woensdag 29 oktober 2025

Eerste test 2026 Mash GT750: Luxe-toermotor met een scherpe prijs

De grote toermotor, in de breedste zin van het woord, is tegenwoordig niet meer zo goed vertegenwoordigd. Veel motorrijders missen nog steeds de Honda Deauville, een praktische en zuinige motorfiets. Dat zou kunnen veranderen met de komst van de Mash GT750.

Tussen 1998 en 2010 zorgde de Honda Deauville voor het geluk van de echte kilometervreters. Toegankelijk voor alle niveaus, rijden de NT650V en de latere 700-versie nog steeds in groten getale op onze wegen. Maar sinds het einde van de productie heeft geen enkele fabrikant nog de moeite genomen om een opvolger te vinden. Behalve misschien Mash, dat dit jaar de GT750 naar de Benelux brengt. Deze motor lijkt alle kwaliteiten te bezitten om het succes van de Deauville te evenaren.

Nieuwe strategie voor Mash

Met de lancering van deze nieuwe machine maakt Mash een opvallende draai door iets anders aan te bieden dan een motor in de gebruikelijke neo-retrostijl. De eencilinder, die tot nu toe het gezicht van de Franse constructeur was, deelt nu het podium met een tweecilinder van middelgrote cilinderinhoud. Dit is een mini-revolutie en een nieuwe, commerciële strategie die een nieuw clientèle zou kunnen aantrekken. Hiervoor heeft het Franse merk, zoals gebruikelijk, samengewerkt met de Chinese constructeur Jinan Jedi Motorcycle, die de GT750 rijklaar heeft geleverd.

Mash betreedt het toersegment met de nieuwe Mash GT750

Bij mijn research ontdekte ik dat Jinan Jedi in 1975 werd opgericht en zich heeft gespecialiseerd in motorfietsen voor de politie, brandweer en post. De GT750 is een afgeleide van de Kirin 750, die bedoeld is voor de politie. Visueel vertoont hij een duidelijke gelijkenis met de BMW RT, de referentie in deze categorie. Hij heeft bijna dezelfde afmetingen en weegt rijklaar 275 kg, slechts 6 kg minder dan de Duitse tegenhanger.

Leven in luxe

De indrukwekkende uitrusting van de GT750 zal velen imponeren: sleutelloos startsysteem, verwarmd zadel, verwarmde handvatten, elektrisch verstelbaar windscherm, 12,3” kleuren-TFT-scherm met connectiviteit, ‘Carbit Ride’-navigatiesysteem, USB-A / USB-C- en 12V-aansluitingen, voor- en achtercamera’s, val- en kofferbescherming, bagagerek, 20-liter koffers met elektrische ontgrendeling, bandenspanningscontrolesysteem (TPMS) en een elektrisch bediende tankdop – dat is niet mis, al zeg ik het zelf.

Wat de motor betreft, is deze Franse Chinees bescheidener, met een verticaal geplaatste tweecilinder van 730 cc die 75 pk bij 8.500 tpm en 69 Nm bij 6.800 tpm levert – niet bepaald een pk-kanon. In vergelijking met andere GT-modellen op de markt lijkt de GT750 wat minder krachtig. Maar laten we niet vergeten dat je met een Deauville van 62 pk en 65 Nm, die bijna 260 kg woog, zonder moeite elke dag kon rijden.

Eerste contact

Als we de testrit maken, is het duidelijk dat Mash zich wel heeft laten inspireren door de BMW RT, maar het is geen kopie. Alles is functioneel en eenvoudig, zonder franje. De verhoogde halve stuurhelften en het brede zadel nodigen uit om gemakkelijk plaats te nemen. De zithoogte van slechts 780 mm en de smalle tank zorgen voor een goede aansluiting van de benen, wat vertrouwen geeft bij het manoeuvreren.

Bij het starten licht het TFT-scherm op in azuurblauw. Het scherm is verdeeld in twee zones: links de toerenteller en rechts de kilometerteller, met een grafische weergave van een motor in beweging in het midden. Alle verwachte informatie is aanwezig, inclusief instellingen voor het zadel en de verwarmde handvatten – alleen de buitentemperatuur ontbreekt nog.

Het is verrassend hoeveel bedieningstoetsen er op het stuur ontbreken, maar dat is logisch gezien het bedieningspaneel boven de tank. Dit paneel heeft dertien knoppen met verschillende functies, van het openen van de zijkoffers tot het elektrisch verstellen van het windscherm. Het is compact en gebruiksvriendelijk.

Op weg!

De GT750 biedt de mogelijkheid om tijdens het rijden naar voren en achteren te filmen en zelfs foto’s te maken. De beelden kunnen op elk moment op het dashboard worden bekeken via een gekoppelde smartphone. Handig, nietwaar?

