maandag 28 november 2022
premium preview

Dit is een Premium-Preview artikel. Deze kun je op dit moment tijdelijk lezen om kennis te maken met onze betaalde artikelen. Wil je in de toekomst alle Premium artikelen kunnen lezen? Neem dan een abonnement. Dat kan al vanaf €2,50 per maand. Klik hieronder op de button voor de mogelijkheden.

Privétests voor het 2022-seizoen in de MotoGP: deze circuits kiezen de merken

De winter is amper in het land geweest of daar zijn de eerste nieuwtjes rond het nieuwe MotoGP-seizoen al. Zo hebben de MotoGP-fabrikanten alvast de circuits doorgegeven waarop ze van plan zijn om in het seizoen 2022 privétests uit te voeren: drie circuits per merk voor extra testdagen bovenop de officiële, door Dorna ingeplande testdagen. Alleen Aprilia zal, dankzij de concessies waarvan het profiteert, zonder enige beperking privétests kunnen uitvoeren op alle circuits van het kampioenschap.

De consessies van Aprilia

Dat behoeft enige uitleg: Aprilia is de enige producent in de MotoGP die nog steeds concessies geniet – een voorrecht dat de Italianen pas kwijt raken door meer dan zes punten (drie voor een gewonnen race, twee voor een tweede plaats, eentje voor een derde stek) te scoren over twee raceseizoenen. En dat is tot op heden nog niet gebeurd: Aprilia’s beste resultaat in 2020 was een achtste plaats. Vorig seizoen ging een heel stuk beter, maar meer dan één derde plaats (en dus één punt) werd er niet behaald. Daardoor kan het nog steeds ongelimiteerd gebruik maken van de testcircuits voor privétests, gebruik maken van zes wildcards, negen motorblokken inzetten per rijder en z’n motorblok het hele seizoen verder ontwikkelen. Dat terwijl het blok van andere merken ‘bevroren’ wordt bij de start van het seizoen.

Jerez staat op alle lijstjes

Alle andere merken dienden keuzes te maken, om de specifieke problemen van de prototypes aan te pakken en bij te sturen. Opvallend daarbij is dat elk merk het circuit van Jerez opneemt in z’n selectie, maar een verrassing is dat eigenlijk niet: het biedt de merken enerzijds quasi optimale weersomstandigheden gedurende het hele jaar, én het is ook nog eens erg afwisselend opgebouwd. De keuze van de merken is op onderstaande circuits gevallen:

  • KTM: Jerez, Red Bull Ring en Aragon
  • Ducati: Jerez, Mugello en Misano
  • Honda: Jerez, Motegi en Misano
  • Suzuki: Jerez, Motegi en Aragon
  • Yamaha: Jerez, Motegi en Aragon

Ook de officiële tests komen er op kousenvoeten aan: zo staan er op 5 en 6 februari testdagen gepland in Sepang en op 11 en 13 februari op het nieuwe Mandalika Street Circuit. Eveneens op Sepang is er van 31 januari tot 2 februari een preview waarop de testrijders en de vijf nieuwkomers –  Remy Gardner, Rául Fernández, Marco Bezzecchi, Fabio Di Giannantonio en Darryn Binder – hun kunnen mogen laten zien.

Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen