Het echt warme – tropische – weer laat Nederland voorlopig links liggen. Na de uitschieter op zaterdag a.s. – 32 graden – krijgen we met temperaturen te maken waarin het in een motorpak goed is uit te houden. Heb je voor zaterdag toch en motortocht in gedachten, zou de route langs de Hollandse Waterlinie voor de nodige verkoeling kunnen zorgen.
Met dank aan Yvonne en Hans Vrolijk
De Hollandse Waterlinie was een serie defensieve vesting- en inundatiewerken die het economisch en politiek hart van Nederland – de Randstad – moesten beschermen tegen invallers. Dat had in de 16e eeuw tijdens de Tachtigjarige Oorlog tegen de Spanjaarden ...
Het echt warme – tropische – weer laat Nederland voorlopig links liggen. Na de uitschieter op zaterdag a.s. – 32 graden – krijgen we met temperaturen te maken waarin het in een motorpak goed is uit te houden. Heb je voor zaterdag toch en motortocht in gedachten, zou de route langs de Hollandse Waterlinie voor de nodige verkoeling kunnen zorgen.
Met dank aan Yvonne en Hans Vrolijk
De Hollandse Waterlinie was een serie defensieve vesting- en inundatiewerken die het economisch en politiek hart van Nederland – de Randstad – moesten beschermen tegen invallers. Dat had in de 16e eeuw tijdens de Tachtigjarige Oorlog tegen de Spanjaarden ook goed gewerkt. Toen bleek het onder water zetten van gebieden een effectieve manier om de vijand op afstand te houden.
De bedoeling van inundatie was dat het water zo’n 40 cm boven het bewuste terrein kwam. Dat was onbegaanbaar voor de voetsoldaat en net te ondiep om te varen. Het was wel noodzakelijk de waterstand zeer nauwkeurig te kunnen reguleren. Hiervoor werd een slim systeem van sluizen en stuwen uitgedokterd.
Helaas voor de vestingbouwers stond de techniek niet stil. Eind 19e eeuw ondergroef de uitvinding van de houwitzer de voordelen van linie. Daar viel nog enigszins mee te leven, maar het vliegtuig betekende echt de doodklap voor de Hollandse Waterlinie. De – betonnen – vestingwerken werden verlaten en bleven ongebruikt achter in het landschap. Laten staan was immers goedkoper dan afbreken. De natuur kreeg de vrije hand en dat leverde onverwachts een hoop zeldzame plantjes en beestjes op. En nu dus ook een leuke motortocht.
[sgpx gpx="/wp-content/uploads/gpx/TRK-Waterlinie.GPX"]
[gallery favethemes_gallery_title_input="Hollandse Waterlinie" columns="4" size="medium" ids="73470,73471,73472,73473,73474,73475,73476,73477,73478,73479,73480,73481,73482,73483"]
Doorgaan met lezen?
Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je
hier inloggen.
Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,99 per maand.
Alle artikelen uit MOTO73, Promotor en Classic & Retro lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen of de (downloadbare) bladerbare PDF magazines.
Het beste magazine voor toerrijders valt iedere maand weer bij je in de bus. Motortests, leuke routes om zelf te rijden, producten en meer. Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.
Iedere twee weken krijg je de laatste motortests, achtergrondverhalen, columns en sportnieuws direct op je deurmat. Maar daar houdt het niet op! Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.
Rijdt al heel lang motor. Is niet zo geïnteresseerd in de motor zelf, maar wel in wat-ie kan. Sterke voorkeur voor allroads, maar hypernakeds zijn ook niet te versmaden. En natuurlijk classics vanwege de techniek én de aaibaarheid. Rijdt zo'n 40.000 km per jaar. Heeft drie motoren, waarvan één woon-werk. Bezit zelf geen auto.