zaterdag 20 april 2024

Terug naar toen – 1970 – Deel 3

Verrassend blok

Het raceseizoen is weer in volle gang. Reden voor de redactie van MOTOR om wat opvallende motoren nader te bekijken. Een van die machines is de Italjet. Die is gebouwd door Leopoldo Tartarini, oud-coureur en oprichter van de Italjet-fabriek, die vooral bromfietsen en lichte motorfietsen maakt.

Maar Tartarini bouwt ook productieracers en ook is hij importeur van Jawa. De combinatie van beide is terug te zien in deze 250cc-racer. Want in het rijwielgedeelte hangt een watergekoeld 250cc-blok van Jawa. Ontdaan van zijn stroomlijn vallen meteen de lage plaatsing van de krachtbron en de forse radiateur in het oog. Kijk ook eens naar het voorwiel met daarin een dikke trommel met trechter. Die is niet zomaar in elkaar geknutseld. ‘De remmen zijn een specialiteit van Italjet’.

Zijaanzicht Italjet-racer – MOTOR 18, 1 mei 1970

Twin uit Vorden

De een kan nog geen bougie in een cilinderkop draaien en de ander weet in z’n schuurtje opvallende constructies te bouwen. Tot de laatste categorie behoort B. Gotink uit Vorden. Nog maar twintig jaar oud, automonteur van beroep en liefhebber van brommers en motorfietsen. En een vindingrijke knutselaar. Hij bouwde namelijk van twee ILO-bromfietsblokjes een 100cc-twin. Gotink gebruikte van één blokje de drieversnellingsbak, van het andere haalde hij die af. In het vliegwiel van het linker blokje plaatste hij twee ontstekingsspoelen en twee sets contactpunten. Door ruimtegebrek kregen de condensators een plekje buiten het vliegwiel. Gotink koppelde de beide krukassen door een schotelvormige schijf en drie bouten. De beide carters zitten met vijf tapeinden aan elkaar.

Gotink bouwde voor het blokje een minirijwielgedeelte met 12-inch wieltjes. Het blokje zit precies in het midden van het frame. Om de juiste kettinglijn naar het achterwiel te krijgen, was de montage van een hulpas noodzakelijk.

Wij van Classic & Retro zijn eigenlijk heel benieuwd of de aparte ILO-twin bewaard is gebleven. Meneer Gotink – inmiddels een zeventiger – laat het ons weten!

Linkeraanzicht van blokje met twee cilinders – MOTOR 20, 15 mei 1970

Tengere knaap

Een jongeman van 22 jaar, in stofjas en sleutelend aan een 50cc-terreinmotor. Het is André Gebben uit Rouveen. Volgens het verslag ‘een tenger gebouwde knaap’. Gebben is door zijn motorgevoel, gedrevenheid en postuur een groot talent in het crossen en vooral het grasbaanracen met de lichte 50 cc’s. In de tweede discipline grossiert hij in nationale titels. Maar Gebben is ook technisch heel vaardig.

Op basis van zijn wedstrijdervaringen ontwikkelt hij namelijk zijn eigen motor. Het is de Gebben-Kreidler, met een zelf bedacht en geconstrueerd buizenframe, en een bewerkt en ‘gekieteld’ Kreidler-blok. Enkele exemplaren zijn al verkocht en omdat de vraag naar de crosser groot is, is Gebben bezig om een heuse serieproductie op te zetten. Ja, hij is gedreven en eerzuchtig.

Op het moment van de foto werkt de jonge Gebben in de bromfiets- en motorzaak annex winkel in huishoudelijke artikelen van zijn vader in Rouveen. Wie anno 2020 wil weten hoe het Gebben in vijftig jaar is vergaan, moet maar eens naar het bedrijventerrein van Rogat rijden. Daar staat het indrukwekkende pand van Gebben Motoren. Ja, die tengere knaap heeft goed ‘geboerd’.

Jongen sleutelt aan motor met nummer 5 – MOTOR 46, 13 november 1970

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen