vrijdag 19 december 2025

Interview Louis Vosters: van blauw via zwart naar rood

Sommige zestigers kijken reikhalzend uit naar hun pensioen. Louis Vosters hoort daar niet bij. De 68-jarige Bergeijkenaar begint aan een nieuw hoofdstuk als teambaas van het MXGP-fabrieksteam van Ducati, dat hij de komende drie jaar onder zijn hoede neemt.

Louis Vosters is zijn hele leven verbonden met de cross. Hij heeft vijftien jaar lang de sport beoefend en behoorde tot de top tien in Nederland. Een internationale carrière zat er niet in; als echte zandhaas voelde hij zich niet thuis op harde banen. Na zijn actieve carrière richtte hij het Wilvo-team op, dat eerst een privéteam was en later het fabrieksteam van Yamaha werd. Toen Yamaha in 2023 de samenwerking beëindigde, ging Vosters verder met Fantic. Maar een aanbod van Ducati kon hij niet weerstaan, en dus leidt hij vanaf het seizoen 2026 het MXGP-team van Ducati.

De laatste kans van Ben van den Bogaart #terugblik

Wanneer was het eerste contact met Ducati?

‘Dat was in augustus 2023. Een paar maanden eerder hoorde ik dat Yamaha niet verder wilde. Toen kwamen de Italianen bij me. Ze vonden dat ze nog niet ver genoeg waren om samen te werken; de motor was nog te veel in ontwikkeling. Serieus meedoen in de GP’s zat er nog niet in, dus kozen ze voor het team van Corrado en Marco Maddii, een Italiaans team dichtbij de fabriek. Ze wilden eerst in het Italiaans kampioenschap starten.’

Louis Vosters is uiterst geconcentreerd tijdens de wedstrijden.

En toen werd het Fantic?

‘Fantic heeft mij benaderd. Ze hebben mij naar Italië gevlogen. Eigenlijk waren we er binnen een paar uur uit. Ik heb ontzettend fijn gewerkt met de mensen van Fantic. Ik had een optie voor nog een jaar. Eigenlijk zou ik pas in 2027 beginnen met Ducati, maar door interne omstandigheden viel de beslissing om eerder te starten. Het was lastig om dat tegen Fantic te zeggen. Het waren twee goede jaren. Ze waren fijn in de omgang, we hebben goed naar elkaar geluisterd. Daar ben ik ze erg dankbaar voor. Zij waren bereid onderdelen te maken om te testen. We hebben de motor verder ontwikkeld zonder fabrieksmateriaal van Yamaha erin. En dat heeft heel goed uitgepakt. De rijders waren er ook blij mee, Glenn met name. Glenn is heel kieskeurig en hij was erg blij dat we een motor hadden waarmee hij goede resultaten kon behalen.’

Hoe was het verdergegaan als Fantic niet was gekomen? Stoppen?

‘Ik wilde echt niet stoppen. Dan had ik misschien weer een privéteam opgezet, wat natuurlijk heel erg lastig is.’

Dat was gelukkig niet nodig en nu heb je voor drie jaar zekerheid.

‘Ik stop voorlopig nog niet. En Ducati heeft de intentie om langer door te gaan.’

Met twintig GP’s over de hele wereld moet je veel reizen. Vind je dat na al die jaren nog wel leuk?

‘Het is hartstikke mooi als je de dingen kunt doen die je leuk vindt. Ik voel me bevoorrecht. Ik heb het trouwens nooit in mijn leven als echt werk gevoeld, ook niet toen ik een bedrijf had. Ik ben dagelijks in de werkplaats en op kantoor. Ik heb veel moeten reizen, vooral op het eind van het seizoen met Turkije, China en Australië en daarna nog de Nations in Amerika. Het is gewoon wat het is. Ik zie er helemaal niet tegenop. We gingen van China rechtstreeks naar Australië. Daar hadden we een paar dagen vrij. Dan kun je dus zelf iets doen. Maar bij alle andere GP’s is het gewoon op en neer. We vertrekken op donderdag of vrijdag en dan maandag weer naar huis. Als je dat niet doet, ben je eigenlijk nooit meer thuis. Twintig GP’s in zeven maanden, dan heb je gemiddeld drie per maand. Thuis moet er ook het een en ander gebeuren, anders blijft er te veel liggen.’

