maandag 14 oktober 2024

Moto2 Nederland en Duitsland 2024: Bendsneyder krijgt duidelijkheid over nabije toekomst

Bo Bendsneyder kreeg in Assen van de nieuwe teameigenaar van het Preicanos Racing Team bevestigd dat zijn zitje voor de rest van het seizoen veilig is. Door lang blessureleed en veel veranderingen binnen het team waren daar twijfels over ontstaan. Bendsneyder rondde zijn comeback in Assen met WK-punten af, terwijl Zonta van den Goorbergh vervelend ten val kwam. Ai Ogura won de Moto2-race op het TT Circuit Assen en Fermin Aldeguer kwam een week later op de Sachsenring als eerste over de finish.

Moto3 Nederland en Duitsland 2024: Alonso profiteert optimaal van crash Veijer

Voor de TT Assen was het langzamerhand niet meer de vraag wanneer Bo Bendsneyder zijn rentree zou maken, maar of hij nog wel zou terugkeren bij zijn onrustige Spaanse team in de Moto2. Nadat de Rotterdammer geblesseerd raakte in Jerez en drie daaropvolgende GP’s moest missen was Eduardo Perales, de teameigenaar van het voormalige Pertamina Mandalika GAS UP team lyrisch over zijn vervanger Daniel Muñoz. De Spanjaard komt normaal gesproken voor het team uit in het Europese Moto2-kampioenschap. Dat Bendsneyder wel aan het trainen was op de motor in Nederland en dat in combinatie met een sleutelbeen- en voetblessure die over het algemeen geen twee maanden duurt, kwamen er steeds meer twijfels of hij nog wel terug zou keren en misschien wel permanent door Muñoz vervangen zou worden. Daar kwamen in de weken voorafgaand aan de TT Assen nog meer onzekerheden bij. Het Pertamina Mandalika GAS UP team stond al niet bekend als financieel gezond. De bedrijfsnaam ‘SAG Team’ werd de afgelopen winter veranderd in ‘GAS UP Team’ en voor de TT Assen werd het team ineens verkocht aan Raúl Castañeda, de CEO en oprichter van het Spaanse advocatenkantoor Preico Jurídicos. Het team werd omgedoopt tot Preicanos Racing Team. Een zeer ongebruikelijke actie midden in een Grand Prix-seizoen. Wel bleven de teamleden en ook voormalig eigenaar Perales werkzaam binnen het team. Bendsneyder kreeg van de dokters en het team groen licht om te starten in Assen, al kreeg hij nog wel een aantal verrassingen te verwerken. Al zijn teamleden waren gewisseld met die van zijn vaste teamgenoot Jaume Masia. Daarnaast was ook Daniel Muñoz als derde rijder actief in Assen. Gelukkig kreeg Bendsneyder op zaterdagavond in Assen duidelijkheid van de nieuwe teameigenaar Castañeda, die de Nederlander in een gesprek bevestigde dat hij ook de rest van het seizoen één van de vaste coureurs van het team zal zijn. Bendsneyder verklaarde na afloop van zijn thuisrace: ‘Ik zal sowieso tot het einde van het seizoen voor het team rijden. Daarna gaan we kijken of de prestaties goed genoeg zijn om te kunnen blijven. Zo niet, dan zullen we uit elkaar gaan.’ En of hij onzekerheid heeft gevoeld over zijn toekomst: ‘Het enige wat ik kon doen om mijzelf te laten zien, was door mijn teamgenoten te verslaan. Dat is gelukt, ondanks dat ik twee maanden geen Grand Prix had gereden.’ In de nieuwe teamkleuren kende Bendsneyder een goede comeback in Assen. De 25-jarige coureur stond in de eerste training zelfs lange tijd in de top-tien. In de kwalificatie had Bendsneyder een probleem met de uitlaat, waardoor hij zich niet kon plaatsen voor Q2. Vanaf een twintigste startplaats reed Bendsneyder een solide race en kwam hij al snel de puntenposities inrijden. De Nederlander leek op weg naar een dertiende plaats, maar dit werd uiteindelijk een veertiende, omdat hij zich in de laatste Geert Timmer-bocht had verremd. Maar om zijn rentree na twee maanden van afwezigheid met WK-punten af te sluiten is gewoon goed. Bendsneyder: ‘Ik ben tevreden, maar natuurlijk wil je altijd meer. Het was in de laatste ronden fysiek wel zwaar. Normaal kan ik aan het einde gewoon doorgaan of nog wat versnellen, dat lukte nu nog niet. Maar dat is denk ik ook niet zo raar.’ Op de Sachsenring begon Bendsneyder ook uitstekend met een vierde plaats in de training op vrijdagmiddag. Deze hoge klassering kon hij tijdens de kwalificatietijd niet vasthouden. Bendsneyder plaatste zich als vijftiende voor de race, maar was daar gezien de kleine verschillen naar de top-tien wel tevreden mee. De race liep uit op een teleurstelling. Vanwege een technisch probleem viel Bendsneyder al na een aantal ronden uit.

