woensdag 1 februari 2023

Met Hoco Parts naar de Romeinen

De tweeduizend jaar oude Limes is de oudste en misschien wel belangrijkste weg ooit geweest van Nederland. Helaas is deze weg van Nijmegen naar Katwijk verdwenen. Maar kronkelend langs onverwachte erfenissen aan de Rijn kun je soms nog op restanten stuiten.

Toen de Romeinen ruim vijftig jaar voor de jaartelling zonder kloppen de lage landen binnenvielen, wisten ze meteen waarmee ze te maken hadden. Met helemaal niets. De naam hadden ze weldra ook klaar: Germania Inferior. Wat nu Nederland is, was toen een dunbevolkt, moeilijk toegankelijke uithoek, waar weinig te halen viel. Bovendien waren de plaatselijke stammen niet echt te porren voor een samenwerking. Want als de Pax Romana je niet beviel, kon je zomaar als gladiator eindigen in het Colosseum. Dus toen die Romeinen halverwege Nederland waren, hielden ze het lekker voor gezien. Want daar lag iets dat ze wél interesseerde: de Rijn.

Slechtzwemmende barbaren

De Rijn konden ze gebruiken als transportader én als bescherming tegen de barbaren van de overkant. Een zwemdiploma was in die tijden nog niet gearriveerd, laat staan zwemles. Een kleine honderd jaar na hun komst besloot keizer Claudius dat de rivier de definitieve noordgrens van het Romeinse Rijk zou worden: oftewel de Limes. Overal langs de Rijn werden forten, wachttorens en verharde wegen gebouwd en aangelegd om de grens te beschermen. Een aantal legerplaatsen groeiden uit tot onze eerste steden en uit de wegen zou bijna tweeduizend jaar later de route ontstaan die je straks kunt rijden.

Start: De Duivelsberg, Duivelsberg 1, Berg en Dal

Wil je de route met je smartphone rijden?

De route kun je helaas niet downloaden met je smartphone, omdat afhankelijk van de versie van het operating system je wel of niet een routebestand (gpx) kunt openen in een navigatie -app. Zet de route daarom via je desktop over op de navigatie-app in je smartphone.

Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen