Vergeten Prototype: Aprilia Shiver Concept

Wil de echte Aprilia Shiver opstaan? We kennen allemaal de Aprilia Shiver wel, maar voor we de huidige Shiver in 2008 leerden kennen, had Aprilia ergens in de krochten van de Noalese fabriek al een Aprilia Shiver staan…

In 1995 trok men in Milaan het doek van het Aprilia Shiver Concept. Het was in elk opzicht een opvallende motorfiets – al was het maar om de zeegroene kleur. De styling was bij het rare af, met die driehoekige koplamp, het organisch gevormde zadel en de grote knots-vormige uitlaatdempers. An sich niet raar, aangezien Aprilia kort daarvoor de Moto 6.5 gelanceerd had, met dat door Philippe Starck gepende lijnenspel. Men leek in Noale op een koers van eigenwijze ontwerpen ingezet te hebben.

Wat het motorblok betreft, was er met de presentatie van het Shiver Concept weinig duidelijk. De exacte cilinderinhoud van het getoonde model werd nooit met klem benoemd. De plannen waren variaties op eenzelfde thema te maken met dit blok als basis. Zo zou de zestig graden V-twin er met inhouden variërend van 750 tot zelfs 1.000cc komen. Bijzonder genoeg schreeuwde Aprilia wel van de daken dat het model het jaar erop in productie zou gaan – wat dus nooit gebeurde.

Aprilia’s modellengamma in 1995; waar de Shiver zijn plekje had moeten vinden…

Ergens snap je het ook wel als je bovenstaande motoren bekijkt. In 1995 had Aprilia een kleine tweetakt-enduro, de eencilinder-allroad Pegaso en verder had men net de RS125 en RS250 gelanceerd – en dus die komische doch iconisch Moto 6.5. Hoe had Aprilia hier ooit zonder schroom zo’n – toen – futuristische semi-naakte tweecilinder tussen geparkeerd?

Ondanks het uitblijven van het geclaimde productiemodel, haalde veel van wat Aprilia in het Shiver Concept stak alsnog de productie. Neem die 60 graden V-twin alleen al. Zal niet geheel toevallig zijn dat de RSV Mille die Aprilia in 1997 presenteerde – en de wirwar en modellen die hetzelfde blok kregen – een V-twin kreeg met een blokhoek van, inderdaad, zestig graden.

Aprilia Shiver Concept 1995 vs Aprilia Shiver Concept 2007

Inmiddels weten we dat ook de Shiver-noemer de productie haalde – hierboven (R) naast de ontwerpstudie (L) uit 1995. Toch is de uiteindelijk Aprilia SL750 Shiver een totaal andere motorfiets dan het concept met dezelfde naam uit 1995, maar wel met in eerste instantie die 750cc, met in 2017 een groeispurt tot 900cc. In lijn met wat Aprilia toen al claimde dus.

Ergens is het wel jammer dat Aprilia de Shiver zoals getoond in 1995 nooit in productie nam. Een vreemde eend in de bijt zou het nooit lang gebleven zijn, want eigenzinnigheid is nog altijd iets dat past bij Aprilia. De Falco, de Futura, de SXV 4.5- en 5.5-tweepitters, de Tuono’s en zelfs de huidige Shiver; allemaal net dat beetje anders dan anders.

Waar de zo stellig opgeworpen claim het jaar erop met een productiemodel te komen zijn stelligheid verloor, is ongewis. Dit Shiver Concept is daarmee ook bijna – maar niet helemaal – vergeten.

Aprilia Shiver Concept

In de rubriek Vergeten Prototype blikken we terug op de meest spraakmakende prototypes die in de ijskast verdwenen.

Foto’sAprilia

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Nick Enghardt, geboren op 14 december 1989. Druktemaker, techniek-nerd, liefhebber van oude motoren en een eindeloze bron van nutteloze (motor)feitjes. Werkt haast net zo lief aan zijn motoren als hij erop rijdt. Behalve dat Nicks motoren niet zelden stuk voor stuk stilstaan. Gelukkig maar dat hij MotorNL-testredacteur is en er dus altijd wel een nieuwe motor te testen valt.

Misschien vind je dit ook interessant?