Michelin eruit, Pirelli erin. Het nieuws komt met het kenmerk van een officiële aankondiging: Pirelli wordt de enige bandenleverancier voor de MotoGP vanaf 2027. Dit betekent dat het Italiaanse merk niet alleen het monopolie krijgt in de koningsklasse, maar in alle categorieën die door het wereldkampioenschap motorrijden worden georganiseerd. Michelin blijft nog twee jaar actief, tot de gewijzigde regelgeving die de introductie van 850cc-motoren mogelijk maakt.
Vijfjarenplan
Het contract met Pirelli is een vijfjarig contract, dat loopt tot en met 2031. Dorna heeft aangegeven dat de overeenkomst ‘momenteel in de afrondingsfase’ is. Hiermee wordt de strategie van een enkele leverancier voor het hele paddock bevestigd, wat een ideale ontwikkelingsschaal biedt voor de kampioenen van morgen die zich op weg naar de top van deze sport bevinden. Het is goed om te vermelden dat Pirelli momenteel al banden levert voor de Moto2 en Moto3, evenals voor enkele voorbereidende series. Deze overeenkomst zal het merk ook naar de MotoGP en MotoE brengen, het wereldkampioenschap voor elektrische motoren.
Vijftig jaar Jan Boer bij MOTO73/MOTOR: ‘De basis is gewoon een goed verhaal maken’
Einde van het verhaal
Wat betreft Michelin: zij blijven exclusieve leverancier van de MotoGP en MotoE tot het einde van de huidige technische regelgeving, wat betekent dat ze nog twee jaar actief zijn. Michelin heeft er echter voor gekozen om geen banden te leveren voor de kleinere categorieën, iets wat Pirelli wel heeft geaccepteerd in de contractvoorwaarden. Het Franse merk keerde in 2016 terug naar de MotoGP als enige constructeur, na het Bridgestone-tijdperk, dat van 2009 tot 2015 exclusief banden had geleverd. ‘Bibendum’ heeft in de koningsklasse ook eerder gereden en zorgde voor epische gevechten, zoals het duel tussen Valentino Rossi en Casey Stoner.