Álex Rins: ‘Afscheid van Davide Brivio was een schok’

MotoGP-coureur Álex Rins geeft toe dat Davide Brivio gemist zal worden door het team en praat over zijn mogelijke vervanger bij Suzuki.

Meer dan twee maanden zijn verstreken sinds op Portimão het seizoen 2020 werd afgesloten. Op hetzelfde circuit beginnen wij aan het bijzondere journalistieke voorseizoen. Suzuki heeft de eerste virtuele chat van 2021 georganiseerd met een van de MotoGP-titelkandidaten Álex Rins.

Vanuit de pitbox van het Autódromo Internacional do Algarve, waar hij met een Superbike gaat trainen, en vergezeld van de onafscheidelijke Albert Arenas, begint Rins het gesprek met te vertellen hoe hij deze maanden heeft doorgebracht. ‘Gelukkig ben ik in orde en gelukkig, want ik heb het virus niet opgelopen. Ik heb thuis veel voorzorgsmaatregelen genomen, samen met mijn partner. Maar je weet nooit wanneer je het kan oplopen. Ik kijk uit naar dit seizoen. Ik keek er ook echt naar uit om naar Maleisië te gaan, maar helaas werd de test in Sepang geannuleerd.

MotoGP: Davide Brivio en de moeder aller coups

In Qatar is niet veel te doen

De trainingssessies in Sepang zijn verplaatst naar het circuit van Losail. Daar vinden twee opeenvolgende tests zullen plaats. Ook de eerste twee MotoGP’s van het nieuwe seizoen worden er gehouden. Dit betekent dat de MotoGP-karavaan bijna een maand in Qatar zal moeten doorbrengen. ‘De waarheid is dat ik liever ergens anders een maand zou doorbrengen dan in Qatar, want daar is niet veel te doen. En het is er erg heet.’

Wat het sportieve aspect betreft, is hij van mening dat zoveel dagen activiteit op hetzelfde circuit vooral de minder ervaren rijders ten goede zal komen. ‘Het is gunstiger voor de nieuwelingen en de rijders die van merk veranderen. Met zoveel tests en zoveel ronden voor de race zullen we een zeer krappe race krijgen, die nooit eerder gezien is in Qatar. Veel coureurs zijn aan elkaar gewaagd.’

Davide Brivio’s afscheid van Suzuki

Een van de meest schokkende berichten van het voorseizoen was het vertrek van Davide Brivio naar de Formule 1. De Italiaan was de leider van het Suzuki MotoGP-project en zijn afwezigheid zal gevoeld worden. ‘We zullen hem zeker missen. Brivio is onmisbaar, en één blik van hem was genoeg. Hij stelde je gerust en gaf je de juiste info mee. We wachtten altijd op hem als we gingen racen.

Álex Rins met Davide Brivio
Davide Brivio is een sleutelfiguur geweest in het succes van Suzuki in het MotoGP Wereldkampioenschap.

Álex Rins werd persoonlijk gebeld

Davide Brivio belde Álex Rins persoonlijk op om hem van zijn beslissing op de hoogte te brengen, iets wat de coureur aanvankelijk moeilijk kon geloven. ‘Ik kwam erachter door een telefoontje van Davide. Ik kwam terug van het vliegveld na een vakantie op de Malediven met mijn partner. Ik was aan het rijden en toen hij het vertelde, geloofde ik het niet. Ik dacht echt dat hij een grapje maakte, maar toen ik zag dat het serieus was, dacht ik “Oef… zie het onder ogen, hij gaat weg!”. Het was een schok voor me.’

Suzuki heeft de mogelijke vervanger van Brivio nog niet bekend gemaakt, en Rins waagde het ons te vertellen over de mogelijkheden. ‘Ik weet niet of iemand het kan overnemen van Davide…. Misschien Sahara San. Die is de leider van het Suzuki-project. We zullen het zien in de race. Veel meer kan ik er niet over zeggen.’

Voor de F1 maakt Álex Rins een uitzondering

Ondanks hun hechte band zou de Catalaanse coureur ook zonder Brivio zijn contract met Suzuki hebben verlengd. ‘Eerlijk gezegd denk ik dat ik zou zijn gebleven, want Suzuki is als een grote familie voor me… tenzij Davide me had verteld dat hij een plaats voor me had in het F1-team waar hij naartoe gaat. Dan zou ik erover hebben nagedacht’, grapt Rins, die ervan overtuigd is dat Brivio het goed gaat doen in de F1. ‘Ik weet zeker dat hij dat hij slaagt. Uiteindelijk heeft hij een team als Suzuki praktisch van de grond af aan opgebouwd. Daarom denk ik dat hij het goed gaat doen.’