Schitterende kleurstelling

De prijs voor de meest bijzondere kleurstelling tijdens de TT Assen ging zonder enige twijfel naar RW-Idrofoglia Racing GP. Het Nederlandse team had speciaal voor de thuisrace de motoren uitgedost in een retro kleurstelling. Zonta van den Goorbergh reed in de kleuren van Wil Hartog, waarmee de ‘Witte Reus’ in 1977 de 500cc-race in Assen had gewonnen. Voor Barry Baltus was er maar één passende optie; rijden in de kleuren van Barry Sheene. Baltus is vernoemd naar de tweevoudig 500cc-wereldkampioen en rijdt daarnaast – net als Sheene vroeger – met startnummer 7. Maar voor Baltus was het geen feestelijke aangelegenheid, omdat zijn moeder kort voor de TT Assen was overleden. De afscheidsdienst was woensdag voorafgaand aan de Nederlandse Grand Prix. Het was dan ook compleet begrijpelijk dat de 20-jarige Belg een moeizaam weekend kende en het was gezien de omstandigheden een knappe prestatie dat hij de race als zeventiende afsloot.

De legendarische kleurstelling bracht Van den Goorbergh geen geluk. Wel wist de 18-jarige coureur zich te plaatsen voor Q2 waarin hij zich als veertiende kwalificeerde. In de race streed Van den Goorbergh voor de laatste puntenposities toen hij in de vijfde ronde ten val kwam in Mandeveen. Een nare crash waarbij hij onder de motor bleef liggen. Van den Goorbergh ging voor een check naar het ziekenhuis, maar daar werden geen breuken geconstateerd. Zonta zelf daarover: ‘Het was een vreemde valpartij, want er was op de data niets geks te zien. Toen ik onderuitging bleef ik meteen al onder de motor hangen. Ik kwam ongelukkig terecht en heb daardoor een behoorlijke impact te verwerken gekregen.’

Na zijn nulscore in Assen kon hij een week later wel starten op de Sachsenring, al ging dat fysiek nog niet van harte. Daar kwam in de kwalificatie nog een probleem met de remmen bij, waardoor hij als achtentwintigste van de dertig rijders de race moest aanvangen. In de race ging het ook moeizaam en zakte de jonge Brabander al snel terug naar de laatste plaats. Net over de helft van de race stuurde Van den Goorbergh vanwege zijn fysieke problemen de motor de pitstraat in. Zijn teamgenoot Baltus scoorde met een twintigste plaats ook geen WK-punten.

De top-drie na de Moto2-race in Assen met winnaar Ai Ogura (midden), Fermin Aldeguer (links) en Sergio Garcia (rechts).

Zeges voor Ogura en Aldeguer

Boscoscuro brengt als chassisleverancier slechts vier motoren op de Moto2-grid, maar deze vier rijders zijn allemaal wel constant vooraan in het veld te vinden. Een knappe prestatie aangezien het startveld – op twee Forwards uitgezonderd – vooral chassis van Kalex gebruikt. In Assen werd de eerste startrij met Fermin Aldeguer, Ai Ogura en Sergio Garcia gevormd door drie Boscoscuro-rijders. De race werd tevens een Boscoscuro-feestje. Aldeguer reed lang aan de leiding, maar kreeg een long lap penalty omdat hij vijf keer op het groene deel buiten de curbstones was gekomen. Na zijn straf kwam hij achter Ogura en Garcia terecht. Aldeguer wist kampioenschapsleider Garcia nog wel te passeren, maar Ogura had een sterk eindschot, waarmee de Japanner zijn tweede zege van het seizoen behaalde. Ogura schoof daarmee op naar een tweede plaats in het WK-klassement achter MT Helmets – MSI-teamgenoot Garcia, die in Assen derde werd.