De tweecilinder warmt rustig op terwijl ik de koffers vul, die goed zijn afgewerkt en voorzien van een riem zodat de inhoud er bij het openen niet uitvalt. Tijd om dealer Moto And Co in Allonne te verlaten – zij hebben mij vriendelijk deze Mash GT750 ter beschikking gesteld.

Ik ben verrast door hoe gemakkelijk het is om met deze motor met een lage snelheid te rijden. De GT750 is zeer wendbaar, al had ik liever een iets grotere draaicirkel gehad. Terwijl ik wat speel met het windscherm, bevind ik me al snel op landelijke wegen. De motor ronkt zachtjes, en de versnellingen schakelen soepel, ondanks het lage aantal kilometers op de teller. De zithouding is uitstekend, hoewel mijn benen net iets te sterk gebogen zijn. Het windscherm biedt goede bescherming, en de vering verwerkt oneffenheden in het wegdek met gemak.

De verticale tweecilinder draait niet echt lekker op lage toeren. Het best is om boven de 3.000 tpm te blijven, anders begint hij te haperen. Het ideale werkgebied ligt tussen 4.000 en 5.000 tpm, met wat reserve daarboven. De versnellingsbak met bekrachtigde koppeling heeft een lange vijfde en zesde versnellingen, wat logisch is gezien het toergebruik waarvoor deze motor bedoeld is. Het Brembo-remsysteem zorgt voor een geleidelijke en goed doseerbare remkracht met voldoende bijtvermogen. De achterrem mist echter wat kracht.

Mash heeft gekozen voor Michelin Pilot Road 6-banden, wat vertrouwen geeft in deze motor die klaar is om duizenden kilometers te verslinden, zeker met zijn grote brandstoftank van 24 liter. Hoewel ik het werkelijke verbruik niet heb kunnen meten, geeft Mash een gemiddeld verbruik op van 4,6 l/100 km. Motomondo, de importeur van Mash voor de Benelux, heeft aangekondigd dat deze motor nu ook bij ons beschikbaar zal zijn, voor een prijs van 13.499 euro. De GT750 zal ook beschikbaar zijn als A2-versie. Je kunt kiezen uit de kleuren Black of Gold en je ktijgt drie jaar garantie.

Conclusie test 2026 Mash GT750

Met de GT750 biedt Mash motorrijders een financieel toegankelijke toermotor met een ruime uitrusting: goede bescherming, koffers en verwarmde onderdelen – wat wil je nog meer? Misschien ooit nog eens een middenbok en cruisecontrol? Dan zou het écht perfect zijn.

Pluspunten van de Mash GT750

  • Bescherming
  • Uitrusting
  • Prijs

Minpunten van de Mash GT750

  • Geen cruisecontrol
  • Geen middenbok

Technische specificaties Mash GT750

Motor

TypeVloeistofgekoelde twin
Cilinderinhoud730 cc
Boring x slag83 x 67,5 mm
Kleppen per cilinder4
Compressieverhouding12.2 :1
VoedingInjectie
Versnellingsbak6
KoppelingMeerplaatskoppeling
EindoverbrengingKetting

Prestaties

Maximaal vermogen74,8 pk (55 kW) @ 8 500 tr/min
Maximum koppel69 Nm @ 6 800 tr/min

Elektronica

MotormanagementRij-modi
RijwielgedeelteABS

Rijwielgedeelte

FrameAluminium wiegframe
VoorvorkUPSD 42 mm
StelmogelijkhedenVoorspanning en demping
AchterophangingMonoshock
Stelmogelijkhedennb
Veerweg voor/achter80/80 mm
Voorrem2 Brembo schijven, 298 mm, radiale M4 vierzuigerklauwen
AchterremBrembo enkele schijf 260 mm, enkelzuigerklauw
Banden voor/achter120/70 ZR17, 160/60 ZR17 (Michelin Pilot Road 6)

Afmetingen en Gewicht

Wielbasis1.465 mm
Balhoofdshoek25°
Naloopnc
Zadelhoogte780 mm
Benzinetank24 liters
Rijklaar gewicht275 kg

Prijs

Vanaf13.499 €

Tekst: Pascal Mouton

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

GEBRUIKERSSCORE

Ben jij eigenaar van dit type en jaartal motorfiets? Doe dan mee met de gebruikersscore. Vul onderstaande velden in zodat andere geïnteresseerden nog meer informatie hebben voor dat ze eventueel tot aankoop overgaan.

Deel jouw ervaring met dit model met andere motorrijders

Motorblok
Stuureigenschappen
Vering en Demping
Remmen
Comfort
Afwerking
Uitrusting
Verbruik
Prijs/Kwaliteit

Gebruikers die hun ervaring hebben gedeeld (0)

Er zijn nog geen ervaringen van eigenaren/gebruikers van deze motor.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen