Triptip Zuid-Limburg/Eifel

Vertrek- en eindpunt: Hotel Heerlen, Terworm 10, 6411 RV HeerlenLengte: 189 km Waar eens het zwarte goud werd gedolven, ontstaat langzaam een nieuwe wereld. Via het Staatsforst Hürtgenwald bereik je de Eifel, waar scherpe haarspeldbochten naar de top voeren en je vervolgens in diepe dalen laten zakken. Vanaf grote hoogte kijk je neer op Vicht, Rollesbroich, Dedenborn en Hammer. De Urftstausee ligt daar als een schilderij aan de horizon. Via het oude staatje Moresnet toer je door de Oostkantons op de Limburgse heuvels af, waar holle bergweggetjes en snelstromende watertjes je langs de Brunssummerheide naar het einde vergezellen. 1 Het kunstenaarsdorp Bingelrade met ...
Vertrek- en eindpunt: Hotel Heerlen, Terworm 10, 6411 RV HeerlenLengte: 189 km Waar eens het zwarte goud werd gedolven, ontstaat langzaam een nieuwe wereld. Via het Staatsforst Hürtgenwald bereik je de Eifel, waar scherpe haarspeldbochten naar de top voeren en je vervolgens in diepe dalen laten zakken. Vanaf grote hoogte kijk je neer op Vicht, Rollesbroich, Dedenborn en Hammer. De Urftstausee ligt daar als een schilderij aan de horizon. Via het oude staatje Moresnet toer je door de Oostkantons op de Limburgse heuvels af, waar holle bergweggetjes en snelstromende watertjes je langs de Brunssummerheide naar het einde vergezellen. 1 Het kunstenaarsdorp Bingelrade met Ateliers en Beeldentuin Eerst tanken in Heerlen en vervolgens over vlotte wegen via Hoensbroek en Brunssum naar het kunstenaarsdorp Bingelrade. Daar vind je onder andere de Ateliers en Beeldentuin van Joyce Oyen & Guido Ancion. Bingelrade is één van de vier kerkdorpen in de gemeente Onderbanken. Onderbanken waren in de middeleeuwen rechtsprekende colleges, waar gewone overtredingen en minder zware misdrijven werden behandeld. 2 De groene toekomst in de omgeving van de Brunssummerheide Brunssum heeft na het sluiten van de Staatsmijn Hendrik de modernisering, waar het net mee begonnen was, doorgezet en is evenals Landgraaf een centrum geworden van folklore en festivals. Slechts de mooie Brunssummerheide scheidt de twee plaatsen. In de gemeente Landgraaf, dat uit verschillende dorpen bestaat, heeft de mijnbouw zijn sporen achtergelaten, maar ook daar wordt flink aan gewerkt. 3 Herzogenrath laat je een gezellig centrum met oud gemeentehuis zien In het dorp Eygelshoven zijn wekelijks sporen te vinden. Het zijn de restanten van de grote weekmarkt die er op zaterdag wordt gehouden. Op deze dag komen de mensen van heinde en verre daar hun verse levensmiddelen kopen. Ook druk is het op de L232, waarover je iets later de Duitse grens passeert. Even het centrum van Herzogenrath met op de Markt het oude gemeentehuis bekijken en vervolgens afzakken naar Alsdorf. 4 Langerwehe ligt in het Wehebachtal en bezit duizend jaar oude pottenbakkerskunst De wegen worden beter en langzaam kom je de noordrand van de Eifel binnen. Langerwehe is de eerste plaats die je binnen rijdt, het ligt in het Wehebachtal en is vooral bekend om zijn duizend jaar oude pottenbakkerskunst. In de 14.000 inwoners tellende plaats vind je ook de eerste vakwerkhuizen en bewegwijzerde wandelpaden. Vanaf de parkeerterreinen kun je mooie wandelingen maken, zoals naar kasteel Laufenburg bij het Surbachtal. 5 Schevenhütte opent de toegangspoort tot het Hürtgenwald met de Wehebachtalsperre Bij het 700 inwoners tellende karakteristieke Eifeldorp Schevenhütte, dat in de bosrijke omgeving van het Krombroichen Wald ligt, draai je rechts het Staatsforst Hürtgenwald in op weg naar Vicht. Zeven kilometer toeren en genieten van snelstromende riviertjes en van het donkere woud. Halverwege is een parkeerplaats met wandelmogelijkheden. Eén van de wandelroutes voert naar de Wehebachtalsperre, een waterbassin dat is aangelegd ten behoeve van de drinkwatervoorziening. 