Koel toeren langs de Hollandse Waterlinie

Het echt warme – tropische – weer laat Nederland voorlopig links liggen. Na de uitschieter op zaterdag a.s. – 32 graden – krijgen we met temperaturen te maken waarin het in een motorpak goed is uit te houden. Heb je voor zaterdag toch en motortocht in gedachten, zou de route langs de Hollandse Waterlinie voor de nodige verkoeling kunnen zorgen. Met dank aan Yvonne en Hans Vrolijk De Hollandse Waterlinie was een serie defensieve vesting- en inundatiewerken die het economisch en politiek hart van Nederland – de Randstad – moesten beschermen tegen invallers. Dat had in de 16e eeuw tijdens de Tachtigjarige Oorlog tegen de Spanjaarden ...
Het echt warme – tropische – weer laat Nederland voorlopig links liggen. Na de uitschieter op zaterdag a.s. – 32 graden – krijgen we met temperaturen te maken waarin het in een motorpak goed is uit te houden. Heb je voor zaterdag toch en motortocht in gedachten, zou de route langs de Hollandse Waterlinie voor de nodige verkoeling kunnen zorgen. Met dank aan Yvonne en Hans Vrolijk De Hollandse Waterlinie was een serie defensieve vesting- en inundatiewerken die het economisch en politiek hart van Nederland – de Randstad – moesten beschermen tegen invallers. Dat had in de 16e eeuw tijdens de Tachtigjarige Oorlog tegen de Spanjaarden ook goed gewerkt. Toen bleek het onder water zetten van gebieden een effectieve manier om de vijand op afstand te houden. De bedoeling van inundatie was dat het water zo’n 40 cm boven het bewuste terrein kwam. Dat was onbegaanbaar voor de voetsoldaat en net te ondiep om te varen. Het was wel noodzakelijk de waterstand zeer nauwkeurig te kunnen reguleren. Hiervoor werd een slim systeem van sluizen en stuwen uitgedokterd. Helaas voor de vestingbouwers stond de techniek niet stil. Eind 19e eeuw ondergroef de uitvinding van de houwitzer de voordelen van linie. Daar viel nog enigszins mee te leven, maar het vliegtuig betekende echt de doodklap voor de Hollandse Waterlinie. De – betonnen – vestingwerken werden verlaten en bleven ongebruikt achter in het landschap. Laten staan was immers goedkoper dan afbreken. De natuur kreeg de vrije hand en dat leverde onverwachts een hoop zeldzame plantjes en beestjes op. En nu dus ook een leuke motortocht. [sgpx gpx="/wp-content/uploads/gpx/TRK-Waterlinie.GPX"] [gallery favethemes_gallery_title_input="Hollandse Waterlinie" columns="4" size="medium" ids="73470,73471,73472,73473,73474,73475,73476,73477,73478,73479,73480,73481,73482,73483"]

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,50 per maand.

MotorNL Digitaal vanaf €2,50 per maand

Alle artikelen uit MOTO73 en Promotor lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen en bladerbare PDF magazines.

Of maak een keuze uit één van onze magazine abonnementen inclusief Digitaal Premium vanaf €4,-

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Rijdt al heel lang motor. Is niet zo geïnteresseerd in de motor zelf, maar wel in wat-ie kan. Sterke voorkeur voor allroads, maar hypernakeds zijn ook niet te versmaden. En natuurlijk classics vanwege de techniek én de aaibaarheid. Rijdt zo'n 40.000 km per jaar. Heeft drie motoren, waarvan één woon-werk. Bezit zelf geen auto.

Misschien vind je dit ook interessant?