Terugkeer tabaksreclame in de motorsport?

Een opsomming van de kleine novelles op pakjes sigaretten tegenwoordig zou een vette streep door dit verhaal moeten zetten, maar desondanks lijkt tabaksreclame via de achterdeuren van de motorsport terug de Grand Prix-paddock in te sluipen.

Vorig jaar prijkten de Mission Winnow-logo’s al op de bolides van het Scuderia Ferrari-team in de Formule 1 en ook op de onlangs gepresenteerde Ducati GP19-machines – en pakken en helmen – van Danillo Petrucci en Andrea Dovizioso staat de mysterieuze leus. Dat zowel Ferrari in de Formule 1 als Ducati in de MotoGP nog steeds een regelmatige storting van de firma Philip Morris International kregen, is een publiek geheim.

Voor het verbod op tabaksreclame er dan toch korte metten mee maakte, werden beide Italiaanse sportmerken al een tijd gesponsord door sigarettenmerk Marlboro. Na het een paar seizoenen geprobeerd te hebben met een onsubtiele verwijzing naar het merk middels een soort barcode over de bolides en motoren, moesten de tabakslogo’s écht verdwijnen.

Een kijkje op de site van Mission Winnow doet het hoofd tollen. Marketingteksten van het puurste soort verwijzen naar van alles, zonder ook maar ergens naar te verwijzen. Als er al een hint te vinden is naar de tabaksindustrie, dan is dat enkel onder drie letters; PMI – en niet Philip Morris International. Subtiel of niet, is het Australische ministerie van volksgezondheid inmiddels een onderzoek gestart om uit te zoeken of deze vorm van sponsoring niet alsnog verboden moet worden.

En nog één!
Net als je denkt dat PMI er op eigen houtje weer een draai aan geeft, komt vandaag het nieuws naar buiten dat het McLaren Formule 1-team een sponsordeal aangegaan is met British American Tabacco – in Nederland vooral bekend als de producent van Lucky Strike en in het verleden eigenaar van het BAT F1-team en latere sponsor van het Honda F1 Racing-team. Ook hier weinig concreets en veel gekonkel, met verwijzingen waarin de relatie vooral geënt is op een gezamelijke interesse in technische ontwikkelingen zoals in batterijtechniek. Wel meldt BAT dat het middels de samenwerking aandacht wil vestigen op haar producten die minder ‘risicovol’ zijn.

In hoeverre deze beide vormen van verkapte tabaksreclame het zouden halen in de echte wereld, moet nog blijken, maar geloof maar dat de anti-tabakslobby elk excuus kent en de pro-lobbyisten rauw lust. Desondanks doet het wel wegmijmeren naar waanzinnig iconische kleurstelling met sigarettenreclame van weleer zoals Rothmans Honda, Lucky Strike Suzuki, Marlboro Yamaha – om er een paar te noemen…

Afbeelding: Ducati

Gerelateerd

REAGEER OP DIT ARTIKEL