Toprak Razgatlıoğlu kondigde voorafgaand aan de WorldSBK-ronde in Misano aan dat hij volgend jaar de overstap maakt naar de MotoGP. Op het Italiaanse circuit toonde de Turkse rijder zich nog altijd gretig in zijn jacht op een derde wereldtitel. Hij boekte drie overwinningen, waardoor zijn achterstand op WK-leider Nicolò Bulega slonk tot slechts negen punten. Michael van der Mark kende daarentegen – op zijn zachtst gezegd – een moeizaam weekend.
Nicolò Bulega en Toprak Razgatlıoğlu steken er dit seizoen met kop en schouders bovenuit in het WorldSBK-kampioenschap. Geen verrassing dus dat beide toppers de aandacht trekken van MotoGP-fabrikanten. Voorafgaand aan de Misano-ronde maakten ze hun toekomstplannen bekend. Razgatlıoğlu rijdt volgend jaar voor Pramac Yamaha in de MotoGP. Hij wordt daarmee de eerste rijder sinds 2015 die rechtstreeks vanuit de WorldSBK de overstap maakt én de eerste wereldkampioen sinds Ben Spies (2010) die die sprong waagt. Bulega blijft bij Ducati in de WorldSBK en heeft zijn contract verlengd tot eind 2026, maar gaat daarnaast ook aan de slag als MotoGP-testrijder voor Ducati. Vanaf 2027 worden in de MotoGP Pirelli-banden geïntroduceerd, waarmee de WorldSBK al jaren rijdt. Bulega’s ervaring met de Pirelli’s maakt hem van grote waarde voor Ducati bij deze overgang.

Vier crashes voor Van der Mark
In Misano was Razgatlıoğlu oppermachtig en herhaalde hij zijn prestatie van vorig jaar met drie zeges. In de eerste race kon Bulega hem lange tijd volgen, maar moest uiteindelijk genoegen nemen met P2. In de openingsbocht van de Superpole-race ging Axel Bassani, startend vanaf de eerste rij, onderuit en nam Bulega mee in zijn val. Het leverde duur puntenverlies op voor Bulega. Alex Lowes profiteerde en werd tweede, wat het eerste Bimota-podium sinds 2000 betekende. In Race 2 moest Bulega vanaf de vierde startrij vertrekken, maar wist zich terug te knokken naar opnieuw een tweede plaats. Zijn voorsprong in het kampioenschap slonk gedurende het weekend van 31 naar negen punten. Voor Bulega’s teamgenoot Álvaro Bautista werd duidelijk dat er vanaf 2026 geen plaats meer voor hem is in het Ducati-fabrieksteam.

Het vertrek van Razgatlıoğlu bij BMW zou daarentegen de kansen op contractverlenging voor Michael van der Mark kunnen vergroten – fabrikanten willen immers graag minstens één ervaren rijder behouden. Als Misano echter als sollicitatie gold, maakte Van der Mark geen sterke indruk. Hij crashte in alle drie vrije trainingen, kwalificeerde zich als veertiende, en ging in de eerste race opnieuw onderuit – zijn vierde val van het weekend. Zondag bleef hij wel in het zadel, met een twaalfde plaats in de Superpole-race en tiende plek in Race 2 als resultaat. Vorig jaar leek Van der Mark weer meer en meer de constante aansluiting met de top-vijf hebben gevonden, iets wat hij in 2025 duidelijk weer is kwijtgeraakt. Na zes raceweekenden staat Van der Mark slechts op een veertiende plaats in het klassement. Gezien zijn ervaring met de M 1000 RR maakt hij kans op contractverlenging, maar dan zal de prestatiecurve wel omhoog moeten.

UITSLAGEN EN CIRCUITINFO
Ronde 6 – Emilia-Romagna
Circuit: Misano World Circuit ‘Marco Simoncelli’
Lengte: 4,226 km
Superpole: Nicolò Bulega (I), Ducati, 1’31.618
Snelste raceronde: Toprak Razgatlıoğlu (TR), BMW, 1’32.813 (Superpole Race)
RACE 1
21 ronden = 88,746 km
1. Toprak Razgatlıoğlu (TR), BMW, 32.53,702; 2. Nicolò Bulega (I), Ducati, +1,045; 3. Danilo Petrucci (I), Ducati, +16,684; 4. Alex Lowes (GB), Bimota, +16,824; 5. Andrea Locatelli (I), Yamaha, +17,45; 6. Alvaro Bautista (E), Ducati, +18,361; 7. Sam Lowes (GB), Ducati, +21,096; 8. Yari Montella (I), Ducati, +22,770; 9. Iker Lecuona (E), Honda, +27,236; 10. Scott Redding (GB), Ducati, +31,445; 11. Xavi Vierge (E), Honda, +31,629; 12. Jonathan Rea (GB), Yamaha, +23,997, 13: Ryan Vickers (GB), Ducati, +38,033; 14. Garrett Gerloff (US), Kawasaki, +41,314; 15: Michael Ruben Rinaldi (I), Yamaha, +55,021; DNF. Michael van der Mark (NL), BMW.
SUPERPOLE RACE
10 Ronden = 42,260 km
1. Razgatlıoğlu, 15.37,641; 2. A. Lowes, +4,281; 3. Locatelli, +6,122; 4. Petrucci, +6,122; 5. Bautista, +8,855; 6. S. Lowes, +9,7063; 7. Rea, +10,755; 8. Remy Gardner (AU), Yamaha, +11,861; 9. Lecuona, +13,177; 12. Van der Mark, +16,278.
RACE 2
21 Ronden = 88,746 km
1.Razgatlıoğlu, 32.54,968; 2. Bulega, +9,685; 3. Bautista, +14,438; 4. Locatelli, +16,752; 5. Petrucci, +19,273; 6. Lecuona, +19,402; 7. S. Lowes, +19,811; 8. Gerloff, +33,370; 9. Vierge, +34,554; 10. Van der Mark, +35,255; 11. Vickers, +36,085; 12. Axel Bassani (I), Bimota, +42,487; 13. Bahattin Sofuoglu (TR), Yamaha, +47,281; 14. A. Lowes, +55,802; 15. Rinaldi, +1’00.743.

Positie | Naam | Team | Punten |
---|---|---|---|
1 | Nicolò Bulega (I) | Ducati | 292 |
2 | Toprak Razgatlıoğlu (TR) | BMW | 283 |
3 | Danilo Petrucci (I) | Ducati | 197 |
4 | Alvaro Bautista (E) | Ducati | 172 |
5 | Andrea Locatelli (I) | Yamaha | 157 |
6 | Sam Lowes (GB) | Ducati | 124 |
7 | Alex Lowes (GB) | Bimota | 85 |
8 | Iker Lecuona (E) | Honda | 84 |
9 | Xavi Vierge (E) | Honda | 83 |
10 | Andrea Iannone (I) | Ducati | 68 |
11 | Axel Bassani (I) | Bimota | 67 |
12 | Remy Gardner (AU) | Yamaha | 62 |
13 | Scott Redding (GB) | Ducati | 62 |
14 | Michael van der Mark (NL) | BMW | 62 |
15 | Dominique Aegerter (CH) | Yamaha | 49 |
16 | Yari Montella (I) | Ducati | 46 |
17 | Garrett Gerloff (US) | Kawasaki | 40 |