woensdag 8 oktober 2025

MotoGP Indonesië 2025: Fermín Aldeguer wint Grand Prix vol verrassingen

De 20-jarige Fermín Aldeguer schreef geschiedenis door verrassend de Grand Prix van Indonesië te winnen – en dat in zijn debuutjaar in de MotoGP. Marco Bezzecchi gold na zijn polepositie en winst in de sprintrace als dé topfavoriet, maar de Aprilia-rijder schakelde in de openingsronde zowel zichzelf als kersvers wereldkampioen Marc Márquez uit. Die laatste liep daarbij een schouderblessure op. En dat was nog maar het begin van een enerverende race op Lombok, waar onder meer Pecco Bagnaia van ‘hero naar zero’ ging en verrassende namen als Raúl Fernández, Álex Rins en Luca Marini streden om de podiumplekken.

MotoGP Japan 2025: Marc Márquez pakt zevende wereldtitel MotoGP

Dat vorm of een goed gevoel slechts een beperkt begrip is, demonstreerde Francesco Bagnaia tijdens de Grand Prix van Indonesië. Een week eerder was de Italiaan nog oppermachtig in Japan met een polepositie, sprint- én racezege. “Bagnaia is terug”, kopten de nieuwsberichten. Maar zeven dagen later leek hij alweer teruggevallen in de dip van vóór zijn opleving. Op het Mandalika International Street Circuit was Bagnaia terug bij af, of misschien zelfs nog verder. De wederopstanding van de MotoGP-wereldkampioen van 2022 en 2023 werd deels toegeschreven aan het feit dat hij tijdens de MotoGP-test in Misano de Ducati GP24 van Franco Morbidelli (van het VR46-team) had mogen proberen. Mede daardoor werd de afstelling van zijn eigen GP25 zodanig aangepast dat hij plotsklaps oppermachtig was in Motegi. Met diezelfde afstelling begon Bagnaia ook aan het raceweekend in Indonesië. Maar het resultaat was dramatisch. Een zestiende startplek past niet bij een fabriekscoureur van Ducati, al bood het op papier nog ruimte voor een inhaalrace. Die hoop bleek ongegrond. De sprintrace was ronduit verschrikkelijk: Bagnaia finishte dertien seconden achter de voorlaatste. In de hoofdrace reed hij wederom op de laatste plek, totdat hij in een poging zijn voorgangers te volgen onderuitging. Een duidelijke verklaring voor zijn bizarre optreden had hij niet, alleen dat het hem ontbrak aan vertrouwen in de motor.

Wereldkampioenen geblesseerd

De enige troost voor Bagnaia was dat ook teamgenoot Marc Márquez geen vriend was met de GP25 in Indonesië. Het Ducati-fabrieksteam had nog een dubbele 1-2 gescoord in Japan, maar nu was alles anders. De kersverse wereldkampioen had in Indonesië zijn 100e Grand Prix-overwinning kunnen boeken op een circuit waar hij nog nooit had gewonnen of zelfs op het podium had gestaan. Die statistiek was niet zo vreemd, aangezien deze Grand Prix pas sinds 2022 op de kalender staat, een periode waarin Márquez vaak geblesseerd was of op minder competitief materiaal reed. Zijn eerste werkdag als wereldkampioen verliep allesbehalve vlekkeloos. In de trainingen miste hij het juiste gevoel aan de voorkant van de motor, wat op vrijdagmiddag leidde tot twee crashes. Daardoor plaatste hij zich voor het eerst dit jaar niet rechtstreeks voor Q2. Via Q1 lukte het alsnog, maar een negende startplek is volgens zijn normen uiterst mager. In de sprintrace probeerde hij snel terrein te winnen. Bij een inhaalactie duwde hij Álex Rins naar buiten, wat hem een long lap penalty opleverde. Márquez viel terug naar P13, maar wist zich uiteindelijk op te werken naar de zesde plaats, wat wel zijn slechtste sprintresultaat van het seizoen 2025 was. Zijn race op zondag was snel voorbij: in de eerste ronde werd hij in een snelle rechterknik – die met zo’n 200 km/u genomen wordt – van achteren aangetikt door Marco Bezzecchi. Beide rijders gingen hard onderuit. Márquez werd door de grindbak geslingerd. Hij brak zijn sleutelbeen en blesseerde zijn rechterschouder, dezelfde kant die de afgelopen jaren al talloze operaties aan de arm heeft ondergaan. Gelukkig voor de Spanjaard was de wereldtitel al een week eerder veiliggesteld. Maar net als bij 2024-wereldkampioen Jorge Martín – die zowel de GP van Indonesië als die van Australië moest missen vanwege een sleutelbeenbreuk – lijkt de MotoGP-wereldtitel op dit moment gepaard te gaan met het nodige blessureleed. Hopelijk blijft het bij deze ene blessure voor Márquez, want Martín is inmiddels herstellende van zijn derde kwetsuur van 2025.

