zondag 19 mei 2024

MotoGP Portugal 2024: Jorge Martin draait de rollen om

Tijdens een fascinerende Grand Prix van Portugal draaide Jorge Martin de rollen om. Dit keer won hij eens niet de Sprint, maar wel de GP-race. Stond de Spanjaard vorig jaar na twee GP’s al 19 punten achter op zijn grote rivaal Pecco Bagnaia en moest hij het hele seizoen in de achtervolging, nu staat hij er 23 voor op de Italiaanse wereldkampioen. Bagnaia zorgde niet alleen voor vuurwerk door samen met Marc Márquez onderuit te gaan. Dat deden ook Maverick Viñales, die door de Sprint te winnen zijn eerste zege in de MotoGP op Aprilia scoorde, en Pedro Acosta, die na zijn tweede GP in de koningsklasse als derde naar het podium mocht.

MotoGP Qatar 2024: Pecco vliegt in Doha naar de zege

De verschillen tussen de locaties waar dit seizoen de eerste en de tweede Grand Prix plaatsvonden, kunnen niet groter zijn. In Qatar hadden de coureurs te maken met een op dertig kilometer ten zuiden van de hoofdstad Doha, midden in de woestijn gelegen, compleet vlakke, brede baan met overzichtelijke vloeiende bochtencombinaties en grote uitloopstroken. In Portugal kregen ze in het prachtige heuvellandschap van de Algarve een circuit voorgeschoteld dat niet alleen smaller is, maar ook grote hoogteverschillen en blind te nemen secties bevat. Mede daardoor is deze baan, die ook wel als een ‘rollercoaster’ (achtbaan) wordt betiteld, niet alleen een stuk uitdagender maar ook gevaarlijker. Ook al omdat de uitloopstroken op sommige plekken niet al te groot waren. Ja gelukkig, waren. Want op verzoek van de coureurs waren er voor deze aflevering van het evenement de nodige veranderingen doorgevoerd in een poging om de spectaculaire baan veiliger te maken. Zo werd het veel te grove gravel in de grindbakken vervangen door kleinere steentjes. Ook werden er extra airfences geplaatst en werd er een aantal stroken kerbstones veranderd.

Een ander verschil tussen het Lusail International Circuit en het Autodromo Internacional Do Algarve is, dat de Grand Prix op eerstgenoemde baan (als enige op de GP-kalender) overdag en ’s avonds onder kunstlicht plaatsvindt waardoor de omstandigheden er heel verschillend kunnen zijn. Bovendien is het gripgehalte van het asfalt van beide banen totaal verschillend. Een factor waardoor de coureurs en technici het in Portugal moeilijker kregen met het optimaal afstellen van de machines dan in Qatar was ook omdat er op het circuit van Lusail voor de openings-GP van het seizoen uitgebreid getest kon worden, terwijl dat in Portimão niet het geval was. Daarom werd er met spanning uitgekeken naar de verrichtingen van in de eerste plaats MotoGP-debutant Pedro Acosta op de GasGas en Marc Márquez bij zijn Ducati-debuut in Portugal.

Al na zijn tweede MotoGP-race mocht Pedro Acosta (r) het podium beklimmen. Hij werd derde achter winnaar Jorge Martin en Enea Bastianini.

Nu al podium Acosta

Om met Acosta te beginnen. De jonge Spanjaard moest zich via Q1 voor Q2 kwalificeren. Hierin veroverde hij een uitstekende zevende startplaats. Eenzelfde klassering behaalde de GasGas-coureur in de Sprint. Na hier eerder al een Moto3- en Moto2-race te hebben gewonnen, liet Acosta op deze toch technisch zeer moeilijke baan zien ook geen enkel aanpassingsprobleem met een veel snellere MotoGP-machine te hebben. In de GP-race liet hij zien waartoe hij nu al in staat is. Na onder andere meervoudig wereldkampioenen als Marc Márquez en Pecco Bagnaia op zeer zelfverzekerende wijze te zijn gepasseerd, had Acosta het geluk dat zijn landgenoot Maverick Viñales in de laatste ronde uitviel door een defecte Aprilia. Zo mocht de negentienjarige Spanjaard in Portugal nu al als derde het podium beklimmen. Na Randy Mamola en Eduardo Salatino is hij daarmee de jongste coureur uit de geschiedenis van de koningsklasse, die dat heeft gepresteerd. Acosta neemt die positie over van ene Marc Márquez.

