9 vragen over bijna 10 wereldtitels aan Kervin Bos

Ten Kate Racing lijkt met Dominique Aegerter regelrecht op hun tiende WK Supersport titel af te stevenen. Voor teammanager Kervin Bos zou het zijn eerste WK-titel betekenen, net als voor het Nederlandse team met het merk Yamaha. Aan de hand van tien vragen geeft Kervin een openhartig inkijkje bij zichzelf, het team en de toekomst. 1 Kervin, wat maakt Dominique Aegerter en Ten Kate Racing Yamaha nou zo’n goede match? ‘Ik denk dat het komt omdat we dezelfde mentaliteit en manier van werken hebben. Ik denk ook dat onze nationaliteiten, Zwitserland en Nederland, wel goed met elkaar matchen. Dominique heeft ...
Ten Kate Racing lijkt met Dominique Aegerter regelrecht op hun tiende WK Supersport titel af te stevenen. Voor teammanager Kervin Bos zou het zijn eerste WK-titel betekenen, net als voor het Nederlandse team met het merk Yamaha. Aan de hand van tien vragen geeft Kervin een openhartig inkijkje bij zichzelf, het team en de toekomst. 1 Kervin, wat maakt Dominique Aegerter en Ten Kate Racing Yamaha nou zo’n goede match? ‘Ik denk dat het komt omdat we dezelfde mentaliteit en manier van werken hebben. Ik denk ook dat onze nationaliteiten, Zwitserland en Nederland, wel goed met elkaar matchen. Dominique heeft er werkelijk alles voor over om te winnen. Hij doet het niet voor het geld, hij is een pure racer. Zijn werkethiek is dezelfde werkethiek als dat wij als Ten Kate Racing Yamaha erin stoppen. Dominique is open, eerlijk, perfectionistisch en duidelijk, en dat zijn wij als Ten Kate Racing Yamaha ook. Dat kan voor sommige mensen heel lastig zijn, maar ik denk dat wij beiden daar goed mee om kunnen gaan. Kijk naar de eerste race in Most, toen werd Dominique “slechts” vierde omdat de race vroegtijdig werd afgebroken. Dit kwam omdat hij in de beginfase aan het spelen was. Daar hebben we felle discussies over gehad, maar je ziet nu dat Dominique altijd gelijk vol aan de wedstrijd begint. De dominante overwinning in Jerez is daar een perfect voorbeeld van.’ 2 Toen jullie in zee gingen met Aegerter wist je dat je de races in Catalunya, vanwege conflict met de MotoE-kalender, waarschijnlijk zou gaan missen. Maakte dat de keuze voor hem nog lastig? ‘Nee absoluut niet. Samen met Gerrit en Ronald (ten Kate) hadden we al snel het gevoel dat hij het moest worden. Dominique is een fijne gast en ook commercieel sterk. Maar het belangrijkste was dat we wisten dat hij 100% snel zou zijn en 100% bij ons zou passen. Dan moesten we het maar accepteren dat hij die races zou missen. Er hebben vorig jaar veel meer rijders bij ons aangeklopt, maar we vonden Dominique het meest geschikt. Weinig mensen geloofden in hem en we wilden vanuit een underdogpositie iets neerzetten. Dat hebben we in het verleden al vaker gedaan en onlangs ook nog met Loris Baz. Vier wedstrijden voor de Catalunya-ronde hebben we met Dominique al gezeten en zijn we er vol voor gegaan om race voor race een voorsprong van 60 punten op te bouwen.’ Kervin Bos: ‘Wij willen het Yamaha-fabrieksteam in het WK Superbike worden’ 3 Jullie waren in het voorseizoen telkens het snelst. Maar bij de eerste races in Aragón werd wel duidelijk dat jullie pure topsnelheid tekort kwamen. Schrok je daarvan? ‘Ja absoluut, dat was totaal onverwacht. Tijdens de wintertests hebben we verschillende blokspecificaties geprobeerd. We waren zeer snel met een blok dat niet de hoogste topsnelheid had, maar wel goed was voor de banden. Alle seinen stonden op groen om voor deze optie te kiezen. Tijdens de eerste race werden we even op ons nummer gezet. We moesten er, vanwege de blokzegels, drie races mee doen. Onze tuningafdeling heeft non-stop gewerkt en in Assen hadden we de eerste update. In Magny Cours volgde de tweede. Dominique geeft nu aan dat hij misschien wel de snelste motor van het veld heeft, terwijl ons blok nog steeds goed is voor de banden. Dat laat maar zien dat wij als Ten Kate Racing met onze ervaring snel kunnen schakelen. Dat verdiend een groot compliment aan het team!’ “Kervin kan denken als een rijder en dat helpt”, volgens Aegerter. 4 Wat een zou een mogelijke tiende WK Supersport titel, de elfde in totaal, voor Ten Kate betekenen?  ‘Het zou een titel voor onze nieuwe manier van werken zijn. De afgelopen jaren is het bedrijf flink gereorganiseerd. De koers is met de komst van Yamaha veranderd, maar ook vele andere facetten binnen ons bedrijf. Denk aan de Yamaha GYTR Pro Shop die we aan het bouwen zijn. Deze titel wordt hopelijk de basis voor veel meer titels, zoals we dat in het verleden ook hebben gedaan.’ 5 Het zou jouw eerste WK-titel zijn. Wat betekent dit voor je? ‘Dikke tranen waarschijnlijk. Toen ik in 2018 solliciteerde voor deze functie, vroegen Gerrit en Ronald ook naar mijn verlangen. Natuurlijk gaf ik aan om wereldkampioen te worden. Het zou een emotioneel kroonstuk zijn voor alle effort die ik, maar het hele team, erin heeft gestopt. Ik heb persoonlijk alles opgeofferd om dit te kunnen bereiken. Gerrit zei al: “Wanneer je de uren erin steekt, dan komt het resultaat vanzelf.” We hebben een groep fantastische mensen om ons heen, een combinatie van ervaring en jong talent. Ik denk dat dit het beste Ten Kate Racing is, dat er ooit is geweest!’ 6 Jouw start als teammanager bij Ten Kate – toen nog als Honda team – was zwaar. Denk je daar nog vaak aan terug? ‘Absoluut niet. Ik zie het nu als een harde leerschool. Ik was 30 jaar toen ik teammanager van het Honda-fabrieksteam in de WK Superbike werd. Zoiets kan alleen bij Ten Kate. Die tijd heeft heel veel gebracht en is de basis voor waar ik nu sta. Ik ben in korte tijd zeer snel volwassen geworden en natuurlijk heb ik ook momenten van twijfel gehad. Maar ik heb deze kans van Gerrit en Ronald gekregen en dat vertrouwen wil ik koste wat het kost niet beschamen. Natuurlijk was Ronald wel eens aan het geinen met opmerkingen als “Hé Kervin, hoe zit het met jouw winstpercentage bij Ten Kate?” Ik denk dat we dit percentage ondertussen al aardig aan het opkrikken zijn.’ 7 Zorgen al deze successen voor de interesse van een potentiële hoofdsponsor? ‘De commerciële waarde van het team is dit jaar flink gestegen en er is interesse vanuit de markt. Alleen is in mijn ogen enkel een sticker van een hoofdsponsor op de kuip niet meer van deze tijd. Het zou dus ook kunnen zijn dat we gaan voor bijvoorbeeld acht verschillende event-sponsoren met speciale projecten. Denk aan “Project Yellow” wat we dit jaar in Assen hebben laten zien. Zo kunnen we veel meer commerciële waarde creëren. We proberen creatief te zijn en anders, om zo ook aan onze commerciële toekomst te denken.’ De klik was er vanaf dag één tussen Ten Kate Racing Yamaha en Aegerter. 8 Terug naar Aegerter. Hij lijkt op dit moment met afstand de beste. Maak de motor het verschil? ‘Dominique is nog steeds dezelfde coureur als aan het begin van het seizoen. Ik denk zeker dat onze updates op dit moment het verschil maken. Daarnaast begrijpt het team nu nog beter wat hij exact nodig heeft om hard te gaan. Daarom hebben we er ook vijftien testdagen tegenaan gegooid om de puntjes op de i te zetten. Bij topcoureurs lijkt er ook geen plafond te zijn. Dat zie je ook bij Dominique. Elke keer als hij een probleem heeft, lost het team het op en dan gaat hij weer harder. Dat is prachtig om te zien.’ 9 En Aegerter’s toekomst. Kunnen jullie hem bij Ten Kate Racing Yamaha houden? ‘Dat is wel de bedoeling en we zijn daarmee ook al in een ver gevorderd stadium. Het plan is dat Dominique volgend jaar nog één van onze twee Supersport-coureurs is en dat we in 2023 samen met hem, en Yamaha, een comeback gaan maken in de Superbike-klasse. We werken er hard aan om deze plannen te realiseren.’ 10 Dan hebben we nog een tiende en laatste vraag, maar deze stellen we pas wanneer de tiende titel binnen is. ‘Haha is goed. Ik hoop dat je deze vraag snel aan mij kunt stellen!’ Kleine terugslag in Portimão Nadat Dominique Aegerter de races in Catalunya moest missen, wist hij de verloren punten in één klap goed te maken in Jerez. De Zwitser behaalde een dominante zege met tien seconden voorsprong. In Portimão kon Aegerter in theorie al kampioen worden, maar het Ten Kate Racing Yamaha Team had het niet makkelijk op het Portugese circuit. Aegerter wist nog wel goede punten te scoren met een derde en vijfde plaats, maar concurrent Steven Odendaal haalde - mede door een zege in de tweede race - meer punten. Aegerter heeft met nog vier races te gaan nog steeds een comfortabele voorsprong van 54 punten op Odendaal. Glenn van Straalen mag het seizoen afmaken bij het EAB Racing Team in de WK Supersport, nadat het Nederlandse team en Randy Krummenacher uit elkaar gingen. Van Straalen kwalificeerde zich twee keer knap als elfde, maar scoorde door twee crashes en een technisch probleem geen punten in de wedstrijden. Kopfoto – Kervin Bos en Dominique Aegerter op het podium in Jerez.

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,50 per maand.

MotorNL Digitaal vanaf €2,50 per maand

Alle artikelen uit MOTO73 en Promotor lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen en bladerbare PDF magazines.

Of maak een keuze uit één van onze magazine abonnementen inclusief Digitaal Premium vanaf €4,-

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Misschien vind je dit ook interessant?