Grote kanshebber onderuit

Ook voor Bezzecchi was deze inschattingsfout een hard gelag, want hij gold als dé topfavoriet voor de overwinning. De Aprilia-coureur was oppermachtig in de trainingen. Op vrijdag was hij bijna een halve seconde sneller dan de rest en in de kwalificatie pakte hij polepositie met vier tienden voorsprong op de nummer twee. De eerste startrijen zaten bovendien vol verrassingen: Fermín Aldeguer (P2), Raúl Fernández (P3), Álex Rins (P4), Pedro Acosta (P5) en Luca Marini (P6). Dat er slechts één Ducati – en dan nog een GP24 – in de top zes eindigde, mag in deze tijd een klein wonder genoemd worden. Bezzecchi had op Mandalika op sommige delen van het circuit duidelijk iets extra’s ten opzichte van de rest. Zelfs een zeer matige start kon hem niet van de sprintzege afhouden. De Aprilia-coureur kwam pas als achtste door de eerste bocht, maar reed daarna iedereen voor hem voorbij. Aldeguer – die zich voor het eerst op de voorste startrij had gekwalificeerd – sloeg aan kop een klein gaatje. De Gresini Racing-rijder leek op weg om de jongste sprintwinnaar ooit te worden. Twaalf van de dertien ronden kwam hij als eerste door, maar niet de belangrijkste doorkomst: in de slotronde verschalkte Bezzecchi hem en pakte de overwinning. Dat de Aprilia’s in Indonesië erg sterk waren, bevestigde Fernández met een derde plek, de eerste top-drie-finish voor de Trackhouse Racing-coureur tijdens zijn vierde jaar in de koningsklasse. Bij de start van de race verloor Bezzecchi opnieuw veel plekken. In een poging om snel terrein goed te maken, ging het mis. Na de harde crash verontschuldigde de Italiaan zich direct bij Márquez en werd hij ook gecheckt in het ziekenhuis, waar geen breuken werden geconstateerd. Wel kan Bezzecchi hoogstwaarschijnlijk een long lap penalty verwachten voor de eerstvolgende Grand Prix in Australië.

Snelle leerling

Nadat Bezzecchi en Marc Márquez vroegtijdig uitvielen en Bagnaia achteraan rondreed, lagen de kaarten open voor een verrassende winnaar. En dat was al in de openingsfase te zien. In de derde ronde werd de kop gevormd door Acosta, Marini, Aldeguer en Fernández – vier rijders die nog nooit een MotoGP-race hadden gewonnen. Al snel werd duidelijk dat Aldeguer deze kans met twee handen aangreep. De jonge Spanjaard nam de leiding over en reed zich negen (!) seconden los van de achtervolgende groep die streed om plaats twee. Daarmee liet hij zien waarom Ducati hem al vóór het seizoen 2024 – toen hij nog een jaar in de Moto2 zou rijden – had vastgelegd. Die vroege keuze werd vooral ingegeven door zijn indrukwekkende reeks overwinningen aan het eind van het seizoen 2023. Toch verliep zijn Moto2-jaar na die aankondiging allesbehalve vlekkeloos. Aldeguer kende een wisselvallig seizoen, maakte opvallend veel fouten en had moeite om vriendschap te sluiten met de Pirelli-banden, die dat jaar voor het eerst in de klasse werden geïntroduceerd. Binnen de motorsportwereld begonnen sommigen te twijfelen: had Ducati niet té vroeg voor Aldeguer gekozen? Maar sinds zijn debuut in de MotoGP laat hij overtuigend zien dat die keuze terecht was. Op de Ducati GP24 van Gresini Racing maakte hij vooral in de tweede helft van de races indruk. In Le Mans leverde dat al een podiumplaats op (P3) en in Oostenrijk bood hij zelfs serieuze tegenstand aan Marc Márquez in de strijd om de overwinning. Op het eiland Lombok deed Aldeguer iets wat Acosta een jaar eerder – en nu nog steeds niet – is gelukt: winnen in zijn debuutjaar. Als Gresini Racing-rijder kwam hij slechts 120 dagen tekort om de jongste MotoGP-winnaar ooit te worden. Dat record blijft op naam van Marc Márquez, maar met 20 jaar en 183 dagen staat Aldeguer nu wél tweede op die lijst vóór Freddie Spencer, Norifumi Abe en Dani Pedrosa. Daarmee is hij ook de eerste nieuwkomer die een MotoGP-race weet te winnen sinds Jorge Martín in 2021. En die werd drie jaar later wereldkampioen. Ducati onder leiding van Gigi Dall’Igna kreeg met deze overwinning in Indonesië alsnog het gelijk aan zijn zijde wat betreft het vroege contracteren van Aldeguer. Al was daar gaandeweg het huidige seizoen al weinig tot geen twijfel meer over.

Ronald ten Kate over Jonathan Rea’s periode bij Ten Kate Racing: ‘Zijn grens lag veel verder dan wat de motor aankon’

Verrassende strijd

De strijd om de tweede plaats deed denken aan een Moto3-race, met een grote groep coureurs die rondenlang dicht bij elkaar bleef. Vooraan meldde Pedro Acosta zich, maar ook Raúl Fernández, Luca Marini en Álex Rins waren van de partij. Honda was het hele weekend al sterk in Indonesië, al ging Joan Mir – nog op het podium in Japan – vroeg in de race onderuit. Marini leek even op koers voor een podiumplek, maar verloor in de slotfase enkele posities en eindigde als vijfde, achter Brad Binder (die juist een sterke slotfase kende) en vóór Fernández. Rins reed verrassend enige tijd op de tweede positie. Als Yamaha-fabrieksrijder bevindt de Spanjaard zich doorgaans in het achterveld of de middenmoot en zelden voor teamgenoot Fabio Quartararo, laat staan in de buurt van het podium. In de trainingen was Rins al snel en als hij in de sprintrace niet door Marc Márquez naar buiten was gedrukt, had hij waarschijnlijk toen ook al meer kunnen laten zien. Zijn keuze voor een zachte band brak hem in de laatste zes ronden echter op: hij viel snel terug en eindigde uiteindelijk als tiende, achter Quartararo, die als zevende finishte. In de slotfase mengde ook Álex Márquez zich in de strijd en wist zich samen met Acosta los te rijden van de groep. Acosta trok aan het langste eind en pakte – na een crash in de Sprint – de tweede plaats, waarmee een 21-jarige direct achter een 20-jarige finishte. Álex Márquez werd derde en deed daarmee uitstekende zaken in het kampioenschap: de tweede plek in het WK – achter zijn broer Marc – lijkt daarmee zo goed als zeker. Nu reist het Grand Prix-paddock verder naar Phillip Island in Australië – een circuit dat traditiegetrouw garant staat voor spektakel en verrassingen. Wel zonder de geblesseerde Marc Márquez en Jorge Martín, die daar vorig jaar nog fel voor de overwinning vochten.

Foto’s: ANP, MotoGP, Marc Márquez

Quotes

MotoGP Indonesië 2025 uitslagen

Circuit: Pertamina Mandalika International Circuit
Lengte: 4.310 meter
Polepositie: Marco Bezzecchi (Aprilia), 1.28,832 (174,3 km/u)
Snelste raceronde: Fermín Aldeguer (Ducati), 1.30,499 (171,0 km/u) (record)
Sprint
1. Marco Bezzecchi (I), Aprilia, 19.37,047;
2. Fermín Aldeguer (E), Ducati, +0,157;
3. Raúl Fernández (E), Aprilia, +4,062;
4. Álex Márquez (E), Ducati, +5,832;
5. Joan Mir (E), Honda, +8,759;
6. Marc Márquez (E), Ducati, +9,772;
7. Franco Morbidelli (I), Ducati, +11,980;
8. Fabio Di Giannantonio (I), Ducati, +10,334;
9. Miguel Oliveira (PT), Yamaha, +12,988.
  • 13 ronden = 55,913 KM
  • Racegemiddelde winnaar: 171,0 km/u
  • Snelste ronde (9e): Bezzecchi, 1.29,638 = 172,7 km/u
MotoGP
1. Aldeguer, 41.07,651;
2. Pedro Acosta (E), KTM, +6,987;
3. Álex Márquez, +7,896;
4. Brad Binder (ZA), KTM, +8,901;
5. Luca Marini (I), Honda, +9,129;
6. Fernández, +9,709;
7. Fabio Quartararo (F), Yamaha, +9,894;
8. Morbidelli, +10,087;
9. Di Giannantonio, +10,350;
10. Álex Rins (E), Yamaha, +13,223;
11. Oliveira, +19,799;
12. Johann Zarco (F), Honda, +27,597;
13. Somkiat Chantra (TH), Honda, +48,035;
14. Jack Miller (AU), Yamaha, +55,540.
  • 27 ronden = 116,127 KM
  • Racegemiddelde winnaar: 169,4 km/u
  • Snelste ronde (9e): Aldeguer, 1.30,499 = 171,0 km/u (record)

Stand MotoGP na 36 van 44 races

Positie Details Punten
1Marc Márquez (E) – Ducati545
2Álex Márquez (E) – Ducati362
3Francesco Bagnaia (I) – Ducati274
4Marco Bezzecchi (I) – Aprilia254
5Pedro Acosta (E) – KTM215
6Franco Morbidelli (I) – Ducati207
7Fabio Di Giannantonio (I) – Ducati191
8Fermín Aldeguer (E) – Ducati181
9Fabio Quartararo (F) – Yamaha158
10Johann Zarco (F) – Honda128
11Brad Binder (ZA) – KTM118
12Raúl Fernández (E) – Aprilia112
13Luca Marini (I) – Honda108
14Enea Bastianini (I) – KTM89
15Joan Mir (E) – Honda77

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen