‘De Dakar is een rookgordijn tegen moord, onderdrukking en onthoofding van homo’s’

Nog een paar dagen! Dan gaat de Dakar-rally van start. Het is een moment waar ik elk jaar reikhalzend naar uit kijk. De saaie, natte en koude januarimaand biedt dan eindelijk motorgerelateerde afleiding.

Dit jaar is het anders. Ik kijk niet. De Dakar wordt dit jaar, en de komende vier jaar, in Saudi-Arabië verreden. Dat is een land met een totale monarchie, waar persvrijheid niet bestaat, waar nog honderden vrouwen in de gevangenis zitten omdat ze opkwamen voor het recht van vrouwen om auto te rijden en een land waar homoseksualiteit als misdaad geldt. En waar in 2019 bij een massa-executie nog tientallen gevangenen, waaronder minderjarigen, tegelijk werden onthoofd. Een land waar de Sharia-straffen nauwelijks verschillen dan die van IS.

Dat de Dakar-rally zich de komende vijf jaar bindt aan dit regime is een regelrechte schande. Het biedt Saudi-Arabië de kans om op een groot wereldpodium een rookgordijn op te trekken, te verkondigen dat het een land is van ‘openheid en verwelkoming’. Na de FIFA laat nu ook de ASO zich omkopen door vele, vele olie-miljoenen. Hypocrisie viert hoogtij, gezien de ‘solidariteit‘ waarvoor de ASO zich zegt in te zetten.

Dat er een scheiding is tussen politiek en sport, spreek ik niet tegen. Daarom reken ik het de deelnemende sporters ook niet aan. Maar de keuze van de ASO voor de met bloed besmeurde miljoenen, heeft met sport niets van doen. Zij hebben een enorme machtspositie in handen. Dé Dakar is een begrip, een icoon waar motormerken en de top van het rijdersveld bijna niet zonder kan. Grote prijzengelden, veel media-aandacht en veel aanzien bij goede prestaties zijn voor de merken en de topsporters niet te weerstaan. Dat machtsblok zet de ASO nu in voor puur geldelijk gewin.

Reikhalzend keek ik uit naar het interview in de laatste MOTO73, waarin we Mirjan Pol hieraan gerelateerde vragen stellen. Vooraf was ik natuurlijk ingenomen, maar na het lezen van haar rake antwoorden heb ik begrip voor haar. Zij leeft voor de Dakar, heeft jarenlang alles opzij gezet voor die ene prestatie.

Toch hoop ik dat Mirjam en de andere deelnemers zich wel beseffen hoe bizar het is om over een rode loper door dat land te rijden, terwijl de gevangenissen vol zitten met vrouwen die louter streden voor het recht om auto te mogen rijden.

Het is een individuele sporter nauwelijks aan te rekenen, maar wel aan het collectief daarvan en de organisatie die hen inzet als rookgordijn voor misdaden en onderdrukking. Toch hoop ik dat Mirjam en de andere deelnemers zich wel beseffen hoe bizar het is om over een rode loper door dat land te rijden, terwijl de gevangenissen vol zitten met vrouwen die louter streden voor het recht om auto te mogen rijden. Ik hoop op statements en duidelijke woorden tegen het regime. Dát zijn de deelnemers wel verplicht.

Het grote verlies voor ons allemaal is de conclusie dat dé Dakar is ingekocht om dienst te doen als rookgordijn. Tegen moord, tegen onderdrukking en tegen onthoofding van homo’s. Thierry Sabine, oprichter van de Dakar, zou zich omdraaien in z’n graf.

Eddie de Vries
Hoofdredacteur Motor.NL, MOTO73, Classic & Retro en Promotor Magazine

*Dit stuk werd reeds samenvattend gepubliceerd als voorwoord in MOTO73 editie 26/1.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Misschien vind je dit ook interessant?