zaterdag 14 december 2024

Getest > Ducati Streetfighter 848

 

De grote Streetfighter met het gepeperde Testastretta-blok uit de Ducati 1098 Superbike is zelf voor een ervaren leeuwentemmer nog een enfant terrible, laat staan voor mensen met minder ervaring. Maar de Streetfighter 848 is een heel ander verhaal.

 

Vanuit de typeaanduiding Streetfighter 848 is de link met de 848 Superbike al snel gelegd. De kleine Streetfighter leent het L-twin-blok, maar het wordt niet zomaar overgeheveld. Het 848-Evo blok onderging een soortgelijke draai als het 1198-blok kreeg om dat dienst te laten doen in de Multistrada en de Diavel: de zogenaamde Testastretta-11°-techniek. Hierbij is de tijd dat de in- en uitlaatkleppen tegelijk open staan – en pulsaties in de uitlaatbochten helpen bij het aanzuigen van brandbaar mengsel via de inlaatpoorten – verkort van 37 graden naar 11 graden. Het resultaat: minder topvermogen maar wel een bredere spreiding van de inzet van paarden. Met 132 pk en 93,5 Nm lijk je op voorhand zeker niet tekort te komen. Hoogste tijd om te onderzoeken of de Streetfighter 848 spectaculair genoeg is.

 

De zithouding wijkt af van wat je bij de meeste naked bikes aantreft. Je zit sportief voorover zonder extreem op de polsen te leunen zoals bij een echte sportmotor. Het grote voordeel van deze zithouding is dat er bij een compleet gebrek aan kuipwerk voor je snufferd toch van enige windbescherming sprake is. Maar ga je harder dan 160 km/h dan moeten de armen toch echt aan het werk. Met 1,85 meter pas ik heel prima. De benen hebben lekker de ruimte, wat resulteert in een ontspannen kniehoek en het zadel blijkt ook op de langere termijn helemaal niet verkeerd. 

 

SPIERBALLENKWESTIE

Buiten het trage starten en de wat zware –maar goed te doseren- koppeling, presteert de L-twin goed. Maar heeft de Streetfighter 848 voldoende spierballen? Deze vraag lijkt retorisch met 132 pk en 93,5 Nm aan boord. In de praktijk is het echter belangrijker hoe het vermogen zich ontwikkelt en hoe de versnellingen van de zesbak zijn ingedeeld. Maar de conclusie is: ja, er zijn genoeg spierballen aan boord.

 

De L-twin is minder imponerend dan het grove geschut van het 1098-blok van de grote Streetfighter. Daarvoor krijg je wel een heel smeuïge en vermakelijke paardenstal terug. De gasreactie is erg netjes, zelfs in de eerste versnelling kun je vanaf zo’n 2500 toeren het koppelingshendel zonder problemen loslaten en in de hogere versnellingen loopt het blok helemaal snaarstrak. In een vrij lineaire tred versnelt de Streetfighter 848 krachtig door, om aan het eind van zijn toerenbereik nog eens te versnellen. En het geluid is een ware lust voor het oor. 

 

De versnellingen zijn mooi gekozen en trefzeker te vinden. Zo til je met gemak het voorwiel in de eerste versnelling op en kun je de zesde versnelling op de snelweg zelfs bij legale snelheden heel goed gebruiken; en dat is bij Ducati’s wel eens anders. Het schakelpedaal, dat niet rond is, is echter niet fijn en drukt irritant omdat de bak wat zwaar schakelt.

 

VERTROUWENSBAND

Ook wat sturen betreft wijkt deze Ducati af van normale Naked Bikes. Die zijn meer van het korte werk terwijl de Ducati de bochten liever iets langer heeft. Het vertrouwen is goed, de bocht loopt –ie heerlijk neutraal, geen enkel moment doet de Streetfighter iets anders dan verwacht. Lijnen zijn daardoor gemakkelijk te leggen.

 

De vering draagt hier zijn steentje aan bij en ook op het gebied van comfort gaat het goed. De meeste oneffenheden worden vlekkeloos geabsorbeerd. Toch mag de vork wel wat extra ingaande demping hebben vanwege het duiken bij het remmen. Nu is de remkracht van de vierzuiger-Brembo’s ook echt goed. Wel ontbreekt er ABS. Dit terwijl er met het Ducati Traction control wel aan de veiligheid is gedacht, waar je met zo’n soepele krachtbron zeker bij droog weer zonder zou kunnen.

 

In vergelijking met de grote Streetfighter is de 848-variant bijna een mak lammetje maar saai is het nooit aan boord van de gele rakker.

 

GEMAAKT VOOR

De sportieve rijder die eens wat anders wil dan zo’n super sportieve racer. Maar ook voor degene die angst hebben voor de kracht van de 1098-krachtbron in de grote Streetfighter.

 

MOTOR

Klinkt briljant, loopt voor L-twin aalglad onderin en presteert prettig tot bovenin. Koppeling gaat wat zwaar, net als de bak.

 

REMMEN

Goed krachtig en netjes te doseren.

 

STUREN

Hij stuurt stabieler en rustiger dan een groet Streetfighter. Is neutraal, voorspelbaar en scherp.

 

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

GEBRUIKERSSCORE

Ben jij eigenaar van dit type en jaartal motorfiets? Doe dan mee met de gebruikersscore. Vul onderstaande velden in zodat andere geïnteresseerden nog meer informatie hebben voor dat ze eventueel tot aankoop overgaan.

Deel jouw ervaring met dit model met andere motorrijders

Motorblok
Stuureigenschappen
Vering en Demping
Remmen
Comfort
Afwerking
Uitrusting
Verbruik
Prijs/Kwaliteit

Gebruikers die hun ervaring hebben gedeeld (0)

Er zijn nog geen ervaringen van eigenaren/gebruikers van deze motor.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen