Vijf vragen: 2020 Kawasaki Z650

Eddie de Vries reed maar liefst twee dagen met de nieuwe Kawasaki Z650. Meer dan genoeg reden dus, voor onze vijf vragen!


Twee dagen, hoezo dat?
Nou, de eerste dag was voornamelijk voor video en foto. Daar namen we de tijd voor, en dat is prima gezien we vandaag nog alle tijd hadden. Bovendien was het vandaag een dag zonder voorrijder of vast programma. Ofwel, TomTom aan en gaan!


En, hoe nieuw voelt de Z650?
Vanuit het zadel behoorlijk nieuw, want het nieuwe TFT-scherm oogt fris. Dat hebben ze mooi gedaan. Veel informatie, veel kleur en goed zichtbaar. Niet verstelbaar qua hoek en de bediening geschiedt met knoppen op het dashboard zelf, maar dat mag je voor deze prijs ook niet anders verwachten. Stap je uit het zadel dan oogt -ie ook nieuw, want de nieuwe LED-koplamp verschilt duidelijk van z’n voorganger. Motorisch is de Z ook gewijzigd, met hetzelfde topvermogen, een rijker middengebied en minimale afname van het maximum koppel. Al met al is -ie een stuk frisser dan in 2019, maar je zult mij niet horen zeggen dat het verschil in rij-beleving er eentje is van dag en nacht. Prima, want de Z kan met dit pakket nog jaren de toon zetten.

Je bent 1.90 lang, zit dat goed?
Ja en nee. Het standaard zadel is met 790 millimeter voor mij wat laag, maar Kawasaki biedt een verhoogd zadel en dat is een wereld van verschil. Ben je langer dan 1.80, zou ik daar niet over twijfelen. Trouwens, over zadels gesproken, het duo-zadel is aangepakt. Het foam is verdikt en de vorm licht gewijzigd. Net iets comfortabeler, dus.

Wat is z’n belangrijkste concurrent?
Tja, dan kom je toch bij de MT-07 van Yamaha uit. Die kost hetzelfde, maar zelfs zonder ze naast elkaar gereden te hebben durf ik wel te zeggen dat het qua beleving totaal andere machines zijn. Deze Z is qua rijgedrag een stuk volwassener, vooral omdat de vering van goed niveau is. Bovendien is de Z erg fraai afgewerkt, tot in de kleinste details. De hendels zijn instelbaar, het rempotje is chique, het groene buizenframe is prachtig en het TFT-scherm biedt zelfs connectiviteit met je smartphone. Daarentegen is de MT wat speelser. Het motorblok daagt meer uit, net zoals de zithouding met het wat bredere stuur.

En nu?
Nou, ik ga snel douchen en dan met de taxi naar het vliegveld. Rest mij alleen nog de prijs te noemen: €7999 in Nederland en €6999 in België. Mijn uitgebreide testverslag lees je in zowel Promotor Magazine als in MOTO73. En volgens mij komt er binnenkort ook nog een video online!

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.

Ik meld me hierbij aan voor de volgende mailinglijsten:




Vul een geldig emailadres in
Dat adres bestaat al in ons bestand
The security code entered was incorrect
Dank voor je aanmelding

REAGEER OP DIT ARTIKEL