Getest > BMW F800GS

Na de beheerste waanzin van gisteren is het nu tijd voor Duitse degelijkheid in de vorm van een manusje van alles. Je weet wel, zo’n alleskunner die op en naast de weg moeiteloos z’n mannetje staat. Hoog tijd voor de BMW F800GS.

Iedereen kent er wel een, zo’n handige doe-het-zelver. Welke klus er ook geklaard moet worden, deze buurman, vader, oom of kennis van een kennis draait er zijn hand niet voor om. Handig die gasten. Nu zijn er onder de motoren ook van die alleskunners die op en naast de weg moeiteloos hun mannetje staan. De BMW F800GS beschikt over lange veerwegen en ook het allroad-uiterlijk is dik in orde met de karakteristieke snavel die hij heeft geleend van zijn grote broer, de R1200GS.

Deze handige jongen produceert een vermogen van 85 pk, terwijl de rijklare massa van de BMW 207 kilo bedraagt. Dat is behoorlijk zwaar, maar hij verloochent zijn typeaanduiding ‘Gelände Straße’ geen moment. Het voelt alsof je de fiets moeiteloos in een flinke off-roadproef zou kunnen storten. Tijd om de daad bij het woord te voegen!

Jonge hond
De driehoek van zadel, stuur en steps klopt bij de BMW als een bus. Je zit met het bovenlichaam een beetje voorover en die aanvallende zithouding past goed bij het avontuurlijke karakter van de paralleltwin. Om het speelse imago nog wat kracht bij te zetten, zou je nog een paar effectieve handkappen uit de accessoirelijn kunnen monteren, tegen wind of takken, of stenen. Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt. De gasreactie is op zijn minst scherp en de motor reageert acuut als een jonge hond die continu aan de lijn loopt te rukken.

De motor toert supersnel op en vervolgens ook weer af, alsof er maar weinig massa aan de krukas draait. Het hyperactieve gevoel wordt versterkt door de geringe demping van de voorvork, waardoor de motorfiets aan de voorkant beweeglijk reageert op het gas. Buiten deze directheid om is de tweepitter wel goed te beteugelen, op deellast blijft de motor keurig lopen en zo kun je ook als de snelheid laag ligt zonder interventie van de koppeling blijven rijden. Geef je de BMW de ruimte en de sporen, dan merk je dat ook meteen aan alle zintuigen. Vanuit de standaard uitlaatpijp begint het vervaarlijk te brullen en in het blok wordt alle hens aan dek gehesen.

Van het padje
De BMW stuurt vrij neutraal en zeker licht, maar de voorvork gooit roet in het eten als je stevig aanremt voor een bocht. De motor duikt dan diep in de veren en daardoor is er al zoveel beweging in de motor, dat de balans op dat moment aanzienlijk afneemt. Eenmaal in de bocht gaat het prima en zo kun je toch heel behoorlijk rondkomen. Op ontdekkingstocht langs de sluizenroute bij IJmuiden vinden we tot onze aangename verrassing een gortdroge zandafgraving.

Deze is zeven dagen in de week in gebruik als crossterrein voor jan en alleman. Wie zijn wij om de GS zo’n pleziertje te misgunnen? Wil je het terrein in, dan moet je flink aan het werk. Uit het zadel dus. De stahouding op de voetsteps van de F800GS is gelukkig prima, al is het stuur net iets te laag, waardoor je een beetje voorover leunt. De BMW beschikt over behoorlijk wat vermogen, maar door de felle gasreactie is het nog best lastig om de tractie aan het achterwiel te controleren. Hierdoor ga je maar zo dwarser dan voorzien.

Met het zweet gutsend op alle denkbare plaatsen – het is immers aardig judoën om de ruim tweehonderd kilo in het zand voortdurend in een controlerende houdgreep te houden – landen we iets later op een terrasje in het nog uitgestorven Wijk aan Zee, waar de schoorstenen van de Hoogovens in een onwerkelijk contrast staan met een langgerekte fraaie kustlijn.

Vanuit de standaard uitlaatpijp begint het vervaarlijk te brullen en in het blok wordt alle hens aan dek gehesen.

Gemaakt voor
Zandhazen. Of zandhappers, als ze het niet zo goed kunnen. Je komt met een beetje oefening nog een heel eind in het terrein en het ziet er lekker avontuurlijk uit, alsof je op wereldreis gaat.

Motor
De paralleltwin heeft totaal geen moeite om snelheid op te bouwen, want de machinekamer produceert voldoende vermogen om de motor tot boven de 200 km/h voort te sleuren. Het blok trilt dan alleen behoorlijk irritant. Letterlijk, want je krijgt er een houten kont van. En gevoelloze handen.

Stierennek
Bij de BMW wordt de wind niet genoeg omhoog geleid, zodat de werveling precies op de helm terechtkomt bij rijders langer dan 1.80 m. Hierdoor is de nek voortdurend de klos om het hoofd stil te houden en dat ga je na verloop van tijd toch merken.

Bekijk hier de technische gegevens (en die van 10.000 andere motoren!)

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.