Dubbeltest: AJP PR7 vs. Yamaha Ténéré 700

Als offroad net zo zwaar meetelt als weggebruik, is outsider AJP PR7 plotseling wel een concurrent van de Yamaha Ténéré 700. Zeker met iemand in het zadel die ONK cross en op wereldniveau enduro’s reed. AJP PR7 Als onbekend zelfs bij deze schoonheid onbemind maakt, eet ik mijn hoed op. Deze Portugese avonturier verleidt vanaf grote afstand en laat de fantasie op hol slaan. Deze test is hem op het ranke lijf gesneden. Buit hij het offroadvoordeel uit? Yamaha Ténéré 700 Hij heeft niet alleen zijn naam mee, maar staat ook wijd verbreid bekend als avontuurlijke motorfiets ...
Als offroad net zo zwaar meetelt als weggebruik, is outsider AJP PR7 plotseling wel een concurrent van de Yamaha Ténéré 700. Zeker met iemand in het zadel die ONK cross en op wereldniveau enduro’s reed. AJP PR7 Als onbekend zelfs bij deze schoonheid onbemind maakt, eet ik mijn hoed op. Deze Portugese avonturier verleidt vanaf grote afstand en laat de fantasie op hol slaan. Deze test is hem op het ranke lijf gesneden. Buit hij het offroadvoordeel uit? Yamaha Ténéré 700 Hij heeft niet alleen zijn naam mee, maar staat ook wijd verbreid bekend als avontuurlijke motorfiets die elke cent waard is. Alleen moet de Ténéré 700 zich deze test net zo veel bewijzen in het onverharde en daarin treft hij een waardig tegenstander. TestlocatieActionPlanet Spaarnwoude en de rest van NederlandOmstandighedenBroeierig heetTemperatuurRond de 30 gradenTestkilometers225Bijzonderhedenfijn zo’n gastrijder die in het onverharde van wanten weet AJP PR7 AJP vervaardigt al sinds 1987 motoren, maar voor de zekerheid stellen we het nogmaals voor. Het merk is het geesteskind van de Portugese broers Antonio en Jorge Pinto. AJP bouwt modellen van 125 tot 650 cc en deze PR7 is de zwaarste motorfiets van de hele range. Het is tegelijk de enige allroad van AJP dat verder nog tien hardcore enduro- en zeven supermoto-motoren bouwt. Spectaculair meer vermogen Hiermee is AJP kort voorgesteld. Om het voorstelrondje af te maken introduceren we gastrijder Bas van Hunnik. Op zijn vijftiende reed de eigenaar van de Hilversumse motorzaak Scoots & More al in het ONK motorcross. Daarna stapte hij over op enduro, waarin hij het tot Nederlands kampioen schopte en verschillende malen reed in het Nederlandse Trophy Team. Bas neemt vanzelfsprekend de offroadkilometers voor zijn hoede en ik – zei de gek – die op de weg. Ongeacht de ondergrond vallen direct een paar dingen in het oog bij het plaatsnemen op de PR7. De motor is extreem smal tussen de knieën, omdat de zestien liter benzine onder het zadel zitten. AJP heeft een heilig geloof in twee zaken: massacentralisatie en zo min mogelijk elektronica. Zoals het een serieuze allroad betaamt, is het zadel smal en hard. Volgens de specificaties staat het 920 millimeter boven de grond, maar omdat het zo smal is kun je beter met de voeten aan de grond dan op de Yamaha. De afstand tussen buddy en voetsteunen is zo klein dat het eerder als een sportmotor dan een allroad voelt. Van een sportmotor is echter absoluut geen sprake. Het eencilindertje produceert slechts 28 pk. Een Powerpack (€ 995,-), bestaande uit een andere in- en uitlaat en ECU, schroeft dat spectaculair op naar 54 pk. Een nadeel: de PR7 blaft dan direct als een hardcore endurofiets. AJP werkt aan een tussenoplossing met nog wel flink meer vermogen, maar minder decibellen. Immens gewichtsverschil Het mag duidelijk zijn dat de PR7 op straat geen krachtpatser is, maar hij voelt sterker dan de 28 pk doen vermoeden. De motor komt perfect mee met het verkeer en heeft een serieuze topsnelheid in huis. Op die illegale snelheden bewijzen zowel het windscherm als het rijwielgedeelte zich. De eerste zet je goed uit de wind, de tweede geeft geen krimp. Enduroman Bas plaatst een paar kanttekeningen bij het blok. ‘Voor mij is de AJP te lang gegeard. Geef mij maar een levendige fiets. Op een smal pad tussen twee rijen bomen, knal je nooit 170 km/u. Vooraan zou ik een kleiner tandwiel monteren. Bij kruip-door-sluip-door rij ik het liefst gedoseerd in de tweede versnelling. Op de PR7 moet het in één, omdat hij anders te bokkerig wordt.’ Hoewel Bas het liefst op koppel rijdt en aangeeft niet van ‘opgefokte dingen’ te houden, mist hij in het terrein toch wat vermogen. ‘Met een paar pk’tjes achter de hand kun je makkelijker spelen dan wanneer je zo’n ding continu op de toppen van zijn pieken rijdt. Overigens is de koppeling werkelijk perfect en prima te doseren.’ In het terrein maakt de vreemde zitpositie met opgetrokken knieën plaats voor een prima staplek op de stepjes. Op de weg slaat de AJP PR7 geen gek figuur, maar in het zand valt alles op zijn plek. Daar buit hij met zijn superieure vering zijn offroadkwaliteiten maximaal uit. Het gewichtsverschil met de Yamaha is immens groot en dat maakt de Portugees absoluut de beste fiets van dit duo in het onverharde. Toch zit er wel gewoon een stuur- en contactslot op om er een echte allroad van te maken. Geinig is de immense tablet voor je neus. Naast het minuscule dashboard geeft het bakken met informatie en verbind je letterlijk met de rest van de wereld. Het is de enige ‘stijlbreuk’ met de verder elektronicaloze AJP die bewust niet over zaken als ABS of een startbeveiliging op de jiffy beschikt. Dat soort zaken kunnen alleen maar stuk gaan op de reis van je leven dwars door Afrika. Huh? Geen ABS? Nieuwe motoren in Nederland zijn verplicht uitgerust met ABS, of met een gecombineerd remsysteem. Op de AJP ontbreken deze twee veiligheidsnetten. Is de motor wel legaal? Dat is hij weldegelijk, de motor behoort tot de categorie L3e-A2E. De AJP PR7 is een officiële enduromotor en die hoeven geen ABS te hebben. Voor AJP is dat een prettig gegeven, want ABS vraagt om flink wat elektronica en daaraan hebben ze een broertje dood in Portugal. Pluspunten AJP PR7 Laag gewicht, opgebouwd uit mooie spulletjes, doordacht ontwerp, waanzinnig avontuurlijk uiterlijk, offroadbeest Minpunten AJP PR7 Kniehoek bij straatgebruik, geen krachtpatser, duurder dan de Yamaha, lang gegeard bij offroadgebruik Yamaha Ténéré 700 ‘Bammm’, met een flinke klap landt de Yamaha Ténéré 700, nadat Bas hem iets eerder het luchtruim liet kiezen. Zelfs voor een ongeoefend oog is het zichtbaar dat het eenvoudiger offroadrijden is op de zestig kilo lichtere AJP. Hetzelfde ongetrainde oog ziet echter ook dat het plezier er niet onder lijdt en dat er nog verdomd veel mogelijk is met de Yamaha. Al is het soms flink werken op de gladde ondergrond. Blok is een zegen De combinatie Yamaha en zachte vering is gastrijder Bas niet vreemd. Hij herkent het van de WR’tjes, waarmee hij vroeger enduro’s betwiste. De vering daarvan moest je echt aanpakken en dat geldt eigenlijk ook voor de Ténéré 700. De volledig instelbare ZF-vering van de AJP is zo uit het krat klaar voor het grote werk. Toch verteert de Yamaha ook met standaardvering nog flink wat offroadmartelingen. Het is puur omdat de AJP er naast staat, dat nadelen meer in het oog springen. Voor Bas zijn dat er twee: het hogere gewicht en het hoge zadel. ‘Iemand met minder offroadervaring dan ik dondert – ondanks een uitgestoken voetje – gewoon om als hij dwars gaat. Dat hou je echt niet tegen. Toch rijdt de Ténéré 700 ontzettend makkelijk in het terrein.’ Op de weg heeft de Yamaha zich al dubbel en dwars bewezen. De licht sturende motorfiets is zo puur als wat en brengt bakken vol plezier aan de man of vrouw aan het stuur. Het is fascinerend dat je, door het vergelijk met de AJP, je zo bewust bent van iets basaals als een benzinetank. Op de PR7 heb je niets tussen de benen, op de Ténéré 700 een echte tank, die bovendien vrij hoog is. Het draagt bij aan het gewichtiger gevoel van de Japanner. Het blok is zowel op als naast de weg een zegen. Het draait heerlijk soepel en voelt zich op alle ondergronden thuis. Je kunt ermee knallen op een bergweg, maar net zo gemakkelijk tokkelen op een technische passage in een offroadroute. Tandwielfabrikanten hebben een goeie aan Bas. Net als op de AJP zou hij een kleiner voortandwiel monteren om het blok nog gretiger te laten reageren. ‘Door het hogere vermogen kan ik de Ténéré 700 in het terrein wel goed in de tweede versnelling rijden.’ Zuurverdiende centen Bij het napraten hebben we het vanzelfsprekend over Bas’ favoriet. Dat de Ténéré 700 het duel op de weg wint, spreekt voor zich, maar kiest een offroader als hij toch voor de Portugees? Het verrassende antwoord is nee. ‘Ik neig meer naar de T7 als ik met mijn zuur verdiende geld iets moet kopen. Die motorfiets is breder inzetbaar en nog goedkoper ook.’ De prijs van de AJP is inderdaad wel een ‘dingetje’. Zeker omdat de Ténéré 700 zo’n scherp prijskaartje heeft. Toch vraagt KTM bijvoorbeeld ook zo maar € 13.900,- voor een 690 Enduro R. Natuurlijk heeft die meer vermogen dan een PR7, maar in vergelijking met de Ténéré 700 is het ook geen koopje. Een relatief hoog prijskaartje is het tragische lot van een in kleine aantallen geproduceerde Europese motorfiets. Of noem het voor mijn part avonturen-kunstwerk, want de PR7 ziet er uitermate gelikt uit. Nu we het toch over rationele zaken als zuurverdiende centen hebben is het tijd voor onderhoudsintervallen. De PR7 heeft om de vijfduizend kilometer aandacht nodig, bij de Yamaha is dat om de tienduizend. Al scheelde het maar een haartje of de Ténéré had al veel eerder – drastisch – onderhoud nodig gehad. Het ABS is uitschakelbaar met een knop op het dashboard. Dat moet iedere keer opnieuw gebeuren als je de motor start. En ja, dat moet ook als je de motor uitzet met de killswitch. Een keer vergat Bas het, waarna hij op een haar na de sloot in dook. Bij de remmen tekenen we een gelijkspel op. De Yamaha presteert beter op de weg, de AJP in het zand. Voor beide motoren geldt dat de remkracht op de weg niet overhoudt. Knijpen is het devies. Pluspunten Yamaha Ténéré 700 Breed inzetbaar, fijn blok, goedkoper, uitstraling Minpunten Yamaha Ténéré 700 Zwaarder, remwerking houdt niet over, vering in offroadwerk Allroadavontuur in de polder Iedere tweede zondag van de maand (tussen april en november) kun je voor slechts 25 euro jouw allroad de sporen geven in de speeltuin die ActionPlanet Spaarwoude heet. Noord-Holland heeft geen uitgestrekte woestijnen, gravelwegen of knippenpaden, maar het uitgestrekte terrein van ActionPlanet biedt offroaduitdagingen genoeg. Open uitlaten zijn niet welkom, maar elke andere allroad wel. Zie voor meer informatie: www.actionplanet.nl.

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,99 per maand.

MotorNL Digitaal vanaf €2,99 per maand

Alle artikelen uit MOTO73 en Promotor lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen en bladerbare PDF magazines.

Promotor vanaf €4,00 per maand

Toegang tot MotorNL Digitaal en maandelijks Promotor edities op je deurmat

Het beste magazine voor toerrijders valt iedere maand weer bij je in de bus. Motortests, leuke routes om zelf te rijden, producten en meer. Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MOTO73 vanaf €5,50 per maand

Toegang tot MotorNL Digitaal en tweewekelijks MOTO73 op jouw deurmat

Iedere twee weken krijg je de laatste motortests, achtergrondverhalen, columns en sportnieuws direct op je deurmat. Maar daar houdt het niet op! Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Als kind verslond ik al de motorboekjes van mijn vader. Meer dan veertig jaar later is de liefde voor de motorfiets nog net zo groot. Natuurlijk ga ik mijn hele leven al autoloos door het leven, laat mij maar 365 dagen per jaar motor rijden. Of 565, maar dat kan niet.

Misschien vind je dit ook interessant?