Saudi-Arabië betekent keerpunt voor Dakar, Honda en KTM

Na 18 overwinningen op rij heeft KTM dan eindelijk een meerdere moeten erkennen: Ricky Brabec wist in het zadel van een Honda de Dakar te winnen. En bepaald niet nipt, want sinds de derde dag reed de Amerikaan al op kop. En z’n eigen kop, die hield hij al die tijd koel.

Er waren jaren waarin het winnen van de Dakar-rally voor Honda meer gesneden koek was. De jaren ’80 waren wat dat betreft de gloriedagen voor Honda. Al was het merk nooit zo overheersend zoals KTM dat de laatste twee decennia was. Sinds 2001 regen de Oostenrijkers de overwinningen naadloos aaneen.

Het was destijds Fabrizio Meoni die de bijzondere reeks startte, op een KTM LC4 660R. In die negentien waarin KTM won, bezetten ze maar liefst zeventien keer óók de tweede plek. In 2015 en 2018 was het Honda die als tweede aan de finish kwam, daarmee voorzichtig op de deur kloppend. Al leek dat in 2019 alweer heel anders, aangezien het gehele podium door KTM werd bezet.

Maar, als we wat verder kijken dan deze scorebordjournalistiek, dan is Honda precies acht jaar zeer serieus bezig geweest met deze come-back in de Dakar. Want in 2013 keerde Honda terug na een afwezigheid van maar liefst 23 jaar. De CRF450 is in die jaren ernstig doorontwikkeld en het gehele HRC-team van Honda werkte net zo professioneel als KTM dat al die jaren deed. Vooral de afgelopen jaren was Honda soms gedurende de Dakar best dichtbij een overwinning, om uiteindelijk in de echte eindstand door pech nauwelijks vooraan te staan. Dit jaar was dat duidelijk anders, het kwartje viel eindelijk een keer de goede kant op.

Ricky Brabec schreef niet alleen historie door Honda de overwinning te schenken, hij was ook nog eens de eerste Amerikaan ooit die de Dakar won. En aangezien hij nog maar 28 is, gaan we de komende jaren nog heel veel van hem horen. Dat spreekt hij zelf ook niet tegen, want hij zei direct na de overwinning voor een volgende in 2021 te gaan:

‘Hopelijk komen we komen jaar hier terug om hetzelfde opnieuw te doen. Natuurlijk weet ik dat dat niet makkelijk zal zijn, met KTM en Husqvarna in onze nek hijgend. Het is voor mij heel speciaal dat ik de eerste Amerikaan ben die de Dakar wint. Nu is het aan ons om onze doelen nog hoger te stellen, en meer successen te halen.’

Aangezien Brabec’s contract tot 2025 loopt, zal hij die doelen en successen met Honda voor ogen hebben.

Natuurlijk werd het motorklassement overschaduwd door de dood van Paulo Gonçalves en het zware ongeluk van Edwin Straver. Het vandaag door de familie van Straver uitgestuurde persbericht, over de coureur die na een crash gereanimeerd werd, bood helaas weinig positieve aanknopingspunten. ‘Edwin is er slecht aan toe. Het is afwachten hoe de situatie zich ontwikkelt’, laat zijn vriendin Anja weten. Doordat de 48-jarige Brabander ongeveer tien minuten geen hartslag heeft gehad en een van zijn bovenste nekwervels heeft gebroken, moeten we nog altijd vrezen voor het ergste.

Mirjam Pol was overigens aanwezig bij de hulpverlening aan Straver, wiens ongeluk een donkere schaduw over de toch bijzondere prestatie van Pol wierp: zij werd de eerste vrouw die de Dakar op drie verschillende continenten uit reed.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.

Ik meld me hierbij aan voor de volgende mailinglijsten:




Vul een geldig emailadres in
Dat adres bestaat al in ons bestand
The security code entered was incorrect
Dank voor je aanmelding

REAGEER OP DIT ARTIKEL