Benelli homologeert GT 1200 (Qianjiang 1200-3)

Een nieuwe GT 1200, aangedreven door een afgeleide van het driecilinderblok van de Tornado, is door Qianjiang, eigenaar van Benelli ,in China gehomologeerd. De GT 1200 zou een vermogen hebben van 136 pk en een top van 220 km/u.

De eerste uitvoeringen van een granturismo die sterk geïnspireerd is op de BMW R1200RT, dateren uit 2016. De interesse van Zhejiang Qianjiang Motorcycle Group Co. (beter bekend als Qianjiang Motorcycle, het bedrijf dat ook het merk Benelli beheerd) is nog immer aanwezig.

Blok van de Benelli Tornado

De homologatie van het nieuwe model, Qianjiang geeft het de naam  QJ1200-3 mee, leert dat de GT een cilinderinhoud heeft van 1.209cc en dat het driecilinderblok een afgeleide is van de 1.130cc van de Benelli TreK en Tornado. Het vermogen is 100 kW, of 136 pk, de maximale snelheid in 220 km/u. Het rijklaargewicht bedraagt inclusief een volle tank 338 kg.

In tegenstelling tot de eerste ontwerpen is een ketting verantwoordelijk voor de eindaandrijving. Het cardan heeft de toets der kritiek niet doorstaan. Als wielbasis wordt 1.550 mm opgegeven, die wielmaten zijn 17 inch en op de achtervelg ligt een bandenmaat van 190/55ZR17.

De China IV-homologienorm lijkt sterk op de Europese Euro4, die qua geluids- en uitlaatgasemissie niet veel verschilt van Euro5.

Benelli GT 1200 voor 2021

Wel moet worden opgemerkt dat in het onlangs aan de Chinese dealers getoonde Benelli-programma, dat ook de nieuwe TRK 800 en 600RRR omvat, een verwijzing naar de GT 1200 ontbreekt. Waarschijnlijk is de GT een model voor 2021.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Rijdt al heel lang motor. Is niet zo geïnteresseerd in de motor zelf, maar wel in wat-ie kan. Sterke voorkeur voor allroads, maar hypernakeds zijn ook niet te versmaden. En natuurlijk classics vanwege de techniek én de aaibaarheid. Rijdt zo'n 40.000 km per jaar. Heeft drie motoren, waarvan één woon-werk. Bezit zelf geen auto.