Lezers testen SYM motorscooters

SYM is een van de grootste scooterfabrikanten ter wereld. Per dag rollen er minstens 2.500 scooters van de band! Het merk uit Taiwan kwam voor het eerst met motoren en scooters in aanraking als productiehuis voor Honda, maar heeft inmiddels zelf zoveel scooters geproduceerd dat het er teveel zijn om op te noemen. In Nederland heeft het merk negen motorscooters beschikbaar, die vaak in verschillende uitvoeringen verkrijgbaar zijn. Op alle motorscooters zit vijf jaar garantie óf 100.000 kilometer. De MaxSym600 is het vlaggenschip van de range, met een 565cc-eencilinder aan boord.

Op onze MotorScooter Testdag stuurde SYM een afvaardiging in de vorm van een Jet14 en JoyMax-Z 300. De Jet14 vormde een mooie representatie van het niveau waarop je kunt instappen, met z’n verkoopprijs van nog geen drieduizend euro. De JoyMax-Z 300 is een echte middenklasse-scooter, met veel luxe, comfort en ontspanning. Én een dikke Polini-demper, die de andere motorscooters overstemde.

Lees ook: Test: SYM Maxsym TL500

Welke motorscooters heeft SYM?
SYM Cruisym
SYM Cruisym 300
SYM Cruisym 300

Motorblok        278cc-eencilinder
Vermogen       20,1 kW @ 7.750 tpm
Koppel n.o.
Prijs     € 6.298,-

Ledverlichting, een verstelbaar windscherm, een handschoenenvak en opbergruimte voor twee integraalhelmen onder het zadel plus een 12V usb-aansluiting tekenen de Cruisym. Rijmodi en verstelbare voetsteunen doen daar nog een portie praktisch gemak bovenop.

SYM Joymax-Z 300
SYM Joymax-Z 300
SYM Joymax-Z 300


Motorblok        278cc-eencilinder
Vermogen       20,1 kW @ 8.000 tpm
Koppel n.o.
Prijs     € 5.098,-

Aanwezig op onze MotorScooter Testdag valt de SYN Joymax in z’n diepblauwe kleur flink op. Niet alleen door de gigantische bergruimte onder het zadel, maar ook door het enorme zadel en verstelbare windscherm. Het 278cc-motorblok wordt door SYM in verschillende modellen gebruikt.

SYM Maxsym 600i Sport
SYM Maxsym 600i Sport
SYM Maxsym 600i Sport

Motorblok       565cc-eencilinder
Vermogen       33 kW @ 7.750 tpm
Koppel 39,2 Nm
Prijs     € 8.298,-

De maxiscooter binnen de SYM-gelederen is een dikke 565cc-eencilinder met onder andere een verstelbare rugleuning, een uitgebreid digitaal dashboard, veel bagageruimte en een usb-aansluiting onder het zadel. De Sport-benaming staat, maar de focus ligt voornamelijk op comfort en comfortabel toeren.

SYM Mio 115
SYM Mio 115
SYM Mio 115

Motorblok       115,6cc-eencilinder
Vermogen       6,6 kW @ 7.000 tpm
Koppel n.o.
Prijs     € 2.898,-

Klein, maar fijn. De 115cc-eencilinder van SYM vind je terug in diverse scooters, die alle geschikt zijn voor gebruik in de stad en relatief korte ritten.

SYM Fiddle III 125
SYM Fiddle III 125
SYM Fiddle III 125

Motorblok        124cc-eencilinder
Vermogen       7,5 kW @ 7.500 tpm
Koppel n.o.
Prijs     € 2.598,-

Deze derde generatie Fiddle is een retro-scooter met het 115cc-eencilinderblok. Opvallend is de vormgeving van de led-koplampunit met dagrijverlichting.

SYM Symphony ST 125
SYM Symphony ST 125
SYM Symphony ST 125

Motorblok        124cc-eencilinder
Vermogen       7,3 kW @ 8.500 tpm
Koppel n.o.
Prijs     € 2.898,-

Met 16-inch wielen, een zithoogte van 792 millimeter en een brandstoftank van 7,5 liter is deze kleine scooter meer geschikt voor de lange afstand dan je zou denken.

SYM Jet14
SYM Jet14
SYM Jet14

Motorblok        124cc-eencilinder
Vermogen       8,3 kW @ 8.000 tpm
Koppel n.o.
Prijs     € 2.898,-

Deze Jet14 staat paraat voor onze lezers en heeft z’n geringe verkoopprijs als sterk punt ten opzichte van de andere aanwezige scooters. Verder zien we een relatief korte wielbasis, die met 14-inch wielen en slechts 128 kilogram gewicht ongetwijfeld graag de bocht in duikt. Het remsysteem is gecombineerd, dus je remt met voor en achter tegelijk.