Zijn doel: ‘Ik wil het meeste winnen.’

Hoewel hij de nummer 1 niet op zijn kuip draagt, rijdt hij in 2021 wel op de machine die de titel verdedigt. Dus het wordt een ander seizoen voor Rins in vergelijking met voorgaande seizoenen. ‘De nr. 1 is in huis, maar nog niet van mij. We gaan het jaar in met spanning en met meer dan de wil om te winnen. Uiteindelijk is de eerste rijder die je wilt verslaan je teamgenoot. Ik zou graag de sportiviteit herhalen die we vorig jaar bereikt hebben. Natuurlijk waren er momenten van spanning, momenten dat we meer praatten, momenten dat we minder praatten. Maar op het einde was er die sportiviteit’.

Álex Rins’ seizoen 2020 werd beïnvloed door een schouderblessure waarvan hij nu zegt hersteld te zijn. ‘Ik ben onder de indruk, want het gaat heel goed en het heeft me geen problemen gegeven in de sportschool. Ik voel me nu perfect. Als ik terugkijk, ben ik kwaad dat ik die crash in Jerez had, want het brak mijn opgaande lijn. Maar je leert van deze dingen en we moeten de goede momenten bewaren.’

Alex Rins Suzuki GSX-R 1000 in nieuwe kleuren gaat viral

Vervanger nog niet bekend

Suzuki moet nog een mogelijke vervanger voor Brivio aankondigen. Rins waagt het te vertellen over de opties. ‘Ik weet niet of iemand het van Davide kan overnemen. Misschien Sahara San, die de leider is van het Suzuki project, we zullen zien in de race. Er is niet veel meer dat ik kan zeggen.

Rins stelt ook doelen om in 2021 beter te worden, vooral op zaterdag. ‘Ik zou graag de communicatie in de box verbeteren, het werk op het circuit, de consistentie, de motor meer begrijpen en hoe hij zich gedraagt. En als rijder zou ik graag beter willen kwalificeren. Om dat te doen moeten we eerder sneller rijden en een betere set-up krijgen. We zullen zien hoe het dit jaar gaat, maar we hebben goede hoop dat het door een paar kleine dingen te veranderen al een stuk beter zal gaan.

Het wordt Álex Rins’ vijfde jaar bij Suzuki waarin hij aan een project heeft gewerkt dat hij samen met zijn team tot een winnaar heeft gemaakt: ‘Ik ben niet de leider van het team geweest, maar het team was de leider van het project‘, erkent hij. Daarnaast heeft hij een constante groei doorgemaakt (5e in 2018, 4e in 2019 en 3e in 2020). De volgende stap: ‘Ik zou graag willen winnen. En als dat niet lukt? ‘Dan wil ik de derde plaats verbeteren in 2021.’

‘Niemand weet echt hoe het met Marc Márquez is’

Omdat het niet anders kan, spreekt Álex zich uit over de situatie van Marc Márquez en de twijfels die zijn herstel oproept. ‘En ik weet van niets. Ik denk dat de mensen ook niet veel weten. En van wat ze weten kun je je afvragen of het wel waar is. Uiteindelijk is in het verleden gebleken dat Márquez de situatie voor zichzelf houdt. Honda moet het zeker weten. Ik weet niet waar hij staat.’

Rins waagt het niet te zeggen of Márquez al dan niet in Qatar komt opdagen, maar wenst hem wel heel sportief een spoedig herstel toe. ‘Natuurlijk hoop ik dat hij er de eerste race bij is. Dan kan hij weer in het ritme komen en strijden zoals hij dat in de afgelopen seizoenen deed. Ik zie hem graag op het circuit, want Marc is een zeer getalenteerde rijder waarvan je kunt leren.

Over hoeveel invloed het heeft of Marquez wel of niet op het circuit is, zegt Rins: ‘Het hangt ervan af hoe hij er lichamelijk aan toe is. Als hij zich goed voelt, kan hij snel terug op het niveau komen waarop hij zat en dat kleine voordeel weer opbouwen dat hij had toen hij daar was. Zo niet, dan kan het interessant zijn om het gevecht met hem aan te gaan.’

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?