vrijdag 10 oktober 2025

Montjuïc: van levensgevaarlijk racecircuit tot thuisbasis van FC Barcelona

Eén van de bekendste voetbalclubs ter wereld – FC Barcelona – kan momenteel vanwege een grote renovatie geen wedstrijden spelen in hun iconische stadion Camp Nou. Ook voor de aanstaande Champions League-wedstrijden wijken ze uit naar Estadi Lluís Companys, het stadion dat ter gelegenheid van de Olympische Spelen van 1992 volledig werd gerenoveerd. Het is tevens de plek waar Ellen van Langen haar historische zege boekte op de olympische 800 meter. Nu denk je waarschijnlijk: wat heeft dit alles met motoren te maken? Nou, het draait om de locatie van het stadion, dat is gelegen op de heuvel Montjuïc. Als je op deze plek in Barcelona bent, voelt het alsof je een historisch park binnenstapt, met fonteinen, bijzondere gebouwen, theaters, musea en het eerdergenoemde grote stadion. Maar… jarenlang werd hier ook geracet. Al sinds 1933 lag er op Montjuïc een levensgevaarlijk stratencircuit, vergelijkbaar met het circuit op Isle of Man, maar dan in een subtropisch klimaat.

Interview Mark van Aalderen – nieuwe directeur TT Circuit Assen: ‘We zijn hier voor de motorsport’

De Formule 1 streek er neer van 1969 tot en met 1975, en er werd jarenlang een bekende 24-uursrace voor motoren verreden (1955 t/m 1986). Daarnaast vond vijftien keer de Spaanse wegrace Grand Prix plaats tussen 1951 en de laatste editie in 1976. Het was de tijd van de opkomst van de Spaanse motorsport, met merken als Bultaco, Derbi, Ossa, Montesa en Sanglas. De bekendste coureurs uit die tijd waren Benjamin Grau, Salvador Cañellas en ene Ángel Nieto. Ook toen wisten ze al dat het circuit erg gevaarlijk was, want in de laatste edities was de 500cc – vanwege hun hoge snelheden – er al niet meer bij. Uiteindelijk zorgden meerdere dodelijke ongelukken ervoor dat de racerij op Montjuïc tot een einde kwam. Tijdens de laatste Formule 1-race in 1975 crashte de Duitse coureur Rolf Stommelen in het publiek, waarbij vier mensen om het leven kwamen. MOTO73-reporter Henk Keulemans was in 1972 en 1976 aanwezig bij de Spaanse Grand Prix op Montjuïc. Hij omschrijft het als volgt: ‘Het was een prachtige entourage, zeker om foto’s te maken. Met bloeiende oleanders, palmen, schitterende fonteinen en goudgele strobalen. Maar ook met gevaarlijke stoepranden, sierlijke lantaarnpalen, allerlei soorten bomen en muurtjes.’ Op Montjuïc wordt al jaren niet meer geracet. De heuvel is nu een toeristische trekpleister en – tijdelijk – de uitvalsbasis van FC Barcelona. Toch hebben de Olympische Spelen van 1992 indirect gezorgd voor de terugkeer van de Catalaanse Grand Prix op de kalender. Het Circuit de Barcelona-Catalunya in Montmeló – net buiten de stad – werd in 1991 gerealiseerd en diende als start- en finishlocatie van de olympische wielerwedstrijd. Sindsdien wordt dit circuit gebruikt voor zowel de Formule 1 als de MotoGP.

Foto: Henk Keulemans

Ángel Nieto (Bultaco) tussen de prachtige entourage van fonteinen, oleanders, bomen, stropakken en stoepranden in 1976. De Spanjaard won tijdens de laatste GP-editie op Montjuïc Park de 50cc en werd tweede in 125cc achter Pierpaolo Bianchi.
Ángel Nieto (Bultaco) tussen de prachtige entourage van fonteinen, oleanders, bomen, stropakken en stoepranden in 1976. De Spanjaard won tijdens de laatste GP-editie op Montjuïc Park de 50cc en werd tweede in 125cc achter Pierpaolo Bianchi.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen