Terug naar toen – 1970 – Deel 3

Verrassend blok Het raceseizoen is weer in volle gang. Reden voor de redactie van MOTOR om wat opvallende motoren nader te bekijken. Een van die machines is de Italjet. Die is gebouwd door Leopoldo Tartarini, oud-coureur en oprichter van de Italjet-fabriek, die vooral bromfietsen en lichte motorfietsen maakt. Maar Tartarini bouwt ook productieracers en ook is hij importeur van Jawa. De combinatie van beide is terug te zien in deze 250cc-racer. Want in het rijwielgedeelte hangt een watergekoeld 250cc-blok van Jawa. Ontdaan van zijn stroomlijn vallen meteen de lage plaatsing van de krachtbron en de forse radiateur in het oog. ...
Verrassend blok Het raceseizoen is weer in volle gang. Reden voor de redactie van MOTOR om wat opvallende motoren nader te bekijken. Een van die machines is de Italjet. Die is gebouwd door Leopoldo Tartarini, oud-coureur en oprichter van de Italjet-fabriek, die vooral bromfietsen en lichte motorfietsen maakt. Maar Tartarini bouwt ook productieracers en ook is hij importeur van Jawa. De combinatie van beide is terug te zien in deze 250cc-racer. Want in het rijwielgedeelte hangt een watergekoeld 250cc-blok van Jawa. Ontdaan van zijn stroomlijn vallen meteen de lage plaatsing van de krachtbron en de forse radiateur in het oog. Kijk ook eens naar het voorwiel met daarin een dikke trommel met trechter. Die is niet zomaar in elkaar geknutseld. ‘De remmen zijn een specialiteit van Italjet’. Zijaanzicht Italjet-racer - MOTOR 18, 1 mei 1970 Twin uit Vorden De een kan nog geen bougie in een cilinderkop draaien en de ander weet in z’n schuurtje opvallende constructies te bouwen. Tot de laatste categorie behoort B. Gotink uit Vorden. Nog maar twintig jaar oud, automonteur van beroep en liefhebber van brommers en motorfietsen. En een vindingrijke knutselaar. Hij bouwde namelijk van twee ILO-bromfietsblokjes een 100cc-twin. Gotink gebruikte van één blokje de drieversnellingsbak, van het andere haalde hij die af. In het vliegwiel van het linker blokje plaatste hij twee ontstekingsspoelen en twee sets contactpunten. Door ruimtegebrek kregen de condensators een plekje buiten het vliegwiel. Gotink koppelde de beide krukassen door een schotelvormige schijf en drie bouten. De beide carters zitten met vijf tapeinden aan elkaar. Gotink bouwde voor het blokje een minirijwielgedeelte met 12-inch wieltjes. Het blokje zit precies in het midden van het frame. Om de juiste kettinglijn naar het achterwiel te krijgen, was de montage van een hulpas noodzakelijk. Wij van Classic & Retro zijn eigenlijk heel benieuwd of de aparte ILO-twin bewaard is gebleven. Meneer Gotink – inmiddels een zeventiger – laat het ons weten! Linkeraanzicht van blokje met twee cilinders - MOTOR 20, 15 mei 1970 Tengere knaap Een jongeman van 22 jaar, in stofjas en sleutelend aan een 50cc-terreinmotor. Het is André Gebben uit Rouveen. Volgens het verslag ‘een tenger gebouwde knaap’. Gebben is door zijn motorgevoel, gedrevenheid en postuur een groot talent in het crossen en vooral het grasbaanracen met de lichte 50 cc’s. In de tweede discipline grossiert hij in nationale titels. Maar Gebben is ook technisch heel vaardig. Op basis van zijn wedstrijdervaringen ontwikkelt hij namelijk zijn eigen motor. Het is de Gebben-Kreidler, met een zelf bedacht en geconstrueerd buizenframe, en een bewerkt en ‘gekieteld’ Kreidler-blok. Enkele exemplaren zijn al verkocht en omdat de vraag naar de crosser groot is, is Gebben bezig om een heuse serieproductie op te zetten. Ja, hij is gedreven en eerzuchtig. Op het moment van de foto werkt de jonge Gebben in de bromfiets- en motorzaak annex winkel in huishoudelijke artikelen van zijn vader in Rouveen. Wie anno 2020 wil weten hoe het Gebben in vijftig jaar is vergaan, moet maar eens naar het bedrijventerrein van Rogat rijden. Daar staat het indrukwekkende pand van Gebben Motoren. Ja, die tengere knaap heeft goed ‘geboerd’. Jongen sleutelt aan motor met nummer 5 - MOTOR 46, 13 november 1970

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,99 per maand.

MotorNL Digitaal vanaf €2,99 per maand

Alle artikelen uit MOTO73 en Promotor lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen en bladerbare PDF magazines.

Promotor vanaf €4,00 per maand

Toegang tot MotorNL Digitaal en maandelijks Promotor edities op je deurmat

Het beste magazine voor toerrijders valt iedere maand weer bij je in de bus. Motortests, leuke routes om zelf te rijden, producten en meer. Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MOTO73 vanaf €5,50 per maand

Toegang tot MotorNL Digitaal en tweewekelijks MOTO73 op jouw deurmat

Iedere twee weken krijg je de laatste motortests, achtergrondverhalen, columns en sportnieuws direct op je deurmat. Maar daar houdt het niet op! Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Misschien vind je dit ook interessant?