maandag 13 oktober 2025

WorldSSP & WorldSSP300 Estoril 2025: Goud voor Ten Kate Racing en Manzi

Pata Yamaha Ten Kate Racing-coureur Stefano Manzi stelde in stijl de World Supersport-titel veilig in Estoril. Het is alweer de dertiende wereldtitel voor het raceteam uit Nieuwleusen. In de World Supersport 300 komt er geen Nederlandse wereldtitel in dit laatste seizoen van deze raceklasse, doordat Jeffrey Buis punten verloor in plaats van inliep. Loris Veneman behaalde wel een podiumplaats.

Fabien Foret, Chris Vermeulen, Karl Muggeridge, Sébastien Charpentier (2x), Kenan Sofuoğlu (2x), James Toseland, Andrew Pitt, Michael van der Mark en Dominique Aegerter (2x) — dit indrukwekkende rijtje coureurs behaalde de afgelopen twaalf wereldtitels voor Ten Kate Racing. Stefano Manzi voegde zich onlangs bij dit gezelschap door de World Supersport-titel van 2025 veilig te stellen tijdens de voorlaatste ronde in Estoril. Toch leek het na de kwalificatie allerminst waarschijnlijk dat de Italiaan al tijdens de voorlaatste ronde in Portugal de titel zou veiligstellen. Manzi kwalificeerde zich slechts als dertiende, terwijl zijn enige overgebleven concurrent Can Öncü vanaf pole position mocht vertrekken. Het is algemeen bekend dat de Pata Yamaha van Ten Kate Racing tijdens races bijzonder sterk presteert en dat liet Manzi opnieuw zien. In de eerste race reed hij al snel naar de voorste posities. Valentin Debise bleek de sterkste, maar daarachter wist Manzi in een direct duel wel Öncü te verslaan en de tweede plek te bemachtigen. Daardoor had de 26-jarige coureur in de tweede race genoeg aan een vijfde plek om de titel binnen te halen. Maar op safe rijden komt niet in het woordenboek van Manzi voor. Hij kroonde zich in stijl tot wereldkampioen door zijn tiende racezege van het seizoen te boeken. Öncü kende motorproblemen en kwam niet verder dan een negende plaats in de tweede race.

WorldSBK Estoril 2025: Razgatlioglu op matchpoint naar Jerez

Derde titel met Yamaha

Voor het raceteam uit Nieuwleusen betekende het de dertiende wereldtitel en de derde met Yamaha. Eind 2018 kwam er een einde aan het tijdperk met Honda, het merk waarmee Ten Kate Racing groot werd. Een half jaar later stonden zij als Yamaha-team aan de start in het World Superbike-kampioenschap. Na anderhalf jaar volgde de overstap naar de World Supersport, de klasse waarin Ten Kate Racing in het verleden ook de meeste successen behaalde. Aegerter zette die traditie voort door in 2021 direct wereldkampioen te worden en hij prolongeerde die titel een jaar later. Manzi werd zijn opvolger, maar in de voorgaande jaren waren de Ducati’s van eerst Nicolò Bulega en daarna Adrián Huertas nét te sterk. Ondanks de overstap afgelopen winter van de vertrouwde R6 naar de nieuwe R9 – een enorme operatie – veranderde er op de baan weinig. Manzi was vanaf het begin competitief en won direct de openingsrace van het seizoen. De Italiaan reed constanter dan ooit en was doorgaans de snelste man in het veld, waardoor de wereldtitel meer dan verdiend is. Volgend jaar maakt Manzi, met Yamaha, de overstap naar het World Superbike-kampioenschap en zal Ten Kate Racing op zoek moeten naar een nieuwe potentiële wereldkampioen in de Supersport.

Het lijkt alweer lang geleden, maar aan het begin van dit seizoen won Bo Bendsneyder nog de World Supersport-races in Portimão en Assen.

Bendsneyder weg bij MV Agusta

De races werden verreden zonder Bo Bendsneyder. Een jaar geleden debuteerde de Rotterdammer in de World Supersport op Estoril, waar hij de laatste twee races reed voor MV Agusta Reparto Corse ter voorbereiding op het seizoen 2025. Bendsneyder maakte meteen indruk tijdens zijn eerste optreden en stond al op het podium in de laatste race in Jerez. Het bleek de opmaat voor een vliegende start in het huidige seizoen. Na drie raceweekenden had hij al overwinningen geboekt in Portimão en Assen. In vijf van de zes races stond hij op het podium. Bendsneyder gold op dat moment, samen met Manzi, als een van de grootste kanshebbers voor de wereldtitel. Daarna ging het snel bergafwaarts. In de daaropvolgende veertien races stond de 26-jarige coureur nog slechts één keer op het podium en wist hij slechts één top-vijfklassering te behalen. In de trainingen wist Bendsneyder zich vaak nog redelijk voorin te kwalificeren, maar de races verliepen uiterst moeizaam. Een van de problemen: alle MV Agusta-coureurs kwamen bijzonder slecht weg bij de start, wat soms een verlies van acht tot tien posities betekende. In het middenveld had Bendsneyder het vervolgens lastig om echt naar voren te komen. Daarnaast kreeg hij regelmatig te maken met technische problemen of met een afstelling die niet naar wens was. Ook is algemeen bekend dat de MV Agusta nauwelijks tot geen ondersteuning meer biedt en dat er dus ook geen updates aan de motor zijn. In het persbericht werd gemeld dat de samenwerking in goed overleg is beëindigd, maar het is duidelijk dat er achter de schermen het nodige speelde. Een coureur verliest immers niet van de ene op de andere dag zijn talent en verandert niet zomaar van kampioenskandidaat in een middenmoter. Er moest meer aan de hand zijn.  Ook in het verleden uitten andere rijders zich kritisch over dit team, met name over (financiële) beloftes die niet werden nagekomen. In het verleden is bij Bendsneyder gebleken dat hij een coureur is die, wanneer alle schakeltjes op hun plaats vallen, tot absolute wereldtop kan behoren. Maar als dat niet het geval is, kan hij ook snel terugvallen – iets wat recent zichtbaar werd in zijn verval van de afgelopen periode. Bendsneyder heeft ervoor gekozen om (voorlopig) nog niet zelf op de situatie te reageren. Loris Veneman en Glenn van Straalen stapten tijdens het huidige World Supersport-seizoen vroegtijdig op bij hun teams. Wat begon met drie vaste Nederlandse rijders in deze klasse, eindigt zo met nul.

Titelkansen Buis verkeken

Jeffrey Buis had voorafgaand aan de World Supersport 300-races in Portugal nog een heel kleine kans op de wereldtitel, al was de situatie al behoorlijk ingewikkeld. De Freudenberg KTM-coureur slaagt er in de laatste races niet in om in de slotfase mee te strijden om de overwinning. In Estoril reed Buis wel tweemaal in de kopgroep, maar eindigde als elfde en zevende. Hierdoor staat hij nu 60 punten achter kampioenschapsleider Bernat Fernandez en dat is tijdens de laatste ronde in Jerez niet meer goed te maken. Loris Veneman kwam uitstekend voor de dag. Na zich als tweede te hebben gekwalificeerd, eindigde de MTM Kawasaki-coureur als derde in de eerste race. In de tweede race streed hij opnieuw mee in de voorste gelederen, totdat hij werd aangetikt door een andere rijder en crashte.


Tussenstand World Supersport

Positie Coureur Punten
1Stefano Manzi, I, Yamaha425
2Can Öncü, TR, Yamaha343
3Tom Booth-Amos, GB, Triumph233
4Jaume Masia, E, Ducati227
5Valentin Debise, FR, Ducati178
7Bo Bendsneyder, NL, MV Agusta178

Tussenstand World Supersport 300

Positie Coureur Punten
1Bernat Fernandez, E, Kove205
2Carter Thompson, AU, Kawasaki195
3David Salvador, E, Kawasaki183
4Matteo Vannucci, I, Yamaha159
5Jeffrey Buis, NL, KTM145

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen