vrijdag 26 april 2024

Wat gaat de 2020 Ducati Panigale V4 Superleggera kosten?

Dat er komend jaar ook een Ducati Panigale V4 Superleggera in het rijtje Ducati-modellen zal staan, zal menigeen niet verrassen. Over de specs van deze Ducati-bom tasten we nog in het duister. Maar gelukkig dat Bikesocial, een mediapootje van de Britse verzekeringsmaatschappij Bennetts, beslag heeft weten te leggen op de Euro-homologatiedocument. Daarin staan de gegevens die van belang zijn: gewicht en vermogen, behalve de prijs… Maar die zal ongetwijfeld net zo beangstigend hoog zijn als van de vorige Superleggera’s.

De Panigale Superleggera is de derde in de serie. De eerste – met codenaam 1201, of het eerste project van 2012, debuteerde eind 2013 op van de 1199. Die stond vervolgens op de EICMA van dat jaar. Op de motor vond je bijna overal magnesium. Het gewicht en het vermogen waren er ook naar: 155 kilo droog en 200pk. En van de prijs vielen we stijl achterover: 66.000 euro zonder NL-belasting.

Nog indrukwekkender was de rekening voor de 1299 Superleggera: 80.250 euro. Maar dan had je wel een monster met een carbonframe, achterbrug en velgen. Een beest dat slechts 156 kilo woog en goed was voor 215pk.

Helaas zijn we nog niet op de hoogte gebracht van de prijs van de nieuwe Panigale V4 Superleggera. Over de specs weten we wel iets meer: 165 kW (of 224 pk) @ 15.250 tpm in de gehomologeerde versie. Dat is iets meer dan de V4R, dankzij een volledig nieuwe uitlaat van titanium. Als je er een niet goedgekeurde Akrapovic op schroeft, mag je iets verwachten van rond de 235pk.

Het gewicht van de nieuwe Superleggera is 173 kg, maar het is niet duidelijk hoe het wordt berekend. Welke vloeistoffen zijn meegerekend en welke niet De waarde lijkt te hoog om van een ‘echt’ drooggewicht te kunnen spreken, maar ook te laag voor een rijklare toestand.

En dan de prijs… Die zal waarschijnlijk gelijk of iets hoger zijn aan die van de 1299: €80.000. Zeker is dat de productieaantallen zeer beperkt zijn en dat de reservering online moet geschieden.

Jan Kruithof
Jan Kruithof
Rijdt al heel lang motor. Is niet zo geïnteresseerd in de motor zelf, maar wel in wat-ie kan. Sterke voorkeur voor allroads, maar hypernakeds zijn ook niet te versmaden. En natuurlijk classics vanwege de techniek én de aaibaarheid. Rijdt zo'n 40.000 km per jaar. Heeft drie motoren, waarvan één woon-werk. Bezit zelf geen auto.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen