Geloof het of niet, maar pas sinds half februari is officieel zeker dat de Nederlandse MXGP doorgaat, nadat er een formele goedkeuring van de gemeente Valkenswaard en de provincie Noord-Brabant kwam. Wie in het weekeinde van 7 en 8 maart Valkenswaard bezoekt, zal het echter opvallen dat het Eurocircuit op sommige punten is verlegd. Vanwege de veiligheid? Nee. Voor het publiek dan? Non. Gewoon voor de lol? Nein. Simpelweg omdat er een klager is die vindt dat er tussen de baan en het omheiningshekwerk tien meter moet zitten vanwege ‘geluidsoverlast’.
Dit is zo bizar dat je er niet eens meer om kunt lachen, maar inmiddels leven we met z’n allen wel in een land waarin dit soort dingen echt gebeuren. Natuurlijk snap ik best dat een crosscircuit voor overlast kan zorgen en dat je dit goed moet regelen en waarbij iedereen het recht tot inspraak heeft. Een heel lastig traject, met heel veel haaks op elkaar staande belangen, maar je maakt mij niet wijs dat het voor een tegenstander ineens een stuk ondraaglijker is als er tussen baan en omheining per ongeluk ergens maar 6,30 meter zit. Dan ben je voor mij geen klager, maar een regelneuker, en daar kan ik zo simpel van worden.
De medewerkers van het Eurocircuit en van de Nederlandse GP worden er waarschijnlijk net zo simpel van, maar opgeven doen ze niet en dat verdient respect. Echt, ik had allang afgehaakt als je zo verschrikkelijk wordt tegengewerkt en er elke keer weer nieuwe regels komen. Zoals bij de nieuwe vergunning, die loopt tot midden juni en waardoor dus ook het ONK zijspan/quads zeker doorgaat, alsook de wekelijkse training op woensdag. Het ziet er zelfs naar uit dat de vergunning definitief wordt voor tien jaar.
Er komt nu echter wel een nieuw soort vergunning om de hoek kijken. Eentje met betrekking tot natuurhinder en die vergunning moet wel per evenement worden aangevraagd. Om gek van te worden!
Marien Cahuzak
Sportcoördinator