Eerste test 2021 Honda Forza 750

Eerste test 2021 Honda Forza 750. Honda’s nieuwste mega-scooter heeft het volledig in zich om het onder forenzen tot een succes te schoppen. Huh, een scooter een succesnummer? Zeker wel, hij is zelfs beter dan zijn motorvoorganger. De 2021 Honda Forza 750 is nieuw, maar komt tegelijk bekend voor. Hij vertoont duidelijk familietrekken met de weinig succesvolle Integra. Ze delen het motorblok, de – voor een scooter – grote wielen en de geruststellende geometrie. Alleen drukt Honda de Integra heel ferm het stempel motorfiets op en de Forza 750 het stempel scooter. Dat laatste is beter. De Integra was altijd al een twijfelkontje, dat half tussen ...
Eerste test 2021 Honda Forza 750. Honda’s nieuwste mega-scooter heeft het volledig in zich om het onder forenzen tot een succes te schoppen. Huh, een scooter een succesnummer? Zeker wel, hij is zelfs beter dan zijn motorvoorganger. De 2021 Honda Forza 750 is nieuw, maar komt tegelijk bekend voor. Hij vertoont duidelijk familietrekken met de weinig succesvolle Integra. Ze delen het motorblok, de – voor een scooter – grote wielen en de geruststellende geometrie. Alleen drukt Honda de Integra heel ferm het stempel motorfiets op en de Forza 750 het stempel scooter. Dat laatste is beter. De Integra was altijd al een twijfelkontje, dat half tussen scooter en motorfiets zweefde. De duidelijke keuze om van de Forza 750 een mega-scooter te maken, levert een beter eindresultaat op. Dat vlees noch vis gebeuren doet geen enkele tweewieler goed. Stembevelen geven De Forza 750 zit als een scooter en biedt het gemak van een scooter. Het blijft onvoorstelbaar hoe handig zo’n groot (22 liter) en verlicht bagagevak onder het zadel is. Gemak is ook een automatische zesbak, die op exact het juiste moment op- of afschakelt. Dat geldt voor mij eigenlijk alleen voor de meest sportieve S-stand. In de rijmodus Rain of Standard transformeert de Forza in een slome sok. Door te ‘flipperen’ kun je gelukkig altijd zelf het schakelmoment bepalen. Jammer genoeg schiet de rijmodus altijd weer op Standard als het contact er vanaf is geweest. De vierde rijmodus, User, is volledig naar de wensen van de bestuurder te programmeren. Tijdens zakelijke ritten (er komt ooit een einde aan dat waardeloze thuiswerken) maakt het Honda Smartphone Voice Control System het leven gemakkelijk. Het koppelt met de Roadsync-app jouw – Android – smartphone en communicatiesysteem aan de scooter. Hiermee kun je in combinatie met de knoppen op de linkerstuurhelft de navigatie aansturen, bellen, muziek beluisteren en reageren op SMS-, WhatsApp- en Messenger-berichten. De elektronische contactsleutel kan ook gewoon in je zak blijven zitten bij het openen van zadel en benzinedop. Die druk je heel stijlvol en gemakkelijk open met een druk op de knop. Natuurlijk heeft de Forza 750 een USB-aansluiting onder het zadel. Oost-Duitse kettingkast De 2021 Honda Forza 750 is geen traploze volautomaat zoals veel andere scooters. Helaas beschikt hij ook niet over een onderhoudsvrije riemaandrijving, maar over een ketting. Die zit wel lekker ingekapseld. Het lijkt bijna op een comeback van de Oost-Duitse gesloten kettingkast van weleer. De ketting drijft een 15-inch achterwiel aan en vooraan zit zelfs een 17-inch exemplaar. Vergelijk dat eens met de 12-inch kruiwagenwieltjes van bijvoorbeeld een Vespa en je begrijpt dat de Forza 750 veel vertrouwenwekkender stuurt. Omdat de naloop en balhoofdhoek lui zijn gekozen, ontbreekt het springerige en nerveuze scootergevoel. Ook rechtdoor gaat de Honda als op rails. Zelfs met illegale snelheden komt er geen onrust in het rijwielgedeelte, terwijl het toch eerder comfortabel dan straf is geveerd. Op hoge snelheid is de niet verstelbare ruit helaas goed voor flink wat turbulentie. Even de nek intrekken lost het probleem bij mijn 1.80 meter op. Tot 150 km/u voelt het blok krachtig en snel, daarboven is het kilometers sprokkelen. Niet dat het iets uitmaakt, iemand met raceaspiraties kiest wat anders dan deze Forza 750. Het kan best snel en je bent altijd als eerste bij het verkeerslicht weg, maar waarschijnlijk gaat het vaker wat gezapiger en heerlijk zuinig. En als het toch rap gaat, is het prettig om te weten dat de remmen prima en daadkrachtig functioneren voor een scooter. Test 2020 Zero FX: Groen speelgoed Conclusie Honda Forza 750 Is scooter Forza 750 goed genoeg om motorrijders in scooterrijders te veranderen? Het is mogelijk, maar dan wel praktische rijders die vooral uit oogpunt van gebruiksgemak motorrijden. Mannen en vrouwen die weinig geld kwijt willen zijn. Rijders die niet met een mondkapje op hun gezicht in de trein willen zitten. De pragmatici die lekker gemakkelijk hun boodschappen/kleding/slot met een sierlijke boog onder het zadel mikken. Of de enkeling die nog wel de wind in het gezicht wil voelen, maar voor wie een motorfiets een te zware kluif aan het worden is. Scooter Honda Forza 750 levert namelijk motorwaardige ervaringen zonder intimiderend woest of vreemd genoeg halfslachtig te zijn.

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,50 per maand.

MotorNL Digitaal vanaf €2,50 per maand

Alle artikelen uit MOTO73 en Promotor lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen en bladerbare PDF magazines.

Of maak een keuze uit één van onze magazine abonnementen inclusief Digitaal Premium vanaf €4,-

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Als kind verslond ik al de motorboekjes van mijn vader. Meer dan veertig jaar later is de liefde voor de motorfiets nog net zo groot. Natuurlijk ga ik mijn hele leven al autoloos door het leven, laat mij maar 365 dagen per jaar motor rijden. Of 565, maar dat kan niet.

Misschien vind je dit ook interessant?