Oranjerondje – motorroute

Als Wilhelmus zingt dat hij van Duitschen bloede is, moet je niet verbaasd zijn dat de Oranjeroute vooral door Duitsland loopt. Maar dat ie zo lekker slingert, dat verrast dan weer wel. De Oranjeroute heeft een lengte van 2500 km en verbindt punten vol koninklijke historie. Pakweg driekwart van de route bevindt zich op Duits grondgebied, want daar liggen de meeste roots van de Oranjes. Wij hebben de route ingekort tot een rondje van 350 kilometer. Ons moederbedrijf - de Koninklijke ANWB - is uiteraard zwaar Oranjeklant, maar Promotor, het zwarte schaap van de familie, houdt vooral van bochten. En die vind ...
Als Wilhelmus zingt dat hij van Duitschen bloede is, moet je niet verbaasd zijn dat de Oranjeroute vooral door Duitsland loopt. Maar dat ie zo lekker slingert, dat verrast dan weer wel. De Oranjeroute heeft een lengte van 2500 km en verbindt punten vol koninklijke historie. Pakweg driekwart van de route bevindt zich op Duits grondgebied, want daar liggen de meeste roots van de Oranjes. Wij hebben de route ingekort tot een rondje van 350 kilometer. Ons moederbedrijf - de Koninklijke ANWB - is uiteraard zwaar Oranjeklant, maar Promotor, het zwarte schaap van de familie, houdt vooral van bochten. En die vind je vooral in dat ene deel van de route, waar het Taunus-gebergte, Sauerland en het Bergisches Land liggen. Van dat deel maken wij een rondje. [sgpx gpx="/wp-content/uploads/gpx/TRACK-Oranjeroute.GPX"] We starten in Nassau, waar anders? In dit prachtige rivierplaatsje met veel terrasjes heeft de Lahn (zijtak van de Rijn) een diepe geul in het Taunusgebergte gesleten. Vanaf het stadje zie je aan de overkant van de rivier de hoge burcht, waar in de twaalfde eeuw Graaf Walram von Laurenburg leefde. Hij veranderde zijn naam in Walram l von Nassau en legde daarmee de grondslag voor een koninklijk geslacht. Tegenwoordig is Burg Nassau een restaurant en een plek voor bruiloften en partijen. Niet voor Daf-rijders We verbinden de Oranje waypoints met een zelfbedachte route. En daarom maken we even na Nassau een volledig nodeloos lusje. Want dat is leuk. Hier liggen namelijk zeven haarspeldbochten op rij. Jihaaa, dit begint goed! De gedachte dat de Oranjeklantenroute vooral voor Daf-rijders is bedoeld, kunnen we meteen van ons afwerpen. Via een extra omweg komen we in Diez terecht. Hoog boven de historische huisjes zie je hier het machtige slot Oranienstein van waaruit vrouwen in de 17de eeuw regeerden over het stadje. Dat komt omdat de mannen van het geslacht Nassau-Diez-Oranje zelden thuis waren. Die waren aan het klussen in Nederland. Vele bochten verder zie je boven het kuurstadje Braunfels het sprookjesachtige slot met dezelfde naam. Hier resideerde in de 17de eeuw ene Amalia van Solms. Zij was de moeder van Willem III en gaf opdracht voor de bouw van een buitenverblijfje in Nederland: Huis ten Bosch. Vaderlandsliefde Nog dichter bij de vaderlandse roots komen we in Dillenburg, alweer zo’n aardig vakwerkplaatsje met een hooggelegen kasteel. Op deze plek werd Willem van Oranje in 1533 geboren. Onze Beatrix onthulde hier in 2000 een standbeeld van Willem. Maar waarom hullen wij onszelf eigenlijk in sinaasappelkleurige kledij als we vaderlands eer moeten verdedigen? Dat komt omdat de Nassaus die hier vlakbij zetelden, in Siegen, het Franse vorstendom Orange verwierven. Maar Siegen slaan we over, omdat we de prachtige kronkelroute eromheen niet willen missen. Iets verderop komen we in kuuroord Freudenberg. Niet ver hiervandaan verzamelde Willem van Oranje in 1568 de manschappen voor zijn bevrijdingsleger. Dus kijk toch aan wat een cultuurhistorisch rondje dit is. Overal komen verbindingen tevoorschijn en onze vaderlandsliefde groeit per kilometer – ook al krijg je het gevoel dat we eigenlijk een soort Duitsers zijn. Maar is het behalve interessant ook leuk? Jazeker, want nu zitten we in het zoveelste middelgebergte: het Rothaargebirge. En dat betekent dat de bossen en bochten maar niet ophouden. In Freudenberg nemen we afscheid van de Oranjeroute, maar dat valt niet al te zwaar. We nemen de weg terug naar Nassau, dwars over de Taunus en die is goed voor nog meer gekronkel. En dat heb je dus allemaal niet in Nederland. Dus ergens is het ook wel begrijpelijk dat Wilhelmus in het Nederlandse volkslied over zijn Duitse afkomst zingt. Route-info Lengte: 340 km Begin en einde: Nassau [gallery columns="4" size="medium" favethemes_gallery_title_input="Oranjerondje" ids="11212,11210,11209,11208,11207,11206,11205,11203"]

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,99 per maand.

MotorNL Digitaal €2,99 per maand

Maandelijks opzegbaar

Alle artikelen uit MOTO73, Promotor en Classic & Retro lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen of de (downloadbare) bladerbare PDF magazines.

Classic & Retro €49,50 per jaar

6 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Het prachtige dikke magazine Classic & Retro is iedere twee maanden weer een feest om te lezen. Klassiekers, test, techniek, alles vind je terug in Classic & Retro. Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

Promotor €64,95 per jaar

10 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Het beste magazine voor toerrijders valt iedere maand weer bij je in de bus. Motortests, leuke routes om zelf te rijden, producten en meer. Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MOTO73 €93,50 per jaar

22 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Iedere twee weken krijg je de laatste motortests, achtergrondverhalen, columns en sportnieuws direct op je deurmat. Maar daar houdt het niet op! Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?