Vergeet-Mij-Nietje: Kawasaki GPZ900R

Eigenlijk is het idioot een van Kawasaki‘s langst geproduceerde motoren in deze rubriek terug te zien. Toch dreigt dit beest van weleer enigszins in de vergetelheid te raken. Ja, echt; de Kawasaki GPZ900R – die uit Top Gun.

Ten eerste omdat iedereen zo’n beetje vergeten lijkt dat dit de allereerste Kawasaki Ninja was. Kinderen overal ter wereld zullen een offroader een Jeep noemen en een cruiser van welk merk ook is een Harley. Kawasaki heeft met de groene kleur in combinatie met de Ninja-noemer eenzelfde niveau bereikt. Een groene sportmotorfiets; dat is een Ninja! In 1984 was de GPZ900R dan wel niet groen, maar dus wel zeker een Ninja.

De GPZ was een sportmotorfiets avant le lettre; supersportief, idioot snel en waanzinnig scherp gestyled. Toch bleek het ook in dagelijks gebruik geen onaardige motorfiets. Ook niet heel vreemd aangezien hij niet alleen 115 pk bij 9.500 tpm had, maar ook nog eens 85 newtonmeter koppel 8.500 tpm produceerde. Sterk zat dus.

Kawasaki GPZ900R motorblok

Honda had een jaar eerder de VF750F gelanceerd en ook de komst van de VF1000R had de V4-krachtbron naar de voorgrond geschoven. Suzuki en Yamaha maakten er geen geheim van ook aan een V4 werkten. Kawasaki besloot zich als een volleerd schoenmaker bij z’n leest te blijven; de vier-in-lijn bleef. De bredere opbouw zorgde alleen al voor de kenmerkende voorkant met enorme luchthappers voor de koeling. Desondanks was het motorblok an sich relatief smal voor viercilinders van toen.

In 1984 was de GPZ900R dan wel niet groen, maar dus wel zeker een Ninja.

In de beginjaren stond de GPZ nog op een 16 inch-voorwiel en een 18 inch-achterwiel, maar vanaf 1990 werd het voorste wiel ingeruild voor een inmiddels conventioneel 17 inch-exemplaar. Het achterwiel bleef dan wel 18 inch, maar in plaats van een 130/80-18-band monteerde Kawasaki een breder en hogere 150/70-18-band. Hieronder zie je het duidelijk grotere voorwiel van de latere generatie.

De vering liep indertijd in de pas met de anti-duiksystemen die helemaal in waren. Kawasaki noemde het AVDS, wat voor Automatich Variable Damping System staat. Het systeem koppelde de voorrempomp met een klep gekoppeld aan de voorvork. Minder duiken van de voorzijde, maar ook minder gevoel. Met de komst van de jaren negentig verdween het systeem dan ook.

Natuurlijk was de Kawasaki GPZ900R bovenal wereldberoemd door zijn rol in Top Gun. De bestickerde GPZ van straaljagerpiloot Maverick – gespeeld door Tom Cruise, voor wie het gemist heeft – maakte de machine nog meer cult. Niet gek ook dat Kawasaki voor het vervolg dat dit jaar uitkomt opnieuw een motor neerzet; een H2 ditmaal.

Kawasaki GPZ900R Top Gun

Behalve de cult-status van de GPZ900R, heeft zijn lange leven hem wat minder bijzonder gemaakt. In Europa ging ‘ie al in 1993 uit het gamma, in de VS bleef hij leverbaar tot 1996 en in Japan was de GPZ zelfs tot en met 2003 leverbaar. Datzelfde jaar presenteerde Kawasaki de ZX10R, waarmee de GPZ900R definitief met pensioen kon. Dan te bedenken dat hij in de tussentijd de GPZ1100RX (in ’86), de ZX-10 (in ’88) en de ZZ-R1100 (in ’90) overleefde.

Vergeten doen we hem dus niet. Zeker niet omdat Hollywood ons er van de zomer als Top Gun: Maverick uitkomt zeker aan herinnert.

Foto’s: Kawasaki

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.

Ik meld me hierbij aan voor de volgende mailinglijsten:




Vul een geldig emailadres in
Dat adres bestaat al in ons bestand
The security code entered was incorrect
Dank voor je aanmelding

Gerelateerd

REAGEER OP DIT ARTIKEL