Veel antwoorden op de Honda Africa Twin Adventure Sports

Honda heeft de Africa Twin Adventure Sports flink aangepakt voor 2020. Op Sardinië reed Ad van de Wiel er gisteren liefst 260 kilometer on- en offroad mee. We vragen hem het natte hemd van het lijf.

Nat hemd?

‘De omstandigheden deden vandaag een beetje denken aan Schotland: vier seizoenen op een dag. Van zonneschijn, in de drup en via plenzende regen en laaghangende bewolking weer in de zon. Door die verschillende omstandigheden leer je een motor wel kennen.’

Wat leerde je dan?

‘Dat de elektronische vering van Showa een uiterst waardevolle toevoeging is voor deze “Reise Enduro”. Het maakt hem nog net wat breder inzetbaar. Overigens heb je in Nederland en België niets te kiezen, Honda Benelux voert alleen de versie met elektronische vering, de variant met gewone vering komt er niet.’

Honda heeft de Africa Twin Adventure Sports grondig aangepakt, wat valt jou het meest op?

‘Waarschijnlijk verwacht je het extra vermogen, het lagere gewicht of de enorme hoeveelheid nieuwe elektronica, maar het is wat anders. Het is de zadelhoogte die maar liefst vijftig millimeter minder is. In plaats van de onwaarschijnlijk hoge 900 millimeter van voorheen, zit je nu 850 of 870 millimeter hoog. Het is een wereld van verschil. Het maakt de motor veel toegankelijker en daarmee beter. Je hoeft niet langer met hoogtevrees een straatje te keren en het geeft het vertrouwen een boost. Wil je toch hoger? Dat kan, Honda heeft een hoger, maar ook desgewenst een lager zadel in de aanbieding.’

Zie hier alle wijzigingen voor het 2020-model

Gaat de compactere zithouding ten koste van het comfort?

‘Daarvoor vreesde ik vooraf wel. Onterecht zoals na de eerste kilometers blijkt. De kniehoek is meer dan acceptabel en ondanks een 40 millimeter smaller zadel had ik geen centje pijn aan mijn achterste. Dat was bij het vorige model wel anders. Wat wel ten koste van het comfort gaat is het windscherm. In de laagste stand is het goed voor turbulentie. In de hoogste stand tuur je door het kunststof scherm en daar wordt een mens gek van. Het ruitje krijgt van mij echt een onvoldoende. Toch gaat de Honda wel over – en niet met de hakken over de sloot – omdat hij verder zo goed presteert.’

Wat doet hij dan zo goed?

‘Het is echt verbazingwekkend dat je met een dikke 1100 onderweg bent. Het sturen gaat zo vreselijk makkelijk. Insturen kost amper kracht. De nieuwe elektronica doet allemaal keurig wat het moet doen. DCT wordt steeds beter, maar ook de schakelbrommer is amper op een foutje te betrappen. Het blok voelt vanzelfsprekend wat krachtiger aan en in combinatie met het lagere gewicht is de Africa Twin net iets dynamischer en tegelijk completer dan voorheen.’

Lees ook: Honda Africa Twin – toen en nu

Grootste concurrent?

‘Dat is een schot voor open open doel: de BMW R1250GS Adventure. Die is krachtiger, heeft betere windbescherming, maar is ook duurder. Zeker omdat je nog eens extra betaalt voor dingen die standaard op de Honda zitten. Met de lagere zithouding, dikkere blok, uitgebreide elektronica, maar vooral elektronische vering heeft de Honda het gat tussen hem en de BMW een flink stuk gedicht. Laat dat vergelijk maar komen.’

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.

Ik meld me hierbij aan voor de volgende mailinglijsten:




Vul een geldig emailadres in
Dat adres bestaat al in ons bestand
The security code entered was incorrect
Dank voor je aanmelding

Gerelateerd

REAGEER OP DIT ARTIKEL