6 Bij Simonskall en Rollesbroich is het dalen en klimmen door het Vossenacker Wald Enkele kilometer verder neem je de L160 en daalt tot diep in het rotsachtige Kalltal, waar het kleine stille dorp Simonskall ligt. Je volgt deze weg met afdalingen en klimmen door Rollesbroich tot in Simmerath. Je bent nu op het Hohe Ven aangekomen. Simmerath is een schilderachtig dorp en Kesternich bezit verschillende aardige vakwerkhuizen. 7 Vanaf de Eifeler Seenplatte zie je veertien kilometer slingerend water Na Kesternich wordt het slingeren, klimmen, dalen, schakelen en genieten van prachtige uitzichten. Mooi is de afdaling naar de Eifeler Seenplatte. Het zijn de Rursee en de Obersee die er als pareltjes tussen de bergen liggen te schitteren. De Rursee slingert zich als een reusachtige slang over een lengte van vijftien kilometer uit van Schwammenauel tot Rurberg. Je kunt er een Rursee-schiffahrt maken. De Obersee strekt zich uit van Einruhr over Rurberg naar de Urftseemauer 8 L106 is een prachtige slingerweg door het Rurtal met schitterende vergezichten Langzaam kruip je uit het dal omhoog, het is slingeren, gas geven en vervolgens zicht op het diep weggezonken Dedenborn. Je klimt verder door het groene Rurtal met rechts de slingerende Rur tot in Hammer. De laatste helling van meer dan tien procent brengt je via Eicherscheid tot in Konzen, waar het uitzicht wat vlakker wordt. 9 Moresnet is een voormalig neutraal staatje met een eigen geschiedenis Bij Moresnet ligt in een dal het langste spoorwegviaduct van België. Het is 1107 meter lang en de hoogte varieert van 23 tot 52 meter. Het is in de Eerste Wereldoorlog door de Duitsers gebouwd. Er heeft zich in het verleden in het plaatsje erg veel afgespeeld. In 1816 kwam Moresnet bij Nederland, een gedeelte dat nu Neu-Moresnet heet werd Pruisisch en het bij Moresnet behorende Kelmis werd zelfstandig, zoiets als San Marino. 10 De Vaalserberg is met 322 meter het hoogste punt van Nederland Vergezeld van mooie panoramische uitzichten kom je na Gemmenich een ander staatje binnen, dat luistert naar de naam Nederland. Je kunt er de Vaalserberg op, die met 322 meter het hoogste punt van Nederland is. De toeristen bezoeken er het bekende Drielandenpunt. De motor slaat voor het grensdorp Vaals linksaf en de tuin van Zuid-Limburg ligt tot Heerlen wagenwijd voor je open. Download de route in diverse bestandsformaten [sgpx gpx="/wp-content/uploads/gpx/TRK-Heerlen.gpx"]

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,99 per maand.

MotorNL Digitaal vanaf €2,99 per maand

Alle artikelen uit MOTO73 en Promotor lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen en bladerbare PDF magazines.

Promotor vanaf €4,00 per maand

Toegang tot MotorNL Digitaal en maandelijks Promotor edities op je deurmat

Het beste magazine voor toerrijders valt iedere maand weer bij je in de bus. Motortests, leuke routes om zelf te rijden, producten en meer. Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MOTO73 vanaf €5,50 per maand

Toegang tot MotorNL Digitaal en tweewekelijks MOTO73 op jouw deurmat

Iedere twee weken krijg je de laatste motortests, achtergrondverhalen, columns en sportnieuws direct op je deurmat. Maar daar houdt het niet op! Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Rijdt al heel lang motor. Is niet zo geïnteresseerd in de motor zelf, maar wel in wat-ie kan. Sterke voorkeur voor allroads, maar hypernakeds zijn ook niet te versmaden. En natuurlijk classics vanwege de techniek én de aaibaarheid. Rijdt zo'n 40.000 km per jaar. Heeft drie motoren, waarvan één woon-werk. Bezit zelf geen auto.

Misschien vind je dit ook interessant?