Wat zijn je eerste ervaringen met Ducati?

‘We hebben wekelijks een Teams-meeting. Dat staat voor elke dinsdag gepland. Dan spreken we alles door, vooral op technisch gebied. Dat is gewoon heel goed. We spelen allebei kort op de bal. Zo ontstaan er geen misverstanden.’

Het MXGP-team van Ducati stond dit jaar onder leiding van Paolo Ciabatti. Jij bent gewend teambaas te zijn. Twee kapiteins op één schip?

‘Nee, Ciabatti is general manager offroad. Hij staat aan het hoofd van alles wat bij Ducati met offroad te maken heeft. Dus niet alleen het MXGP-team en het nieuwe MX2-team, maar ook de ontwikkeling van de productiemotor en de enduromotor. Hij is bij alle Grands Prix aanwezig, maar ik ben nog steeds de baas over mijn eigen team. En dat vind ik natuurlijk goed.’

Met Glenn Coldenhoff en Fantic beleefde Louis Vosters met zijn team twee mooie jaren in de MXGP.

Paolo Ciabatti vertelde mij in Arnhem dat jullie samen de keuze van de rijders zouden maken.

‘Ja, dat klopt. Jeremy Seewer had nog een contract met Ducati dat volgend jaar doorloopt. Ik heb al twee keer eerder met Seewer samengewerkt, in totaal vijf jaar. Hij is dus heel vertrouwd voor mij. De Italianen wilden graag een Italiaan in het team hebben, een jonge rijder. Andrea Bonacorsi heeft dit jaar voor mij gereden. Die jongen heeft potentie, heeft goede uitslagen gereden. Ik wilde hem er graag bij houden, want hij is een superfijne jongen, een harde werker en heel serieus. Hij is pas 22 jaar. Ducati vond dat vanuit hun perspectief een goede keuze. Onze derde rijder is Calvin Vlaanderen. Een goede jongen. Hij is ook een harde werker, heel serieus.’

De keuze voor deze rijders betekende dat jij afscheid moest nemen van Glenn Coldenhoff.

‘Dat was niet gemakkelijk. Glenn heeft vijf jaar bij mij gereden. Het waren vijf mooie jaren. Heel mooi dat hij dit jaar derde in het WK is geworden. Ducati wilde verjongen. Ik ben blij dat ik met Calvin wel weer een Nederlander in het team heb. Ook een jongen die net als Glenn heel professioneel bezig is. Ik had een band met Glenn en met de mensen om hem heen. Glenn was hier dagelijks. Het was supermoeilijk om afscheid van hem te nemen. We hebben ter afscheid vorige week met hem en zijn vrouw gegeten. Glenn heeft gelukkig weer onderdak gevonden voor volgend jaar (Coldenhoff gaat rijden voor Yamaha C6 Bank IMS Racing in het Braziliaans kampioenschap; J.B.). Ik denk dat het voor hem best wel mooi is op die manier zijn carrière af te bouwen.’

Interview zijspancross-legende Cor van der Bijl: al meer dan een halve eeuw plezier!

Ducati gaat komend jaar ook van start in de MX2. Heb jij daar bemoeienis mee?

‘Nee, dat wordt gedaan door een Italiaans team, Beddini, en staat los van ons team. We zullen misschien wel eens een keer met elkaar overleggen.’

Is er al getest door de nieuwe rijders?

‘We hebben de eerste tests gedaan. Het heeft me verbaasd hoe sterk Calvin is, hoe technisch hij rijdt. Ik verwacht wel het nodige van hem. We hebben zes dagen getest. We zijn in Duitsland geweest en hebben in Lommel en Arnhem gereden. En nu is iedereen naar Spanje. Ik ga er ook heen. We gaan daar nieuwe onderdelen testen en hopen dan weer een stapje te maken. Dit is wel een intensieve periode voor ons. De ontwikkeling geschiedt op twee fronten, in Italië en bij ons. Er wordt met man en macht gewerkt om nieuwe onderdelen te maken. We doen alles in overleg. Ik ga natuurlijk niet zomaar zelf iets maken of tunen. Dat gaat in heel goed overleg. Dat bevalt mij enorm goed. Met Fantic was dit ook grotendeels het geval. Yamaha was iets minder flexibel, daar ging het minder in overleg. Daar werd eigenlijk alles bepaald door het management.’

Hoe ziet na de jaarwisseling de weg naar de eerste GP eruit?

‘We gaan in januari de hele maand trainen op Sardinië. Dat doet vrijwel iedereen. Er zijn daar niet alleen zandbanen, maar ook harde circuits. We kunnen dus variëren. Het is daar dan over het algemeen goed weer. Aansluitend twee wedstrijden voor het Italiaanse kampioenschap. En misschien ook nog wel Hawkstone Park en Lierop.’

Heeft de overgang naar Ducati nog gezorgd voor personele wijzigingen?

‘Er zijn twee monteurs gestopt; die zitten niet meer in de GP’s. Ik had dus sowieso aanvulling nodig. Op technisch en logistiek gebied hebben we de staf een beetje uitgebreid. We hebben nu ook een partsmanager. We zijn in totaal met zestien mensen. Daarbij ook Italianen, maar geen Nederlanders. We hebben een internationale crew en dat vind ik prima.’

Het was al lang bekend, maar pas tijdens de EICMA werd officieel bekend gemaakt dat Louis Vosters het MXGP-team van Ducati gaat managen. Hier Vosters met Ducati’s CEO Claudio Domenicali (midden) en offroad-manager Paolo Ciabatti.

Heeft Ducati jou een doelstelling gegeven?

‘Ze hebben me niet echt iets meegegeven. Om wereldkampioen te worden heb je het goede materiaal nodig. En de goede rijders. Ik ben heel blij met de line-up van dit moment. Als we de motor nog beter op punt krijgen, denk ik dat Seewer, Bonacorsi en Vlaanderen best competitief kunnen zijn. Maar wellicht zou er in de toekomst nog een echte topper bij kunnen komen. We gaan ons best doen om er iets moois van te maken.’

De omschakeling naar een nieuw merk heeft nogal wat gevolgen. Eind 2023 verdween het blauw van Yamaha. Dat werd vervangen door het zwart van Fantic en nu is het rood van Ducati de basiskleur.

‘Het is een hele klus om alles aan te passen. Het meeste is klaar. Alle transportmiddelen hebben de nieuwe kleur. De werkplaats is bijna klaar. Je moet alle tenten, de matten, de banners, alles, alles vervangen. Het is een hele waslijst.’


Nick Leerkes bij Star Twin Motors

Op een drukbezochte avond maakten Star Twin Motors uit Loenen en Nick Leerkes hun plannen voor 2026 bekend. De 29-jarige crosser, geboren in Apeldoorn en nu woonachtig in Loenen, gaat in 2026 van start op een Ducati 450MX. Hij zal deelnemen aan de Dutch Masters en het Nederlands kampioenschap. Leerkes: ‘Mijn doel is een plek bij de beste drie in het Nederlands kampioenschap. In de Dutch Masters wil ik bij de eerste tien eindigen. Omdat er in Nederland niet veel wedstrijden zijn, doe ik ook mee aan de ADAC MX Masters. Verder staan er twee MXGP’s op mijn kalender: Lommel en Arnhem. Ter voorbereiding op het nieuwe seizoen rijd ik een wedstrijd voor het Italiaans kampioenschap in Mantova op 8 februari en de Dutch MX Season Opener in Lierop op 1 maart.’

Robert van Zalinge, salesmanager Nederland bij Ducati Benelux, vertelde iets over de plannen van Ducati: ‘Bij Ducati draait alles om de sport. Daarom beginnen we eerst met wedstrijdmotoren voordat de productiemotoren beschikbaar komen. Na de start in de MXGP zijn ze nu te koop. Deze zomer wordt de 250MX uitgebracht, en in het najaar komen er enduromodellen op de markt. Voor het project van Nick en Star Twin Motors krijgen we ondersteuning van de fabriek.’ Louis Vosters van het fabrieksteam heeft geen bemoeienis met Nick Leerkes.

Nick Leerkes.

Foto’s: Jan Boer, Ducati, Fantic

Jan Boer
Jan Boer
Jan Boer werkte jarenlang voor de redactie van MOTO73 en doet dat inmiddels als gepensioneerde liefhebber nog altijd met dezelfde passie en kennis.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen