Waarom F1-coureurs hartstikke jaloers zijn op ons

Twee wielen te veel, slaapverwekkend, een alles bepalende auto en verwende coureurs. Nee, echt enthousiast wordt een gemiddelde motor(race)liefhebber niet van de Formule 1. Met de Nederlands F1 Grand Prix aanstaande, gaat ontsnappen aan dit evenement echter moeilijk tot zeer waarschijnlijk helemaal niet en dus helpen we je graag er een beetje anders naar te kijken. Wees gerust, we gaan je echt niet overhalen om zondag 5 september om 15.00 uur de televisie aan te zetten. Verre van zelfs, want dan kijken wij natuurlijk lekker naar de MXGP in Turkije of het WorldSBK op Magny-Cours. ‘Ik zou zo ...
Twee wielen te veel, slaapverwekkend, een alles bepalende auto en verwende coureurs. Nee, echt enthousiast wordt een gemiddelde motor(race)liefhebber niet van de Formule 1. Met de Nederlands F1 Grand Prix aanstaande, gaat ontsnappen aan dit evenement echter moeilijk tot zeer waarschijnlijk helemaal niet en dus helpen we je graag er een beetje anders naar te kijken. Wees gerust, we gaan je echt niet overhalen om zondag 5 september om 15.00 uur de televisie aan te zetten. Verre van zelfs, want dan kijken wij natuurlijk lekker naar de MXGP in Turkije of het WorldSBK op Magny-Cours. ‘Ik zou zo graag een keer op twee wielen willen racen. Ik heb het zelfs al gevraagd aan het team, of ik een keer op een MotoGP-motor zou mogen rijden op bijvoorbeeld de Red Bull Ring. Red Bull sponsort in de MotoGP onder andere Honda en KTM, dus het zou kunnen, maar ik had geen schijn van kans. Het antwoord was resoluut “NEE”. Veel te gevaarlijk. Tsja, dan houdt het op.’ Hoewel het alweer een quote van eind 2018 is, laat het goed zien dat Max Verstappen veel heeft met de MotoGP. Opvallend genoeg mag hij van zijn werkgever wel op straat rijden en die kans liet Verstappen niet liggen. Nadat hij slechts twee lessen nodig had voor zijn motorrijbewijs – wie doet hem dat na? –, liet hij een speciale Harley-Davidson bouwen. Daarnaast kijkt Verstappen, als hij een sporadische zondag vrij heeft, bijzonder graag naar de MotoGP ‘omdat je nooit echt zeker weet wie er gaat winnen’. Iets waar de Formule 1 volgens hem veel van kan leren: ‘Het zit in de MotoGP veel dichter bij elkaar en met een klantenteam kun je daar ook vooraan meedoen. Dat is bij ons haast onmogelijk.’ Net als bij de F1 kreeg Max de interesse via zijn vader Jos, die we in het verleden geregeld op een Kawasaki Ninja ZX-7R zagen rijden. Een foto van eind 2018 op Jerez, net nadat Michael aan Hamilton heeft laten zien hoe je echt op een circuit rijdt. Hamilton crasht M1 Verstappen is zeker niet de enige Formule 1-coureur die een link heeft met motoren. Lewis Hamilton, zijn grootste concurrent, zie je tijdens de GP’s op Monaco en Monza altijd op de motor, meestal een MV Agusta. Niet zo vreemd als je weet dat er onder andere een Brutale 800 RR LH44, Dragster RR LH44 en een F4 LH44 zijn, waarbij LH44 uiteraard staat voor Lewis Hamilton en 44 voor z’n startnummer. Ook Ferrari-coureur Charles Leclerc is een man met smaak, want hij heeft een Husqvarna Vitpilen 701 speciaal laten aanpassen door Bad Winners uit Parijs. In tegenstelling tot Leclerc en Verstappen weten voormalig F1-kampioen Fernando Alonso en Hamilton wel hoe het is om te rijden met een MotoGP-machine. Alonso deed dat tijdens de beroemde Thanks Day van Honda op Motegi en wist niet wat ’m overkwam. Hamilton reed als stunt van sponsor Monster samen met Valentino Rossi in 2019 op Valencia. Dat ging overigens niet helemaal zonder slag of stoot. Een paar dagen later werd duidelijk dat Hamilton gevallen was met de peperdure Yamaha M1. ‘Het was een kleine crash en ik heb de motor verder heelhuids teruggebracht. Ik was stap voor stap aan het leren, alleen was het ineens een erg steile leercurve.’ Driedaagse spoedcursus tot WK-monteur tijdens het WorldSBK Assen Eerder reed diezelfde Hamilton met ‘onze’ Michael van der Mark in Jerez op een Pata Yamaha. Als iemand dus iets kan zeggen over het motorracetalent van een van de meest succesvolle F1-coureurs ooit, is het Michael: ‘Lewis had twee R1’s besteld bij Crescent Racing en zo kwam het tot die dag op Jerez. Dat was echt heel bijzonder, want ik vind Hamilton een hele bijzondere coureur en om dan samen met hem te mogen rijden, was fantastisch!’ Er was echter nog een reden waarom Michael en ook zijn toenmalige teamgenoot Alex Lowes gevraagd werden om met Hamilton op pad te gaan. Zijn team vond dat hij veel te hard reed, zonder precies te weten wat hij deed. Michael: ‘Zijn hellingshoek was af en toe inderdaad wel heel erg groot, onnodig groot, en het was af en toe wat wild, dus met dat soort dingen heb ik hem zeker kunnen helpen. Maar vergis je niet, hij kan echt wel hard rijden, is echt niet bang en twijfelt niet. Vooral dat laatste zie je nog wel eens bij minder ervaren circuitrijders. Uiteindelijk was hij na vier dagen op het circuit maar zeven seconden langzamer dan Alex en mij, dus dan kun je echt wel wat.’ Over z’n ‘motorpak’ valt te discussiëren, maar het blijft mooi dat een veelvoudig Formule 1-wereldkampioen stiekem veel liever rijdt op een motorfiets. Dit is namelijk echt Lewis Hamilton tijdens de GP van Monaco op z’n eigen MV LH44. Rossi’s F1-debuut Het kan natuurlijk ook de andere kant op werken en dan kom je – zoals zo vaak – uit bij Valentino Rossi. Begin dit jaar werd zelfs bekend dat Ferrari ooit zeer serieus overwogen heeft Rossi een contract te geven bij het toenmalige tweede team van ze, Sauber. Had Rossi ja gezegd, had hij misschien kunnen toetreden in de voetsporen van John Surtees, die wereldkampioen werd in de 500cc en in de Formule 1. Tot op de dag vandaag een unieke prestatie, die waarschijnlijk enkel Rossi had kunnen evenaren, al willen we hierbij zeker Mike Hailwood niet tekort doen. Toenmalig Ferrari-president Luca di Montezemolo: ‘Rossi was echter slim, hij bleef liever nummer één in de MotoGP dan vierde of vijfde bij de auto's.’ In 2009 was Rossi nogmaals dicht bij een F1-debuut toen Ferrari-coureur Felipe Massa lange tijd uitgeschakeld was, nadat hij geraakt werd door een onderdeel van een andere auto. Ferrari wilde als stunt Rossi laten rijden op Monza tijdens de F1 Grand Prix, maar koos uiteindelijk voor Giancarlo Fisichella, ook een Italiaan maar met veel meer autorace-ervaring. Rossi had in die tijd uiteraard geregeld contact met Ferrari-coureur Michael Schumacher en toeval of niet, Schumacher stapte met regelmaat op een racemotor en reed zelfs een aantal races in het IDM. Eerst onder de naam Marcel Niederhausen, later ook onder zijn eigen naam. Behalve wanneer het regende, want dan bleef hij vanwege de risico’s liever droog in de pitbox. Valentino Rossi in een Ferrari F1, een huwelijk dat beter verliep dan dat met die rode Italiaanse motorfabrikant… Reddende engel Kimi Räikkönen rijdt sinds 2007 Formule 1, maar zonder twijfel heeft hij van alle F1-coureurs het meest met motoren. Zo begon hij ooit op een Italjet, ging tijdens zijn vrijgezellenfeest op endurosafari en is met zijn ICE 1 Racing zeer actief in de MXGP onder de naam Rockstar Energy Husqvarna Factory Racing. Hoewel Räikkönen het natuurlijk veel te druk heeft om een crossteam te leiden, dat doet zijn goede vriend en oud-crosser Antti Pyrhöne voor hem, is hij wel zeer betrokken. Dat bleek ook toen Arminas Jasikonis vorig jaar zo verschrikkelijk crashte tijdens de MXGP van Lombardije, waarbij zelfs gevreesd werd voor het leven van Jasikonis. Pyrhönen, in gesprek met Gatedrop.com: ‘We wilden de ouders van Arminas zo snel mogelijk naar Italië brengen. Dat konden we heel snel voor elkaar krijgen, omdat Kimi zijn privévliegtuig beschikbaar stelde. Zo konden we AJ’s vader direct in Litouwen oppikken.’ En dat voor een F1-coureur die voor de buitenwereld vooral bekend staat als een weinig spraakzame rijder, die voornamelijk dronken van z’n jacht stuitert… Het contrast met de hightechwereld van de Formule 1 kan niet groter bij Sebastian Vettel. Hij heeft namelijk een garage vol klassieke motoren, waar hij bijzonder graag aan zou sleutelen. Maar ja, geen tijd…   Kansloos vergelijk (maar toch wel leuk) Er zijn weinig circuits waar de MotoGP, het WK Superbike en de Formule 1 rijden, maar dankzij de coronacrisis kunnen we dit vergelijk maken op Portimᾶo. Meteen ook maar het meest uitdagende circuit waar downforce uiteraard een bizar grote rol speelt… Ronderecord F11.16,652 (gemiddeld 218,531 km/u), Lewis Hamilton (Mercedes), 2020Ronderecord MotoGP1.38,892 (gemiddeld 167,1 km/u), Miguel Oliveira (KTM), 2020Ronderecord WorldSBK1.40,372 (gemiddeld 164,70 km/u), Jonathan Rea (Kawasaki), 2019 Max Verstappen niet op een dikke MotoGP-machine, maar op een veel kleinere Honda CRF50F. En ook al niet op het circuit, maar in de Red Bull-fabriek in het Engelse Milton Keynes. Wetenswaardigheid Tijdens de Formule 3, een bijklasse van de F1, komt op Zandvoort Jack Doohan in actie en dat is inderdaad de zoon van Mick Doohan. Jack doet – net als zijn vader altijd deed – daarin niet zomaar mee. Eerder dit jaar won hij op Paul Ricard zijn eerste race in dit kampioenschap. Uiteindelijk is F1 het doel. Ook leuk om te weten Valentino Rossi heeft overal fans, ook in de F1, waarbij je McLaren-Mercedes-coureur Lando Norris met recht een groepie mag noemen. Toen Norris in 2019 Valentino Rossi mocht ontmoeten tijdens de MotoGP-race op Silverstone kon hij zijn geluk niet op. Hij was er zelfs zo blij mee dat hij later als bedankje op Monza met een speciale Rossi-helm reed. Dat ook Norris zijn carrière op twee wielen begon, mag geen verrassing meer zijn. Ayrton Senna En of Ayrton Senna een passie had voor motoren en dan Ducati in het bijzonder. Hij maakte net voor zijn dood zelfs een afspraak met Ducati over de speciale 916 met zijn naam.

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,50 per maand.

MotorNL Digitaal vanaf €2,50 per maand

Alle artikelen uit MOTO73 en Promotor lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen en bladerbare PDF magazines.

Of maak een keuze uit één van onze magazine abonnementen inclusief Digitaal Premium vanaf €4,-

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Marien Cahuzak, geboren op 3 juni 1982, was amper twee maanden oud toen hij voor het eerst met zijn vader naar de Citadel van Namen ging voor de Belgische cross-GP. Vanaf dat moment speelt de motorsport een grote rol in zijn leven en die rol is als MotorNL-sportcoördinator alleen maar groter geworden. Houdt ook van veldrijden trouwens.

Misschien vind je dit ook interessant?