SYM Cruisym 125

SYM Cruisym 125
SYM Cruisym 125

Motorblok        124cc-eencilinder
Vermogen       10,5 kW @ 8.750 tpm
Koppel n.o.
Prijs     € 4.698,-

Met verstelbaar windscherm, ruim zadel en bagageruimte voor twee integraalhelmen is de Cruisym de toermachine van dit kleinste segment.

SYM Joymax-Z 125 CBS

SYM Joymax-Z 300
SYM Joymax-Z 125 CBS

Motorblok        124cc-eencilinder
Vermogen       10,5 kW @ 8.750 tpm
Koppel n.b.
Prijs     € 4.698,-

Grotendeels vergelijkbaar met de 300 die onze lezers op deze pagina’s testen, maar dan met de helft aan cilinderinhoud. De enorme bagageruimte en verstelbare ruit vind je ook op deze 125.

Wat vinden onze lezers van deze motorscooters?
Floris Snijders – Over de SYM Joymax-Z 300

‘Mooi? Nee, dat vind ik ’m niet. Ik was sowieso wat sceptisch bij aanvang, want Italianen zijn m’n passie. Toch was dit erg verrassend voor mij. Het geeft veel vertrouwen, remt ook goed. En sturen, ook dat. Ik was even afgezakt van de groep en toen kwamen er wat leuke bochten aan, dat ging echt super. Ook het comfort is goed. Ik zit er lekker op, maar de windbescherming is niet geweldig ondanks de hoge en verstelbare ruit. Er zat wat lawaai rond m’n spiegels. Die spiegels zijn trouwens oké, zonder trillingen. En zelfs het motorblok was top, heel wat pittiger dan ik gewend ben met m’n Honda PX200’s uit 1980. En het geluid van het blok komt er ook lekker uit, met die Polini-uitlaat. Al met al een verrassende ervaring voor mij!’

Jeroen Penterman – Over de SYM Jet14

‘Voor in de stad heel erg leuk, tot een kilometer of zestig komt-ie heel mooi mee. Harder dan negentig gaat-ie echter niet. Maar toch, het rijwielgedeelte geeft veel vertrouwen en je kan ’m lekker door de bochten sturen. En op het moment dat je in de bocht ligt, kun je mooi op tijd gas geven. Wel jammer dat er iets vertraging op het gashendel lijkt te zitten, het blok reageert wat laat. Ik rij zelf op een Triumph Trophy met 1215cc-motorblok dus je kunt je voorstellen dat ik wat anders gewend ben. Vooral op de snelweg komt dit dan wel echt tekort. Maar in de stad is het perfect. De remmen zijn wat minder dan ik gewend ben, maar toch niet verkeerd. Tja, uiteindelijk had ik er toch minder van verwacht. Een meevaller, dus.’

Tekst loop door onder de video…
Coerd van Kasteel – Over de SYM Jet14

‘Wat ik er van vind? Ik weet het niet precies. Het geheel zit wel degelijk in elkaar. De spiegels zijn goed, trillen niet. Maar ik mis wel vermogen. Ik rij zelf een TMAX, dan is dit toch wel een stap terug. Ik mis vooral de directe reactie van het motorblok. Qua zithouding zit ik op zich wel goed en het remt ook wel goed. Maar, bij mijn TMAX ben ik elektronische verstelling van de ruit gewend en dan is deze handmatige verstelling wel een stap terug natuurlijk. Ook als ik naar het dashboard kijk: alles zit er op, maar meer is het niet. Maar, het is allemaal wel degelijk. De bagageruimte is wel echt gigantisch. Waarom ik scooter rij? Nou, ik moet elke dag op en neer naar Den Haag. En dus rij ik lekker door de file of binnendoor. Ik ben een luie motorrijder. Niks schakelen of koppelen, gewoon gas geven en remmen!’

Shirley Holtghuijsen – Over de SYM Joymax-Z 300

‘Ik heb echt een hele fijne rit gehad. Heel relaxed. Ook door de goede zit, ik kan m’n voeten goed kwijt. De machine is lekker licht en wendbaar. Héél wendbaar, echt. Het geluid viel me ook direct op. Dat klinkt goed als je het gas oppakt, maar ook als je ’m mooi laat uitvieren. Dat vind ik wel lekker. Echt wel een leuke scooter, die ik bovendien erg mooi vind. Trendy, zeker met die carbon-look her en der.’

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.

Ik meld me hierbij aan voor de volgende mailinglijsten:




Vul een geldig emailadres in
Dat adres bestaat al in ons bestand
The security code entered was incorrect
Dank voor je aanmelding

Gerelateerd

REAGEER OP DIT ARTIKEL