Racen in coronatijd: Nederlandse insiders aan het woord

We zijn aan het racen, maar alles is anders in de MotoGP-paddock met als belangrijkste doel om met zijn allen gezond te blijven. Het is de tijd van de COVID-app, bloed- en speekseltests, mondmaskers, oogbescherming, racen zonder publiek, geen hospitality-units, het ontsmetten van pitboxen en zelfs het circuit. We vroegen aan enkele Nederlandse insiders hoe het is om te racen in coronatijd. Voorbereiding en langs het circuit Met Torleif Hartelman – Petronas Yamaha SRT Aan je MotoGP-pas alleen heb je niet meer voldoende om op de paddock te komen. Er wordt maar beperkt personeel toegelaten, dat ook nog eens een negatieve ...
We zijn aan het racen, maar alles is anders in de MotoGP-paddock met als belangrijkste doel om met zijn allen gezond te blijven. Het is de tijd van de COVID-app, bloed- en speekseltests, mondmaskers, oogbescherming, racen zonder publiek, geen hospitality-units, het ontsmetten van pitboxen en zelfs het circuit. We vroegen aan enkele Nederlandse insiders hoe het is om te racen in coronatijd. Voorbereiding en langs het circuit Met Torleif Hartelman – Petronas Yamaha SRT Aan je MotoGP-pas alleen heb je niet meer voldoende om op de paddock te komen. Er wordt maar beperkt personeel toegelaten, dat ook nog eens een negatieve bloed- en speekseltest op corona nodig heeft. Deze testresultaten worden opgeslagen in de speciale COVID-app, die is ontwikkeld voor het MotoGP-personeel. De testresultaten zijn tijdelijk en verlopen na korte tijd. Dit houdt in dat je praktisch voor ieder raceweekend opnieuw getest moet worden. Daarnaast is het, voornamelijk voor de teamleden buiten Europa, nog een hele opgave om met alle reisbeperkingen bij de GP’s te komen. ‘Het is allemaal flink anders dan normaal’, vertelt Torleif Hartelman op het moment dat hij in Jerez is voor de eerste GPs. ‘Eenmaal op locatie mogen we in principe alleen van het hotel naar het circuit en terug naar het hotel. Dit geldt ook in de week tussen de twee races. Naar het circuit heb je het mondkapje al op. Bij de poort wordt ook je temperatuur gemeten op je voorhoofd en de QR-code met de testresultaten wordt gescand van de COVID-app. Wanneer die groen aangeeft, mag je door. Geeft die rood aan, dan zijn je testresultaten verlopen of is er iets anders niet in orde. Je komt dan in ieder geval niet binnen. Ook wanneer je uit de paddock gaat, wordt zowel je temperatuur als je QR-code gecheckt. Verder zijn er ook geregeld controles langs de baan.’ En langs de baan is Torleif als rijdersanalist van de Petronas SRT-rijders in de Moto3, Moto2 en MotoGP veel te vinden. ‘Het is erg rustig langs de baan, dat werkt wel prettig.’ Zijn er ook nadelen? ‘Omdat er geen publiek is, staan er geen grote schermen langs de baan. Daar kijk ik normaal wel geregeld op.’ Torleif analyseert met mondkapje zijn rijders tijdens de GP’s in Jerez. Merk je dat er geen publiek is als je langs de baan bezig bent? ‘Niet heel erg. Ik ben erg gefocust op mijn rijders en ik heb een koptelefoon op. Wel maakt normaal gesproken het publiek de sfeer rond een GP compleet.’ Er worden door de coronasituatie ook nieuwe werkwijzen ontwikkeld. Torleif: ‘De communicatie in de box is, door de mondkapjes, wel een stuk lastiger. Fabio (Quartararo) en Franco (Morbidelli) communiceren nu via een microfoon. Zo kan iedereen het goed horen in zijn koptelefoon. Een bijkomend voordeel is dat ik nu langs de baan kan meeluisteren. En de monteurs die met de fiets bezig zijn en de Japanners (van Yamaha) kunnen nu alles horen van de rijders. Iedereen vind dit erg handig en dat scheelt extra communicatie. Dit is door de coronasituatie zo bedacht, maar ik kan mij voorstellen dat we dit in de toekomst blijven gebruiken.’ Torleif fotografeert zijn Nederlandse collega’s Wilco Zeelenberg en Robin Spijkers bij de aangepaste ingang van de MotoGP-paddock.De speciale COVID-app voor het MotoGP-personeel, waarin de coronatestresultaten zijn verwerkt. Bij groen mag je de paddock op. Rood betekent in dit geval dat de testresultaten nog verwerkt moeten worden. In de pitbox Met Bart van Heugten – NTS RW Racing GP Bart van Heugten is naast monteur van Bo Bendsneyder, ook de partsmanager van NTS RW Racing GP. Hij is er verantwoordelijk voor dat het team kan beschikken over voldoende onderdelen. ‘Voor Jerez had het materiaal vier maanden in kratten gestaan in Qatar en in Spanje. Het was dan ook wel even spannend, zeker voor mij als partsmanager, hoe alles eruit zou komen. Maar de motoren en onderdelen kwamen er gelukkig brandschoon uit.’ Aangezien Bart tijdens het raceweekend constant in de pitbox is te vinden, kan hij ons vertellen hoe dat in coronatijd in zijn werk gaat. ‘We hebben ontsmettingsmiddelen om je handen mee te wassen als je binnenkomt. We dragen allemaal een mondkapje en de mensen die direct met de coureurs werken moeten ook oogbescherming dragen. Dit komt omdat de coureur niet beschermd is, wanneer hij zijn helm afzet. Op de grid moet je ook oogbescherming dragen. Dit kan door middel van een soort spatscherm, maar een crossbril volstaat ook.’ Bart van Heugten en Bo Bendsneyder in het vliegtuig op weg naar Jerez.Na vier maanden konden de NTS RW Racing GP-motoren weer uit het krat gehaald worden Dat je door deze maatregelen, ondanks je volledig aan de regels te houden, ineens een dag zonder een teamlid kan komen te zitten, ondervond NTS RW Racing GP in Jerez. Bart: ‘Een teamlid had last van zijn keel door de airco op zijn kamer. Verder was er niets aan de hand. We hebben hem naar de clinica mobil gestuurd om iets te halen voor zijn keel, want zij zijn er niet alleen voor de rijders maar ook voor de teamleden als er iets is. Mede door de enorme hitte en zijn keelklachten, dachten ze daar dat het om coronaverschijnselen ging. Ons teamlid moest per direct in quarantaine. Dat betekent alleen in de auto naar het hotel en alleen op zijn hotelkamer verblijven, totdat de testuitslagen er zijn. Dat duurt 24 uur, waardoor hij een trainingsdag moest missen. Zoals verwacht was de uitslag negatief en was hij er zondags weer bij, maar zo zaten wij op zaterdag ineens wel met een man minder.’ Het dragen van een mondkapje in de box vindt Bart toch wel een beperking. ‘Je merkt nu dat we liplezen normaal ook gebruiken om iemand goed te verstaan in alle herrie tijdens een sessie. Nu gaat dat niet. Na afloop van iedere dag ontsmetten we de box met een soort rookmachine, maar ook de trailer en banden worden met een gifspuit ontsmet. In de avonduren wordt zelfs het circuit ontsmet met een sproeimachine.’ Op de baan Met Bo Bendsneyder – NTS RW Racing GP Hoe is het voor de coureurs om te rijden met deze regels en zonder publiek. We konden het niemand beter vragen dan onze Bo Bendsneyder. ‘Het is toch wel vreemd dat er geen publiek is. Alle fans langs de baan geeft een unieke sfeer en dat merk je nu helemaal. In de paddock is het wel veel rustiger zonder de gasten en fans. Ik vind dat persoonlijk wel fijn, het is nu allemaal wat relaxter. Het is een beetje vergelijkbaar met de GP’s in Qatar en Argentinië.’ Maar jullie hebben nu ook geen hospitality. Hoe doe je dat met eten? ‘Er zijn veel verschillende punten in de paddock waar catering wordt geregeld. In Jerez haalden wij de lunch bij het circuit zelf. Die kregen we in een soort picknickbox, die door één persoon van het team werd opgehaald. We eten dit dan in de pitbox op, omdat je in de trailer maar met weinig mensen tegelijk mag zijn.’ Hoe ervaar je het communiceren met de mondkapjes? ‘Natuurlijk is het even wennen, zeker tijdens de sessies als er veel lawaai is. Je hoort elkaar minder goed en je moet wat harder praten dan normaal. Het went vrij snel en eenmaal op de baan is het gewoon gas geven. Racen blijft gewoon racen.’ Bo op de grid, waarbij zijn monteurs naast een mondkapje ook oogbescherming moeten dragen. Hoe gaat het bij het WorldSBK? Met Kervin Bos – Ten Kate Racing Wanneer we naar de WorldSBK-coronaregels kijken, zijn er toch wel een aantal verschillen met de MotoGP. Duidelijk is dat de meeste ogen op de Grand Prix gericht zijn en dat daar qua maatregelen ook naar wordt gehandeld. Dat is best wel opmerkelijk, aangezien de locatie (Jerez) voor de herstart van beide wereldkampioenschappen gelijk was. We spraken over de WorldSBK-coronaregels met Ten Kate Racing-teammanager Kervin Bos. ‘Het niveau van de maatregelen is toch wel anders bij de MotoGP en het WorldSBK. Wij hoeven bijvoorbeeld vooraf geen tests te doen. Wel moesten we iedere dag onze temperatuur laten checken, ook wanneer je op de paddock slaapt. Aangezien het enorm heet was in Jerez, kwam je nog wel eens aan bij de controle met een te hoge temperatuur. Dan moest je even vijf minuten wachten totdat je “afgekoeld” was en dan was de temperatuur in orde.’  Hoe gaan jullie te werk? ‘We werken ook met elkaar in Nederland en dan zitten we in dezelfde bubbel. Op het circuit gaat het wel anders. We werken hier met mondkapjes, houden afstand en laten zo weinig mogelijk mensen in de pitbox toe. We hebben ervoor gekozen om met zoveel mogelijk mensen op het circuit te slapen. Daarom hebben we een extra trailer en ook een kok meegenomen. Zo hebben we minder verplaatsingen van en naar het circuit, maar ook in de paddock omdat we in eigen huis eten. Op deze manier houden we de hygiëne binnen onze eigen bubbel. We staan er vrij nuchter in, maar we willen natuurlijk alles wel zo veilig mogelijk doen. Het is voor de monteurs ook wel erg pittig, hoor. Als je met 40 graden (temperatuur in Jerez, red.) met een mondkapje, beschermende bril en oorkleppen op je werk moet doen, is dat geen pretje. Maar goed, dat hebben we er graag voor over om weer veilig te kunnen racen!’ Kervin Bos showt de coronaproof pitbox van Ten Kate Racing. Ondanks alle coronaregels, blijft ‘racen gewoon racen’, aldus Bo Bendsneyder.De mondkap maakt communiceren lastiger. Alex Lowes in gesprek met zijn crewchief Marcel Duinker.De ingang van de WorldSBK-paddock in Jerez. Geen app met testresultaten, maar wel wordt bij iedereen de temperatuur dagelijks gemeten.Ook al overnacht je op de WorldSBK-paddock, dan nog moet je wel iedere ochtend je temperatuur laten meten, zoals Kervin hier demonstreert.De ontsmettingsmiddelen en coronarichtlijnen voor de box van Ten Kate Racing.Michael van der Mark demonstreert hoe de live TT-interviews in coronatijd eruit zien.Foto: 2SNAP De MotoGP groepsfoto anno 2020 volgens de coronarichtlijnen.

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,50 per maand.

MotorNL Digitaal vanaf €2,50 per maand

Alle artikelen uit MOTO73 en Promotor lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen en bladerbare PDF magazines.

Of maak een keuze uit één van onze magazine abonnementen inclusief Digitaal Premium vanaf €4,-

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?