Over laatstgenoemde gesproken, vroegen we ons vorig jaar na de GP van Portugal nog af: ‘Is Marc Márquez een fenomeen op de motor of een dwaas zonder grenzen?’ Dit naar aanleiding van zijn op ‘buigen of barsten’-manier van racen tijdens de eerste GP van 2023. Gelukkig kwam MM93 tot inzicht dat hij zo niet door kon gaan. Zeker niet op een Honda, die lang niet zo goed was als de machines van de concurrentie. Daarom wisselde hij voor dit jaar naar Ducati en gaf direct aan ook voor een meer gematigdere benadering van het racen te zullen kiezen. Tijdens de tests en de GP van Qatar deed de achtvoudig wereldkampioen dat. Maar in Portugal ging hij uiteindelijk maar liefst vier keer onderuit. Viel de Spanjaard daarmee terug op zijn oude gedrag? Nee, niet helemaal. Want na een schitterende tweede plaats in de Sprint, had hij de pech dat hij in de GP-race samen met Pecco Bagnaia ten val kwam. Dat gebeurde op het moment dat de twee MotoGP-supersterren, die ook al in de beginfase van de wedstrijd met elkaar in de clinch lagen, drie ronden voor het einde samen streden om de vijfde plaats. De uiteindelijke conclusie was dat het hier een raceongeluk betrof. Wel verspeelden de twee Ducati-coureurs zo kostbare WK-punten.

Zeer boeiend

Gesteld kan worden dat deze GP van Portugal een zeer boeiende was. Het begon al met de kwalificatie. Want het was toch wel verrassend dat Enea Bastianini de pole pakte. Het was de eerste van de Italiaan als fabriekscoureur van Ducati. En dat nadat hij vorig jaar in Portimão door toedoen van Luca Marini zwaar geblesseerd was geraakt. Met als gevolg dat ‘The Beast’ lange tijd buiten spel stond. Na een wat mindere openingsfase moest Bastianini zich in de Sprint met een zesde plaats tevredenstellen. Met deze positie was hij zeker niet blij. In de GP was zijn start niet alleen veel beter, de Italiaan ging ook veel agressiever te werk. Dat leverde uiteindelijk een tweede plaats op. Het verschil met de winnaar, Jorge Martin, bedroeg nog geen seconde. Laatstgenoemde was er tegen de verwachtingen niet in geslaagd om deze keer de Sprint op zijn naam te schrijven. De Spanjaard, die in 2021 bij een val op dit circuit zwaar geblesseerd raakte, kon door problemen met de achterkant van zijn machine niet optimaal gebruikmaken van de zachte achterband. Hij werd derde. Maar wist gelijk te melden dat hij voor de GP geen problemen verwachtte, omdat hij daarin met de medium Michelin-band zou starten. Een perfecte start maakte de wedstrijd voor Martin zoals hij hem hebben wilde. Direct op kop liggend, sloeg hij direct een gaatje van een kleine seconde ten opzichte van de rest van het veld. Die marge hield de Pramac-coureur tot het einde vast. Zo bezorgde de coureur met startnummer 89 Ducati de 89e MotoGP-zege. De verwachting was dat Pecco Bagnaia dit zou gaan doen. Maar de regerend wereldkampioen ging in Portugal twee keer in de fout. De eerste keer was toen hij met nog vier ronden voor de boeg de leiding in de sprint verspeelde door een remfout op hoge snelheid voor de eerste bocht. Daardoor viel de Ducati-fabriekscoureur terug naar de vierde plaats. En in de GP-race was hij volgens velen degene die een (onnodige) botsing met Marc Márquez had kunnen voorkomen. Al met al scoorde Bagnaia in Portugal slechts zes WK-punten tegen 32 voor Jorge Martin. Daarmee loste de Spanjaard zijn Italiaanse merkgenoot en rivaal als leider in de WK-tussenstand af.

In dit klassement bleef Brad Binder op de tweede plaats staan. Nadat hij op zaterdag tijdens de Sprint onderuit was gegaan, scoorde de Zuid-Afrikaanse KTM-rijder een vierde plaats. Dat gebeurde met het nodige geluk, want in de slotfase van de GP vielen er met Marc Márquez, Enea Bastianini en Maverick Viñales maar liefst drie concurrenten voor hem weg. Ook moest Brad Binder samen met KTM-teamgenoot Jack Miller (twee keer een vijfde plaats) constateren dat ze tijdens deze GP in de schaduw stonden van rookie en merkgenoot Pedro Acosta. De grootste pechvogel tijdens deze Grand Prix was ongetwijfeld Maverick Viñales. Nadat hij in de Sprint op prachtige wijze zijn eerste zege op een Aprilia-MotoGP-machine had behaald, liet diezelfde machine hem in de GP-race op de tweede plaats liggend in de steek door een defecte zesde versnelling. De Spanjaard had wel het geluk om bij de daaropvolgende highsider niet gewond te raken.

Absoluut dieptepunt Honda

Terwijl Yamaha met Fabio Quartararo nog een negende en zevende plaats veroverde, bereikte Honda in Portugal het absolute dieptepunt in haar eens zo roemrijke GP-geschiedenis. Het was triest om te zien en gelijk ook de keiharde realiteit dat Johann Zarco (19e), Johann Mir (20e), Takaaki Nakagami (21e), Luca Marini (22e) na de kwalificatie de laatste vier startplaatsen bezetten. Even daarvoor was in Barcelona tijdens de Superpole van het WorldSBK nagenoeg hetzelfde gebeurd. Want daar kwalificeerden de Honda-coureurs Iker Lecuona (18e), Xavier Vierge (19e), Tarran Mackenzie (22e) en Adam Norrodin (23e en laatste) zich eveneens in de achterste gelederen. In de twee MotoGP-wedstrijden in Portugal eindigden de Honda-rijders na het wegstrepen van de gevallen en uitgevallen ook op de laatste plaatsen. Al met al kan worden geconcludeerd dat de Honda Racing Corporation (HRC) verder weggezakt is dan ooit en dat de Japanse motorfietsgigant nog heel, heel veel werk moet verzetten om van zowel de RC213V als de CBR1000RR-R weer een winnende machine te maken.

Austin wordt interessant

De volgende Grand Prix vindt plaats in Austin. Op een van zijn favoriete circuits, hij won er zeven keer, wordt het interessant om te zien wat Marc Márquez daar met de Ducati gaat klaarspelen. Ook interessant is, wanneer Ducati gaat aankondigen wie de komende twee jaar de tweede fabriekscoureur wordt. Al was het alleen al omdat Jorge Martin nu de WK-stand aanvoert. En hoewel er nog 36 races moeten worden verreden, zou het toch raar zijn als de ‘Martinator’ met het startnummer 1 naar een concurrerend merk zou vertrekken. Maar dat kan ook worden gezegd van Marc Márquez en Enea Bastianini.

Onvoorstelbaar: de vier Honda-coureurs startten van de laatste vier plaatsen: Mir (36), Zarco (5), Marini (verdekt achter Fernandez, 25) en Nakakami (verdekt achter Mir).

Foto’s: MotoGP.com en teams

MotoGP Portugal 2024 uitslagen

Sprint Portugal
1.Maverick Vinãles (E), Aprilia, 19.49,636;
2. Marc Márquez (E), Ducati, +1,039;
3. Jorge Martin (E), Ducati, +1,122;
4. Francesco Bagnaia (I), Ducati, +4,155;
5. Jack Miller (AUS), KTM, +4,329;
6. Enea Bastianini (I), Ducati, +4,384;
7. Pedro Acosta (E), KTM, +5,088;
8. Aleix Espargaró (E), Aprilia, +6,161;
9. Fabio Quartararo (F), Yamaha, +7,501.
  • 12 ronden = 55,104 KM
  • Racegemiddelde winnaar: 166,7 km/u
Deze aap won de Sprint, tevens zijn eerste zege in de MotoGP op Aprilia, en verspeelde in de laatste ronde van de GP-race een tweede plaats omdat zijn machine stuk ging.
MotoGP Portugal
1. Martin, 41.18,138;
2. Bastianini, +0,882;
3. Acosta, +5,362;
4. Brad Binder (ZAF), KTM, +11,129;
5. Miller, +16,437;
6. Marco Bezzecchi (I), Ducati, +19,403;
7. Quartararo, +20,130;
8. Espargaró (E), +21,549;
9. Miguel Oliveira (POR), Aprilia, +23,929;
10. Fabio di Giannantonio (I), Ducati, +28,195;
11. Augusto Fernandez (E), KTM, +28,244;
12. Joan Mir (E), Honda, +29,271;
13. Alex Rins (E), Yamaha, +31,334;
14. Takaaki Nakagami (J), Honda, +34,932;
15. Johann Zarco (F), Honda, +38,267.
  • 25 ronden =  114,8 KM
  • Racegemiddelde winnaar: 166,7 km/u
  • Snelste ronde (21e): Bastianini, 1.38,685 = 167,5 km/u (record)

Stand MotoGP na 4 races

Positie Coureur Motor Punten
1 Jorge Martin (E) Ducati 60
2 Brad Binder (ZAF) KTM 42
3 Enea Bastianini (I) Ducati 39
4 Francesco Bagnaia (I) Ducati 37
5 Pedro Acosta (E) KTM 28
6 Marc Márquez (E) Ducati 27
7 Aleix Espargaró (E) Aprilia 25
8 Maverick Viñales (E) Aprilia 19
9 Jack Miller (AUS) KTM 16
10 Fabio Di Giannantonio (I) Ducati 15
11 Fabio Quartararo (F) Yamaha 15
12 Alex Márquez (E) Ducati 13
13 Marco Bezzecchi (I) Ducati 12
14 Miguel Oliveira (POR) Aprilia 8
15 Joan Mir (E) Honda 7

Quotes

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen