Motorsport: Austin in 750 woorden

Don’t mess with Texas, en al helemaal niet met Marc Marquez. Het was een topweekend voor de regerend wereldkampioen in Austin. Daar waar lokale Tornado Colin Edwards bekend maakte eind 2014 definitief de helm aan de wilgen te hangen en waar die andere Texaan, Kevin Schwantz, weer in genade werd aangenomen. De ‘GP Legend’ die vorig jaar nog door de politie van het circuit werd geplukt als persona non grata rookte de vredespijp met het bestuur en klom pardoes als officieel ambassadeur het podium op om de beker te overhandigen aan Marquez. De wereldkampioen bleek een maatje te groot op COTA.

Motogp
Verrassend? Nauwelijks. Een jaar geleden liet Marquez al zien bijzonder goed om te kunnen gaan met het a-typische ritme van het Amerikaanse circuit, resulterend in een pole en een overwinning, in beide gevallen als jongste MotoGP-coureur ooit. Die dominantie zette zich voort. Extra geholpen door een baan die de Honda’s goed ligt én een RCV die aanmerkelijk beter met de nieuwe Bridgestones weet om te gaan dan de M1 van aartsrivaal Yamaha.

Yamaha wist dat het geen makkelijke wedstrijd zou worden: de bandenproblemen van Qatar waren duidelijk nog niet opgelost én vorig jaar bleek al dat de M1 worstelt met COTA. Toch leek de ‘herboren’ Valentino Rossi de goede lijn van de openings-GP door te zetten. De Italiaan had een goed wedstrijdritme en kwalificeerde zich hoopgevend op plek zes.
Jorge Lorenzo was tot dat moment vooral veel bezig met nee-schudden. Het loopt niet bij de Spanjaard die geen gevoel weet te genereren met (vooral) de achterste Bridgestone. Z’n troefkaart ‘hoge bochtensnelheid’ valt door gebrek aan grip volledig in duigen. Resulterend in een overduidelijke frustraties.

Met dat nee-schudden ging de Spanjaard direct na de start, of nee, al tijdens de start, vrolijk verder. Lorenzo schoot bij het oplichten van het ‘rood’ uit de blokken en liet de rest van het veld – en zichzelf, gezien de hapering – in verbijstering achter. De koning der valse starten leverde een ‘ride through’ op. Lorenzo: ‘Ik dacht niet na en was afgeleid waardoor ik een ongelooflijke fout maakte tijdens de start. Daarna heb ik maximaal gepusht om er nog een resultaat uit te halen.’ Dat was uiteindelijk een tiende plek en zes magere punten.

Rossi leek na een matige start snel op te stomen naar de derde plek maar eenmaal in het wiel van Andrea Iannone kreeg de Italiaan te kampen met desastreus gripverlies rechtsvoor. ‘De band was volledig verwoest, ik had het tijdens de training ook, maar niet zó erg.’ Een dramatisch weekend al met al voor Yamaha, dat door de een-twee van de Repsol-mannen de achterstand na slechts twee wedstrijden al aardig heeft op zien lopen.

Dani Pedrosa deed met een tweede plek aan ‘damage control’ en lijkt al zo vroeg in het seizoen de enige die serieus tegenstand kan bieden aan teammaat Marquez. De laatste plek op het podium was voor Andrea Dovizioso. Het eerste podium voor de Italiaan op de Ducati, een serieuze opsteker voor zowel team als coureur. Enige nadeel: nog twee derde plaatsen erbij en ze mogen een ‘Factory-open’ privilege inleveren: Twee liter extra benzine. Domper was de harde crash van Cal Crutchlow, de Brit was binnengekomen voor een zachtere band en ging in z’n haast om terrein goede te makend hard tegen de vlakte. Resulterend in een gebroken vinger, rechts. De verwachting is wel dat Crutchlow in Argentinië aan de start moet kunnen staan.

Moto2

In de Moto2 was het Maverick Viñales die knap naar de winst reed. De rookie heeft duidelijk weinig aanpassingsproblemen op de ‘dikke zeshonderd’ en dat moet gedoodverfde favoriet Esteve Rabat stiekem toch zorgen baren. De Bask werd wel tweede. Plaats drie was voor Dominique Aegerter, die met de precisie van een Zwitsers uurwerk begint op te werken naar de absolute Moto-2 top.

 

Moto3

Goon-rider Jack Miller kon zich in de uitloopronde weer eens ouderwets uitleven, de Australiër pakte z’n tweede overwinning op rij en maakt z’n favorietenrol na de sterke wintertests volledig waar. Alex Marquez kende minder geluk dan z’n grote broer en crashte wél in de laatste ronde, zo de deur openend voor Romano Fenati en Efren Vazquez om de overige twee podiumplaatsen in te pikken. Scott Deroue reed naar een verdienstelijke 19e plek, als eerste van een groepje met Philipp Oetl en teammaatje Ana Carrasco. Bryan Schouten had het aanzienlijk moeilijker op de Mahindra. De jonge Nederlander worstelt met z’n machine en z’n zelfvertrouwen, resulterend in een 26ste (en laatste) plaats.

 

 

 

 

 

 

Foto’s: 2snap

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.