Ook al heeft hij al veel gebroken, Jeffrey Herlings breekt nooit

‘There's a big monkey off my back.’ Met deze beroemde Engelse uitspraak vatte Jeffrey Herlings het succes van zijn tweede MXGP-titel samen, zoals alleen hij dat kan. Een titel van opluchting, nadat hij door misschien wel de beroemdste crossblessure aller tijde wéér naast een wereldkampioenschap leek te grijpen. Waarbij wij ‘wéér’ met het grootst mogelijke respect zeggen, want respect is het enige dat je voor hem kunt hebben als je ziet wat Herlings allemaal overwon op weg naar in totaal vijf Grand Prix-wereldtitels. Een overzicht dat haast niet te geloven is en dat nogmaals laat zien hoe sterk ...
‘There's a big monkey off my back.’ Met deze beroemde Engelse uitspraak vatte Jeffrey Herlings het succes van zijn tweede MXGP-titel samen, zoals alleen hij dat kan. Een titel van opluchting, nadat hij door misschien wel de beroemdste crossblessure aller tijde wéér naast een wereldkampioenschap leek te grijpen. Waarbij wij ‘wéér’ met het grootst mogelijke respect zeggen, want respect is het enige dat je voor hem kunt hebben als je ziet wat Herlings allemaal overwon op weg naar in totaal vijf Grand Prix-wereldtitels. Een overzicht dat haast niet te geloven is en dat nogmaals laat zien hoe sterk onze beste crosser ooit mentaal is. ‘Als mensen nu nog steeds zeggen dat ik geen echte kampioen ben, dan weet ik het ook niet meer. Ik heb dit jaar geen punten cadeau gekregen en ben nu voor de vijfde keer kampioen.’Was getekend Jeffrey Herlings (en wij sluiten ons er maar wat graag volledig bij aan). 2010 Jeffrey mist het einde van zijn eerste WK MX2-seizoen, omdat hij geopereerd moet worden aan een schouderblessure, nadat hij in Loket ten val komt en daarbij zijn schouder uit de kom schiet. Voor er geopereerd kan worden, moet Herlings weken rust houden, omdat de zwelling in de spieren eerst moet zijn afgenomen. Uiteindelijk wordt hij toch nog zesde in het WK, mede dankzij die waanzinnige zege in Valkenswaard. 2012 Het jaar van zijn eerste wereldkampioenschap, maar ook het jaar van het auto-ongeluk in Rusland. De auto waarin Herling zit, rijdt tegen een stilstaande vrachtwagen aan. Met een hersenschudding, gekneusde schouder en gebroken rib komt hij er nog redelijk genadig vanaf. Genadig genoeg om twee weken later de GP van Tsjechië te winnen en korte tijd later zijn eerste wereldtitel te pakken in de MX2. MXGP Mantova: wereldkampioen Jeffrey Herlings in rij van De Coster, Geboers, Jobé en Smets 2013 Weer wereldkampioen, maar toch eindigt het seizoen voor hem in mineur als hij tijdens de GP van België ten val komt en zijn schouderblad breekt. Herlings wint dat seizoen tot zijn blessure alle GP’s en heeft als doel om ook laatste MX2-GP’s van dat seizoen te winnen. Gelukkig maakt zijn tweede MX2-titel veel goed. 2014 Tijdens de Everts and Friends Charity Race gaat het helemaal mis als Herlings met een 85cc-crosser rijdt. Hij breekt bij die val zijn linker bovenbeen en verliest ondanks een heroïsch optreden tijdens de laatste GP van dat jaar in Mexico toch nog de al zo goed als zekere wereldtitel. Jordi Tixier scoort 616 punten, Herlings, ondanks het missen van drie GP’s, 612, om nog maar eens te benadrukken hoe goed Jeffrey is. 2015 Dat hij, ondanks drie blessures, nog heel dicht bij de wereldtitel MX2 komt, zegt ook al alles over de kwaliteiten van Herlings. Hij komt met liefst 139 punten voorsprong aan in Teutschenthal, maar bij een mislukte sprong breekt hij zijn sleutelbeen. Bij de GP van Zweden komt hij onschuldig ten val. Niets aan de hand zou je denken, maar zijn pink raakt ernstig bekneld waardoor hij de Letse GP van een week later ook nog eens moet missen. Het kan echter nog erger, want in Loket valt hij en wordt vervolgens hard aangereden. Zijn rechter heup schiet daarbij uit de kom… Wel de beste, maar geen kampioen. 2016 De schrik is groot bij Herlings – en heel Nederland – als hij tijdens een manche voor het Nederlands kampioenschap in Halle valt en zijn rechter sleutelbeen breekt. Een week eerder wil hij in gesprek met de NOS al niets zeggen over een aanstaande wereldtitel omdat hij ‘niet teveel willen plannen’. Er kan immers nog van alles gebeuren, waaronder een blessure… Gelukkig loopt het met een sisser af, want wereldkampioen wordt Herlings gelukkig wel! 2017 In aanloop naar zijn MXGP-debuut breekt Jeffrey tijdens een trainingswedstrijd in Italië een middenhandsbeentje in zijn rechterhand. Normaal staat voor die blessure vier tot zes weken, maar Herlings heeft maar tien dagen tijd tot de start van het seizoen. Met een tweede plaats in het WK wordt het, ondanks het spannende begin, een fantastisch eerste jaar voor hem. 2018 Zonder twijfel het beste jaar van Herlings ooit. Hij domineert 33 overwinningen uit veertig WK-manches en wint ook nog even alle wedstrijden van het Dutch Masters of Motocross 500cc. Hij wordt er terecht voor benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau. Zelfs een gebroken sleutelbeen tijdens een training op Berghem kan hem niet weerhouden te domineren als zelden gezien, ondanks het missen van een GP. 2019 Tijdens een training in Spanje komt Herlings met zijn voet hard in aanraking met een wal aan de zijkant van het circuit. Hij wordt direct geopereerd, maar pas veel later wordt duidelijk dat het zomaar einde carrière had kunnen zijn door zijn verbrijzelde voet en, ondanks een aantal operaties, speelt de enkel hem nog altijd parten. Herlings maakt zijn rentree tijdens de Dutch Masters of Motocross in Rhenen, waardoor die plaats ineens wereldnieuws is. Korte tijd later gaat het in Letland toch weer mis, als Herlings bij de verkenningsronde valt en een collega geen kant op kan en over zijn voet rijdt. Herlings start echter gewoon en wint. Met een gebroken enkel! Een verhaal dat we inmiddels ook kennen van Oss, maar daar straks meer over. 2020 ‘Ik kan niet beschrijven hoe verwoestend het was om daar op de grond tijdelijk verlamd te zijn en geen gevoel te hebben vanaf mijn nek naar beneden gedurende minstens een half uur.’ Met deze indringende woorden wordt duidelijk dat Herlings tijdens zijn val in Faenza eigenlijk geen pech heeft, maar verschrikkelijk veel geluk. Door een aantal gebroken rugwervels zit hij namelijk heel dicht bij een dwarslaesie. Dat hij opnieuw de kans op een wereldtitel verliest, maakt hierbij eigenlijk niets uit. Herlings herstelt, daar gaat het om. 2021 Al vaak besproken, maar het blijft een verhaal dat je maar moeilijk kan loslaten. We hebben het dan natuurlijk over het gebroken linker schouderblad van Herlings, nadat Ivo Monticelli hem vol raakt op De Witte Ruijsheuvel. Hij wint de manche, maar al tijdens die wedstrijd is te zien dat Herlings veel pijn heeft. En kijkend naar dit verhaal, heb je het dan dus over ongekend veel pijn. De 25 punten die Herlings alsnog in Oss behaald, blijken samen met de goede resultaten in Lommel en Kegums bepalend te zijn voor zijn tweede MXGP-wereldtitel!

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,50 per maand.

MotorNL Digitaal vanaf €2,50 per maand

Alle artikelen uit MOTO73 en Promotor lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen en bladerbare PDF magazines.

Of maak een keuze uit één van onze magazine abonnementen inclusief Digitaal Premium vanaf €4,-

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Marien Cahuzak, geboren op 3 juni 1982, was amper twee maanden oud toen hij voor het eerst met zijn vader naar de Citadel van Namen ging voor de Belgische cross-GP. Vanaf dat moment speelt de motorsport een grote rol in zijn leven en die rol is als MotorNL-sportcoördinator alleen maar groter geworden. Houdt ook van veldrijden trouwens.

Misschien vind je dit ook interessant?