MotoGP-motoren: Ducati Desmosedici GP21

Ducati kende in 2020 een jaar met twee gezichten. Enerzijds wonnen ze de constructeurstitel – ook omdat Yamaha door het kleppenschandaal punten kwijtraakte –, maar er was ook de teleurstelling omdat Andrea Dovizioso niet kon profiteren van de blessure van Marc Marquez. Komend jaar gooit Ducati het roer daarom helemaal om met twee nieuwe rijders, Jack Miller en Francesco Bagnaia. De basis, waarmee succes behaald moet worden, is echter nog altijd de Ducati Desmosedici. Een rode motor in bijna altijd een grijs gebied. Duimrem. De duimrem werd ooit bedacht door Brembo om Mick Doohan te helpen na zijn in 1992 opgelopen zware beenblessure. Het ...
Ducati kende in 2020 een jaar met twee gezichten. Enerzijds wonnen ze de constructeurstitel – ook omdat Yamaha door het kleppenschandaal punten kwijtraakte –, maar er was ook de teleurstelling omdat Andrea Dovizioso niet kon profiteren van de blessure van Marc Marquez. Komend jaar gooit Ducati het roer daarom helemaal om met twee nieuwe rijders, Jack Miller en Francesco Bagnaia. De basis, waarmee succes behaald moet worden, is echter nog altijd de Ducati Desmosedici. Een rode motor in bijna altijd een grijs gebied. Duimrem. De duimrem werd ooit bedacht door Brembo om Mick Doohan te helpen na zijn in 1992 opgelopen zware beenblessure. Het werd een groot succes, maar pas sinds een paar jaar is deze rem aan een echte opmars bezig. Vooral lange rijders maken er gebruik van, omdat ze onder een hellingshoek vaak met hun remvoet klem komen te zitten als ze de achterrem willen gebruiken. Een ander vaak gehoord argument is dat je met je duim meer gevoel hebt dan met je voet. We zien hier de duimrem van Francesco Bagnaia links onder de linker stuurhelft zitten. In 2020 – en zeer waarschijnlijk ook in 2021, al wil Brembo pas eind maart meer hierover zeggen – waren er twee varianten van de hoofdcilindersystemen voor de duimrem in gebruik. De meest voorkomende heeft een uniek circuit van hoofdcilinder en hendel voor de duim, en remt met behulp van een remklauw met twee zuigers. Het alternatieve systeem heeft twee afzonderlijke circuits, die elk werken op twee van de vier zuigers van de achterste remklauw. Bij de eerste optie sluit het ene systeem het andere uit, bij de tweede kunnen ze gelijktijdig werken. Vanaf 2019 kunnen de teams ook gebruikmaken van een variant van de klassieke duimpomp, de zogenaamde ‘push & pull’-pomp. Dit ontwerp is geoptimaliseerd om maximale efficiëntie te garanderen, heeft een dubbele functie en kan zowel met de duim als met de wijsvinger worden bediend (afhankelijk van de voorkeur van de rijder). Van de shapeshifter, een soort van holeshotsysteem dat ook tijdens de race gebruikt kan worden, geen spoor. Dat wil echter niet zeggen dat het er niet op zit. Wellicht zit deze nu onder het hendel voor neutraal of wilde Ducati simpelweg geen pottenkijkers hierbij. Een prachtig zicht op de aerodynamica van Ducati’s voorwiel (en zoals je ziet ook bij het achterwiel), die hier de vorm van een pizzapunt heeft. In het verleden gebruikte Ducati een veel bredere versie hiervan en ze hebben zelfs getest met een volledig dicht achterwiel (zoals je nog steeds wel ziet op een tijdritwielrenfiets). De keuze is trouwens ook weersbestendig. Op het koude Valencia 2020 reed Ducati bijvoorbeeld met een ‘halve pizza’, die de volledige voorkant van de remschijf omhulde, terwijl er eerder op Aragón helemaal geen cover was te zien. Daarmee is dus ook direct duidelijk dat het niet enkel aerodynamica is, maar het ook de koeling beïnvloedt. Genept? Wat? Worden we hier gewoon even genept door Ducati? Ja en nee. Het is vrij gangbaar dat er tijdens de perspresentatie als basis een motor van het jaar ervoor wordt gebruikt, aangekleed met een aantal nieuwe dingen plus natuurlijk nieuwe sponsors. (Opvallend daarbij: voor het eerst sinds het Marlboro-tijdperk, zit er in de teamnaam van Ducati weer een naam van een sponsor, namelijk Ducati Lenovo Team.) Zoals op de inzet bij deze foto prachtig is te zien, gaat het hier om een frame van 2020. Met een beetje Photoshop had je dat natuurlijk ook even kunnen oplossen… Lelijk of heel lelijk, dat was de discussie toen dit soort aerodynamica z’n intrede deed en nog steeds zijn er heel weinig voorstanders te vinden van deze ontwikkeling. Gigi Dall'Igna krijgt vaak de schuld van deze ontwikkeling en helemaal vreemd is dat niet, want Dall'Igna bedenkt vaak dingen die in een grijs gebied zit. Een gave is dat! Toch reden er in de jaren zeventig van de vorige eeuw MV Agusta’s rond met een soort van vleugels. Maar nog belangrijker: ze zaten ook op de Ducati van Casey Stoner in 2010. Toen stond Ducati nog onder de technische leiding van Filippo Preziosi. Géén nieuwe motor voor Ducati Eigenlijk had 2021 het jaar van de revolutie moeten zijn voor Ducati met een geheel nieuwe Desmosedici. Maar helaas, door de ‘covid-regels’ zit dat er niet in en moeten we nog een jaartje wachten. Simpelweg omdat het blok op een andere manier in het nieuwe Desmosedici-chassis komt te hangen en dat mag nu niet. Het is een publiek geheim dat de Ducati niet de best sturende GP-motor is en dat, ondanks diverse aanpassingen in de laatste jaren, het probleem nooit is opgelost. Dan maar een nieuwe motor moet Gigi Dall’Igna gedacht hebben. Iets dat we eerder zagen, want na zijn komst bij Ducati construeerde Dall'Igna al een compleet nieuwe Desmosedici. Dat was de GP15, de basis van dit blok wordt nu nog steeds gebruikt. Met die basis moet Ducati dit jaar ervoor zien te zorgen dat het bestaande pakket beter aansluit op de Michelin-achterband. Technische gegevens Ducati Desmosedici GP21 Motor1000cc-V4Max. vermogen+ 290 pkTopsnelheid+ 350 km/hMax. toerental p.m.18.500Gewicht157 kiloVersnellingsbakseamlessFramealuminium alloy twin-sparSwingarmcarbonVeringÖhlinsRemmenBrembo De mening van Motor.NL-sportcoördinator Marien Cahuzak Opvallend genoeg kiest Ducati in zowel de MotoGP (Jack Miller) als het WorldSBK (Scott Redding) voor twee ‘mafketels’ en twee relatief onervaren Italianen, Francesco Bagnaia in de MotoGP en Michael Ruben Rinaldi in het SBK. Een gewaagde gok, zeker als je weet dat ze heel veel MotoGP-ervaring (Andrea Dovizioso) en SBK-kennis (Chaz Davies) laten gaan. Ik hou ervan als je dat soort keuzes durft te maken. Met Dovizioso werden ze een aantal keer tweede in de MotoGP en wonnen races, maar juist in het jaar dat Marc Marquez niet meedeed, was er intern van alles aan de hand, zoals pijnlijk duidelijk werd toen rijder en team naar het einde van 2020 met steeds meer modder begonnen te gooien. Hé, dat doet ergens denken aan Alvaro Bautista – Ducati in het WorldSBK een paar seizoenen terug… Het blijft een fascinerend gegeven dat Italianen met heel veel budget – alleen Philip Morris betaalt al de nodige miljoenen euro per jaar – het intern vaak zo slecht voor elkaar hebben (zie een gemiddelde pitstop van Ferrari voor het equivalent op vier wielen). Ik hou bovendien echt van Miller, een rijder die zegt wat hij denkt. Altijd en overal. Door het pensioen van Cal Crutchlow moeten we zuinig zijn op dit soort mensen. Bovendien heeft hij met zowel HRC als de familie Marquez nog een appeltje te schillen. Of twee zo je wilt. HRC zette hem ijskoud aan de kant en hij verloor in 2014 de Moto3-titel op een paar punten aan Alex. Vuurwerk aanstaande!

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,50 per maand.

MotorNL Digitaal vanaf €2,50 per maand

Alle artikelen uit MOTO73 en Promotor lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen en bladerbare PDF magazines.

Of maak een keuze uit één van onze magazine abonnementen inclusief Digitaal Premium vanaf €4,-

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Marien Cahuzak, geboren op 3 juni 1982, was amper twee maanden oud toen hij voor het eerst met zijn vader naar de Citadel van Namen ging voor de Belgische cross-GP. Vanaf dat moment speelt de motorsport een grote rol in zijn leven en die rol is als MotorNL-sportcoördinator alleen maar groter geworden. Houdt ook van veldrijden trouwens.

Misschien vind je dit ook interessant?