Na een sensationele finish behaalde Deniz Öncü zijn eerste Moto2-zege op Motorland Aragón door Diogo Moreira met slechts 0,003 seconde te verslaan. De Belg Barry Baltus pakte zijn derde podiumplaats van 2025. Na een sterke kwalificatie en een goed begin van de race zakte Zonta van den Goorbergh gedurende de wedstrijd flink terug en eindigde net buiten de WK-punten op een zestiende plaats.

Zonder de nog geblesseerde Collin Veijer begonnen de Moto2-rijders aan de achtste Grand Prix op Motorland Aragón in Spanje. Veijer werd bij Red Bull KTM Ajo vervangen door Dani Muñoz, die in de trainingen sterk voor de dag kwam en zich wist te plaatsen voor Q2. In de kwalificatie zette de Spanjaard een zeventiende tijd neer. Zonta van den Goorbergh deed het nog veel beter. Vrijdagmiddag klokte de RW-Idrofoglia Racing GP-coureur een knappe zesde tijd, waarmee hij zich rechtstreeks plaatste voor het tweede – tevens beslissende – deel van de kwalificatie. Een bijkomend voordeel was dat Van den Goorbergh zich zaterdagochtend in de tweede vrije training volledig kon focussen op een lange stint om zo een racesimulatie te creëren. ‘Als je vrijdag al zeker bent van Q2, geeft dat rust voor zaterdag en kun je je meer bezighouden met de voorbereiding op de race,’ vertelde teammanager Jarno Janssen. In de kwalificatie zelf leek het lange tijd niet goed te gaan voor Van den Goorbergh. Zijn snelste ronde in de eerste stint werd vanwege een gele-vlagsituatie gecanceld en het lukte maar niet om de sectoren aan elkaar te knopen. In de laatste ronde slaagde hij daar alsnog in, waarmee de 19-jarige coureur zich als achtste op de derde startrij wist te kwalificeren.

Kampioenschapsleider Manuel Gonzalez kende een minder goede Q2-kwalificatie. De Spanjaard kwam in zijn eerste vliegende ronde ten val. Zijn motor liep flinke schade op, waardoor hij in het resterende deel van de kwalificatie niet meer in actie kon komen en zich als achttiende plaatste voor de race. Diogo Moreira zette de snelste tijd neer en werd daarmee de eerste Braziliaanse polesitter ooit in de Moto2. Barry Baltus presteerde opnieuw sterk met een tweede tijd, gevolgd door Deniz Öncü, de teamgenoot van Veijer bij Red Bull KTM Ajo. Voor Öncü betekende het zijn eerste start van de voorste rij in de Moto2 op het circuit waar hij vorig jaar zijn eerste Moto2-podium behaalde. Aron Canet noteerde de vierde tijd. Canet is de grootste concurrent van Gonzalez in de strijd om de wereldtitel en begon met drie WK-punten minder aan de achtste race van het seizoen.
Goed begin
In 2025 mocht Van den Goorbergh al twee keer vanaf de tweede startrij vertrekken. In die races had hij moeite om in de beginfase zijn goede positie vast te houden. Dit keer deed de jonge Nederlander dat een stuk beter. Hoewel hij na de start enkele plaatsen verloor en als elfde doorkwam na een halve ronde, had hij aan het einde van de eerste ronde zijn oorspronkelijke positie alweer heroverd — mede doordat teamgenoten Daniel Holgado en David Alonso samen onderuit waren gegaan. De top vier van de kwalificatie wist in de openingsfase een klein gaatje te slaan, waarbij Baltus vanaf de tweede ronde de leiding nam. Van den Goorbergh vond een goed ritme op de achtste plaats en ging in de derde ronde zelfs voorbij aan Senna Agius, die de voorgaande Grand Prix op Silverstone nog had gewonnen. De Nederlander sloot aan bij Alonso Lopez en Filip Salac in de strijd om de vijfde plaats. Aan het einde van de vijfde ronde kwam Agius weer terug, waarna Van den Goorbergh moeite had om het tempo in de strijd om een top-vijfklassering vast te houden. Vervolgens kwam Joe Roberts, die op dat moment het tempo van de koplopers reed, dichterbij en ging voorbij aan de Nederlander. Even later werd Van den Goorbergh ook gepasseerd door kampioenschapsleider Gonzalez en Marcos Ramirez, waardoor hij halverwege de race net buiten de top tien terechtkwam. De RW-Idrofoglia Racing GP-coureur had niet het tempo om de top-tien te volgen en werd ingehaald door een groepje van vier rijders. Hierdoor reed hij, met nog vijf ronden te gaan, op de vijftiende plaats. Het tempo van de Nederlander bleek onvoldoende om deze positie te behouden. In de slotfase zakte hij nog terug naar de zestiende plaats, achter Veijers invaller Muñoz. Zo bleef Van den Goorbergh, na een sterke kwalificatie en goed begin van de race, door een mindere tweede helft van de wedstrijd uiteindelijk puntloos in Aragón. ‘Ik wilde er in de openingsfase graag goed bij zitten, omdat dit in de voorgaande GP’s niet lukte. Dat ging goed, maar halverwege de race kon ik mijn tempo niet meer vasthouden. Ik had totaal geen grip. We gaan uitzoeken waardoor dat komt. Blij met het tempo dat ik gedurende het weekend heb laten zien, maar natuurlijk niet met het eindresultaat,’ vertelde Zonta kort na de race.

