Dit was het GP-weekend op Brno

MotoGP – Pedrosa breekt de ban
Het is Marc Marquez niet gelukt om het ultieme record van Giacomo Agostini te verbreken. De ongelooflijke reeks van achtereenvolgende zeges is gestopt op tien, waardoor Marquez op gelijke hoogte van Agostini komt. Het eerste verlies van de huidige wereldkampioen in 2014 werd veroorzaakt door zijn eigen teamgenoot Dani Pedrosa, die zijn eerste zege sinds Sepang vorig jaar pakte. Het was voor hem zijn 26e (zijn racenummer) overwinning en vierde het haast als het behalen van een wereldtitel. Ook niet geheel vreemd, aangezien hij als Repsol Honda-coureur al aardig wat klappen heeft moeten opvangen. Pedrosa is in staat om MotoGP-wereldkampioen te worden, maar wordt altijd wel op een of andere manier gedwarsboomd. Zowel door zichzelf (gevoeligheid voor blessures) als ook sterke teamgenoten. Verslaan worden door een coureur op een ander merk is minder vernederend dan door de man die naast je in de pitbox zit. Dani Pedrosa blijft echter gemotiveerd en blijft pogen om het beste uit zichzelf te halen. Die niet opgeven-mentaliteit heeft er ditmaal voor gezorgd dat hij de eerste coureur is die Marc Marquez heeft weten te verslaan in 2014. Een zeer knappe prestatie, zeker ook omdat zijn landgenoot Jorge Lorenzo een sterke race wist te produceren op Brno.

De Yamaha-coureur deed er alles aan om weg te komen van de kopgroep, waar wederom Ducati brutaal kortstondig de leiding nam. Andrea Iannone werd gevolgd door Andrea Dovizioso, maar Lorenzo had andere plannen. Al snel nam hij de kop over en wist dus zelfs een gaatje te slaan. Pedrosa wist echter dat ook dit zijn kans was om Marquez te verslaan, aangezien de polestarter wederom slecht van zijn plek afkwam. Dat had Pedrosa vanaf de tweede rij met eigen ogen gezien en probeerde zo snel mogelijk weg te komen bij de rest. Evenals Lorenzo lukte hem dat. Een worstelende Marquez werd daardoor achtergelaten bij de Ducati-mannen en een sterk opererende Valentino Rossi, die met een pinkblessure de wedstrijd moest aanvangen. In de vijfde ronde moest Jorge Lorenzo ruimte maken voor een ontketende Dani Pedrosa. Het tempo van de drievoudig wereldkampioen (1 x 125 cc, 2 x 250 cc) lag voor Lorenzo te hoog, waardoor er aan kop weinig spanning ontstond. 

Het enige vraagteken was of Marquez nog een inhaalslag kon plaatsen, zoals hij wel vaker doet, maar ditmaal moest iedereen het antwoord schuldig blijven. Marquez reed een tijdlang op de derde plek, maar moest zelfs die plek aan Rossi opgeven. Het was duidelijk dat de Italiaan alles op alles zette om eindelijk weer eens Marquez te kunnen verslaan. De laatste keer dat hem dat lukte, was op Assen in 2013. Deze kans liet de negenvoudig wereldkampioen zich dan ook niet ontglippen en zette de aanval in op zijn ‘vriend’ Marquez. De 21-jarige Spanjaard probeerde wel in het achterwiel van Rossi te blijven, maar richting het einde van de race moest hij toch zijn tempo laten zakken en daarmee de strijd staken om de laatste podiumplaats. Hij stelde zichzelf tevreden met een vierde plek, omdat ook Marquez realistisch kan wezen. De wereldkampioen gaf na de race ook aan dat er deze zondag gewoonweg niet meer in zat. Dat hij niet de regie in handen had en dat de set-up niet voldoende was om flink te kunnen pushen. Het was overigens voor de eerste maal dat Marquez niet op het podium mocht klimmen na het finishen van een race in de koningsklasse. Alle andere 26 keren (toeval?) deed hij dat namelijk wel en enkel door een val (Mugello) en diskwalificatie (Phillip Island) wist hij tweemaal niet te scoren in zijn meer dan vruchtbare MotoGP-carrière.

Het is nu afwachten hoe Marquez terug zal komen op Silverstone. Kan hij gewoon weer om de winst strijden of heeft dit verlies verdere gevolgen voor de MotoGP-wereldkampioen? Over twee weken weten we meer.
Moto2 – Rabat slaat terug
De minst spectaculaire race in Brno was met overmacht de Moto2. Al snel waren de rollen namelijk duidelijk. Tito Rabat was te dominant voor de rest, teamgenoot Mika Kallio beperkte de schade in het klassement door tweede te worden (nu twaalf punten achterstand op leider Rabat), terwijl Sandro Cortese een ijzersterk optreden beloond zag worden met zijn eerste Moto2-podium. Achter dit trio was pas de eerste echte strijd te vinden. Twee Zwitsers waren de gehele race met elkaar in gevecht om plek vier. De zeer constante Dominique Aegerter moest zien af te rekenen met Thomas Lüthi, maar dat bleek hem zwaar te vallen. De Suter-coureurs waren zeer aan elkaar gewaagd, maar uiteindelijk was de meer ervaren Lüthi zijn landgenoot de baas. Het tweetal had overigens nog even ‘last’ gehad van Maverick Viñales, echter bleek hij uiteindelijk toch niet in staat te zijn om bij de twee Zwitsers te blijven en moest zodoende genoegen nemen met een zesde plaats. In het middenveld waren overigens nog enkele fraaie gevechten te zien, waarbij enkele namen opvielen. Zo liet Franco Morbidelli wederom zien dat hij een sterk debuutseizoen aan het afleggen is. De Italiaan (EK Superstock 600-kampioen 2013) kon in Brno de achtste positie veroveren en hield onder meer Johann Zarco knap achter zich. Een andere mooie prestatie werd neergezet door Hafizh Syahrin. De Maleisiër, in dienst van Petronas Raceline Malaysia, hield zich staande in een grote groep en pakte zodoende drie WK-punten. Na Assen (tiende) en Indianapolis (zevende) liet de twintigjarige Kalex-coureur wederom zien dat hij niet misstaat in dit zeer competitieve Moto2-klasse. En aangezien hij nog jong is en nog weinig ervaring op WK-niveau heeft, kan het zomaar zijn dat we nog vaker van Syahrin gaan horen.

Datzelfde geldt voor Sam Lowes. Echter brengt de Brit zichzelf veel te vaak in een moeilijk pakket. Ook in Brno ging het wederom mis voor de Speed Up-coureur. Liggend op plek drie verloor hij de voorkant van zijn machine en deed weer wat extra ervaring op voor zijn onderzoek in de effectiviteit van grindbakken. De huidige wereldkampioen WK Supersport gaat te vaak in de fout (vier DNF’s) en daardoor vinden we ‘m in het klassement pas terug op positie 15, een plek die niet daadwerkelijk aangeeft welke snelheid Lowes in zich heeft zitten. Hij maakt indruk tot nu toe, maar de 23-jarige jongeman moet er nu voor gaan zorgen dat hij op zijn machine blijft zitten als hij op podiumkoers is.
Moto3 – Weer zegedebutant
Na Efren Vazquez in Indianapolis kon er wederom een zeer ervaren man in de lichtste categorie zegevieren, die vooralsnog geen GP-zege achter zijn naam had staan. De eveneens 27-jarige Alexis Masbou (samen met Vazquez veruit de oudste rijders in de Moto3) kon een spannende finale in zijn voordeel beslissen en versloeg op slimme manier onder meer alle titelkandidaten. Al snel in de wedstrijd ontstond er een grote kopgroep (zeventien man!) en die bleef haast tot het einde ook in stand. Het was daardoor onmogelijk om vooraf te voorspellen wie er als winnaar uit de bus zou komen. Alexis Masbou liet tijdens de vorige Grand Prix al zien dat hij zeer snel kan zijn op de Honda en ook ditmaal zat hij er goed bij. Uiteraard waren ook titelkandidaten Jack Miller, Alex Marquez, Alex Rins en Romano Fenati aanwezig in de leidende groep, maar het was duidelijk dat de Italiaan van het stel niet het vermogen had om mee te strijden om de overwinning. Uiteindelijk moest hij zich dan ook tevreden stellen met een elfde positie. Alex Rins schakelde zichzelf een ronde voor het einde eveneens uit voor een eventuele zege. De Spanjaard dacht namelijk iets te vroeg dat ze bezig waren met de laatste ronde. Terwijl die nog ingezet moest worden, ging hij al juichend over de finish. Rins dacht de wedstrijd te hebben gewonnen. Het deed herinneren aan zijn landgenoot Julian Simon, die hetzelfde overkwam in 2009, op het circuit van Montmelo. Rins werd uiteindelijk negende.

Polesetter Alex Marquez haalde ook niet het podium, ondanks dat hij slechts twee tienden tekort kwam op de overwinning. Het gaf aan hoe close de finish was in de Moto3. Jack Miller leek in de laatste ronde toe te slaan en ging ook aan de leiding, op het moment dat de mannen weer heuvelopwaarts richting de start/finish-streep reden. Hij kon echter niet voorkomen dat hij in de laatste chicane nog voorbij gestreefd werd door maar liefst vier man. Alexis Masbou was daarvan de meest gelukkige, gevolgd door een met gebroken hiel rijdende Enea Bastiannini, Danny Kent (eerste podium sinds Valencia 2012) en Alex Marquez. Toch zal Miller zeker niet ontevreden zijn geweest met de vijfde plaats, aangezien hij Brno toch weer verliet met twee punten aan extra ruimte in de tussenstand. Vazquez scoorde namelijk een achtste plek en zag Alex Marquez zodoende de tweede plek overnemen in het klassement. De jonge broer van Marc heeft 23 punten achterstand op leider Miller. 

Achter de grote kopgroep reed Scott Deroue een sterke race. Aan het einde had de Nederlandse rookie slechts vijftien seconden achterstand op winnaar Alexis Masbou. Daarnaast deed de RW Racing GP-coureur veel ervaring op door het gevecht aan te moeten gaan met Jules Danilo, Matteo Ferrari en Alessandro Tonucci. In dat groepje eindigde Deroue als tweede en kon zo een vijfde top-twintig notering op zijn CV zetten met een uiteindelijke negentiende positie. Waar Deroue door wederom een goede start gelijk in een snel groepje kwam te zitten, had Bryan Schouten moeite om zich naar voren te werken. Dat deed hij wederom gestaag, nadat de negentienjarige Brabander vanaf de dertigste startplek was gestart. Halverwege de race lag Schouten nog 28e, maar de CIP Moto3-coureur kon uiteindelijk nog tot plek 23 opklimmen. 
Fotografie: 2Snap

Voor uitslagen ga je naar www.motogp.com.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.