Dat Ogura een plek kon stijgen in de tussenstand kwam mede omdat Joe Roberts – die als nummer twee in het WK naar Assen was gekomen – in de trainingen zijn sleutelbeen had gebroken en niet kon starten in de race. De beste Kalex-rijder van het moment werd wel fit verklaard om een week later te starten op de Sachsenring, waar de Amerikaan met een achtste plaats de schade in de titelstrijd beperkt wist te houden. Ook in Duitsland won een Boscoscuro-rijder – Aldeguer – maar konden de Kalex-coureurs wel beter partij geven. Het was lang spannend vooraan met een grote kopgroep, die bij vlagen op een Moto3-race leek. In de slotfase viel het wat uit elkaar. Achter Aldeguer wist Jake Dixon – die in Assen vierde was geworden – de tweede plaats veilig te stellen. De heftige strijd om de derde plaats werd op de finishlijn beslist in het voordeel van Ogura, gevolgd door Diogo Moreira en polesitter Celestino Vietti. Braziliaan Moreira ontpopt zich meer en meer als de beste nieuwkomer van 2024. Garcia behield met een zevende plaats zijn leidende positie in het WK, maar het verschil met zijn teamgenoot Ogura is nog slechts zeven punten. Met Roberts op 24 punten en Aldeguer op 39 punten achterstand, lijken deze vier rijders te gaan uitmaken wie er in dit onvoorspelbare seizoen Moto2-wereldkampioen gaat worden.

Fermin Aldeguer (54) was het beste op de Sachsenring. De Spanjaard pakte overall de meeste WK-punten in Nederland en Duitsland.

Foto’s: Henk Keulemans, ANP, MotoGP

Moto2 uitslagen en stand

Moto2 Nederland

Positie Naam & Team Tijd
1 Ai Ogura (JP) – Boscoscuro 35.27,293
2 Fermin Aldeguer (E) – Boscoscuro +0,571
3 Sergio Garcia (E) – Boscoscuro +4,252
4 Jake Dixon (GB) – Kalex +8,985
5 Somkiat Chantra (TH) – Kalex +9,949
6 Tony Arbolino (I) – Kalex +10,069
7 Marcos Ramirez (E) – Kalex +12,488
8 Alonso Lopez (E) – Boscoscuro +12,592
9 Manuel Gonzalez (E) – Kalex +12,734
10 Celestino Vietti (I) – Kalex +12,986
11 Senna Agius (AU) – Kalex +12,945
12 Dennis Foggia (I) – Kalex +14,689
13 Jeremy Alcoba (E) – Kalex +17,047
14 Bo Bendsneyder (NL) – Kalex +17,623
15 Darryn Binder (ZA) – Kalex +23,003
DNF Zonta van den Goorbergh (NL) – Kalex
  • 22 ronden = 99,924 km
  • Racegemiddelde winnaar: 169,1 km/h
  • Snelste ronde (8e): Sergio Garcia (E), Boscoscuro, 1.35,977 = 170,3 km/u (nieuw record)

Moto2 Duitsland

Positie Naam Tijd
1 Aldeguer 35.07,384
2 Dixon +2,159
3 Ogura +4,418
4 Diogo Moreira (BR) +4,533
5 Vietti +4,543
6 Chantra +4,651
7 Garcia +5,425
8 Joe Roberts (US) +6,314
9 Arbolino +7,018
10 Lopez +8,255
11 Agius +9,225
12 Gonzalez +9,703
13 Guevara +10,690
14 Alcoba +12,810
15 Jaume Masia (E) +13,845
DNF Bendsneyder
DNF Van den Goorbergh
  • 25 ronden = 91,775 km 
  • Racegemiddelde winnaar: 156,7 km/h
  • Snelste ronde (2e): Tony Arbolino (I), Kalex, 1.23,449 = 158,3 km/u (nieuw record)

WK-stand (na 9 van 20 races)

Positie Naam Punten
1 Garcia 147
2 Ogura 140
3 Roberts 123
4 Aldeguer 108
5 Lopez 93
6 Gonzalez 77
7 Aron Canet (E) 58
8 Chantra 56
9 Vietti 55
10 Dixon 53
21 Van den Goorbergh 13
26 Bendsneyder 4
Het is even wennen, maar dit is Bo Bendsneyder (64) in de kleuren van het nieuwe Preicanos Racing Team, het voormalige Pertamina Mandalika GAS UP Team.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen