maandag 5 december 2022
premium preview

Dit is een Premium-Preview artikel. Deze kun je op dit moment tijdelijk lezen om kennis te maken met onze betaalde artikelen. Wil je in de toekomst alle Premium artikelen kunnen lezen? Neem dan een abonnement. Dat kan al vanaf €2,50 per maand. Klik hieronder op de button voor de mogelijkheden.

Van der Mark krijgt meer vertrouwen

Ironisch genoeg testten wij de nieuwe superbike van Van der Mark’s voormalige werkgever hier een paar dagen terug. ‘Het knotsgekke Portimão’ zoals onze testredacteur Eddie de Vries het noemde. De afgelopen dagen was dit circuit het decor van de voorpret in het nieuwe WK Superbike-seizoen. Een seizoen waarin we gaan zien wat ‘VDM’ met een Yamaha kan. 

Het Yamaha Team heeft zich op het Portugese circuit vooral gericht op het vergaren van data. Michael van der Mark was in zijn 144 ronden bezig met het ontdekken van de afstelmogelijkheden van de R1. “Vooral op het gebied van de juiste balans tussen grip en wendbaarheid en op het gebied van stabiliteit bij remmen en accelereren maakte Van der Mark veel progressie” aldus het team. Hierdoor stellen zij dat Van der Mark nog meer vertrouwen heeft gekregen in de R1. 

“Terugkijkend op deze test ben ik tevreden. We hebben een aantal goede ronden kunnen maken en qua tijden zitten we er een stuk dichterbij dan aan het begin van de week. Het was interessant dat we de kans kregen om de Pirelli kwalificatieband te proberen, die speciaal ontwikkeld is voor een langere afstand. Ik weet niet of het een mogelijkheid wordt bij een race, maar het is een positieve aanvulling.”

Het eerste volgende optreden van de WK Superbike-coureurs is op maandag 20 en dinsdag 21 februari op het circuit van Phillip Island. Vervolgens zal het weekend erop het geweld pas echt losbarsten op dat circuit tijdens de eerste races van het seizoen. Van der Mark klokte overigens een zevende tijd tijdens de laatste test van afgelopen weekend.

1.  Chaz Davies, Ducati, 1’41,813

2.  Eugene Laverty, Aprilia, 1’42,002

3.  Lorenzo Savadori, Aprilia,1’42.043

4.  Leon Haslam, Kawasaki, 1’42.300

5.  Leon Camier, MV Agusta, 1’42.339

6.  Alex Lowes, Yamaha, 1’42.533

7.  Michael van der Mark, 1’42.794

8.  Marco Melandri, Ducati, 1’43,344

9.  Nicky Hayden, Honda, 1’43.492

10. Stefan Bradl, Honda, 1’43.698

11. Raffaele De Rosa, BMW, 1’43.708

12. Xavi Fores, Ducati, 1’43.800

13. Riccardo Russo, Yamaha, 1’43.925

14. Leandro Mercado, Aprilia, 1’44.501

15. Markus Reiterberger, BMW, 1’44,820

 

Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Laatste Artikelen

Vorig artikelWat Márquez kan…
Volgend artikelNieuw: Rukka Realer

Gerelateerde artikelen