Fotofinish
Aan kop reed Baltus ruim tien ronden aan de leiding, maar wist zich niet los te rijden van Öncü en Moreira. Met nog zeven ronden te gaan nam Öncü de leiding over en pakte een voorsprong van een kleine seconde. Het leek genoeg voor zijn eerste Moto2-zege, totdat Moreira een eindsprint inzette, waarbij hij ook Baltus passeerde. De twee koplopers gingen kort achter elkaar de laatste ronde in. Moreira leek sterker in die slotronde en nam de leiding over. De Braziliaan dook als eerste de laatste bocht in en koos voor een korte lijn, terwijl Öncü een wijdere lijn nam. Dat bleek een slimme tactiek van de Turkse rijder, want hij kwam met meer snelheid uit de laatste bocht. Kuip-aan-kuip gingen de rijders over de eindstreep. Öncü was 0,003 seconde eerder en pakte zo zijn eerste Moto2-zege. Nog nooit eerder was het verschil op de finishstreep in een Moto2-wedstrijd zo klein. Achter Moreira veroverde Baltus opnieuw een knappe podiumplaats. Canet viel in de slotfase achter Agius en Salac terug naar een zesde plaats. Dat bleek wel voldoende om op gelijke hoogte te komen met Gonzalez in het Moto2-wereldkampioenschap. Gonzalez wist zich na zijn fout in de kwalificatie knap terug te vechten naar een negende plaats, waardoor hij de schade beperkt hield. Na afloop van het weekend kreeg Gonzalez nog een mooie beloning voor zijn sterke seizoenstart: op maandag na de Grand Prix mocht hij als vervanger van de geblesseerde Ai Ogura namens Trackhouse Racing (Aprilia) deelnemen aan de MotoGP-test op Motorland Aragón.
UITSLAGEN EN TUSSENSTAND
Moto2 Aragón
19 ronden = 96,463 km
1. Deniz Öncü (TR), Kalex, 35.12,600; 2. Diogo Moreira (BR), Kalex, +0,03; 3. Barry Baltus (BE), Kalex, +1,949; 4. Senna Agius (AU), Kalex, +5,196; 5. Filip Salac (CZ), Boscoscuro, +5,926; 6. Aron Canet (E), Kalex, +6,275; 7. Joe Roberts (US), Kalex, +9,192; 8. Marcos Ramirez (E), Kalex, +9,252; 9. Manuel Gonzalez (E), Kalex, +9,296; 10. Alonso Lopez (E), Boscoscuro, +12,144; 11. Izan Guevara (E), Boscoscuro, +14,601; 12. Albert Arenas (E), Kalex, +17,549; 13. Jake Dixon (GB), Boscoscuro, +15,601; 14. Ivan Ortolá (E), Boscoscuro, +43,139; 15. Dani Muñoz (E), Kalex, +17,601; 16. Zonta van den Goorbergh (NL), Kalex, +18.658.
Racegemiddelde winnaar: 164,3 km/h
Snelste ronde (18e): Diogo Moreira (BR), Kalex, 1.50,327 = 165,6 km/u (nieuw record)
WK-stand (na 8 van 22 races)
1. Gonzalez, 118 punten; 2. Canet, 118. 3. Moreira, 90; 4. Baltus, 89; 5. Dixon, 85; 6. Agius, 77; 7. Öncü, 62; 8. Ramirez, 55; 9. Celestino Vietti (I), Boscoscuro, 52; 10. Lopez, 48; 19. Collin Veijer (NL), Kalex, 11; 20. Van den Goorbergh, 10.