Getest > Honda CBR600RR

Supersporters heb je in alle soorten en maten. Van sprinters die knallen op de honderd meter tot beresterke triatleten. Sommige die-hards voltooien de ‘Iron Man’ wel twintig (!) keer achter elkaar. Beschikt de Honda over stayerskwaliteiten in weer en wind, of houdt hij het kort en krachtig?

Het mag dan € 1000 kosten en de nodige extra kilo’s wegen, het ABS-systeem van Honda is nog altijd een waardevolle toevoeging. Het gevleugelde merk is zelfs een trendsetter, want in 2016 moeten alle motorfietsen binnen de EU voorzien zijn van ABS. Zelfs op het circuit doet de remhulp niets dan goeds en draagt het voor de amateurracer enkel bij aan lagere rondetijden. En dat hebben we gemerkt op Mettet, een circuit waar je voortdurend in de remmen moet. Vol vertrouwend op het remsysteem anker je elke keer even hard en weet je al na enkele ronden je uiterste rempunten te bepalen. Dáár scoort de CBR600RR punten mee.

Als je met de Honda wilt winnen, moet je het dus slim spelen. In langzame eersteversnellingsbochten is het de aangename vermogensopbouw die voordeel oplevert. Dat wordt echter weer teniet gedaan door de versnellingsbak, die bij rood aanlopende toerentallen vooral van de eerste naar de tweede versnelling erg ruw te werk gaat wanneer je opschakelt zonder koppeling. De bak hakt erin, met onbalans in het rijwielgedeelte als gevolg. De bijzonder soepele gasreactie, die bij lage toerentallen echt heerlijk geraffineerd is, kan dat maar ten dele goedmaken.

Ook met terugschakelen is een beetje concentratie vereist. De Honda heeft geen slipperclutch, waardoor we op hoog tempo vaak insturen met een hevig dweilende achterkant. Dat is meer een kwestie van gewenning, want als je met beleid terugschakelt en je gashand aanpast red je het wel, maar toch…
Het rijwielgedeelte zelf voelt wel gewoon goed en maakt diepe indruk qua stabiliteit. Qua insturen en omgooien zou iets meer lichtvoetigheid welkom zijn, want de CBR voelt dan te massief. De elektronische stuurdemper is echter een groot pluspunt wanneer het echt pittig wordt. Je ziet ‘m niet, maar hij doet z’n werk meer dan uitstekend. In de weerzinwekkende chicane op Mettet bijvoorbeeld, waar je echt een paar meter naar beneden duikt. Tijdens deze snelle kantwisselingen voelt het dan ook volledig vertrouwd wanneer je het gas er weer vol op zet en de voorkant licht wordt; dat komt wel goed.

Zaken die zowel op straat als op het circuit tegenvallen zijn de windbescherming en de ontbrekende versnellingsindicator. Alhoewel dat laatste deels wordt gecompenseerd door de aanwezige brandstofindicator. Ook ontbreekt het op de Honda aan beleving, zowel qua geluid als qua design. Alleen de zeer fraaie achterbrug kan ons echt bekoren. Al is het natuurlijk aan smaak onderhevig of je het vele plastic wel of niet mooi vindt. Maar dat het ontwerp enigszins gedateerd begint te worden, staat buiten kijf. De bijzonder frisse kleurstelling van ons circuitexemplaar weet echter wel goed te verbergen dat de CBR al jaren niet meer vernieuwd is.
Veel punten op de openbare weg worden er natuurlijk gescoord door het ABS-systeem. Echt top en op straat zorgt het voor rust en veiligheid. Hetzelfde geldt voor het gemak waarmee de CBR zich in de rondte laat sturen. Alles voelt vertrouwd en ronduit makkelijk. Het snelle omgooien waarmee de Honda op het circuit minder aanvoelt, speelt ‘m op straat nauwelijks parten.

Wanneer we aan het eind van de test door regen en onweer rijden, en de straat verraderlijk glad wordt, voelen we ons helemaal thuis op de flink geprijsde Honda: € 14.499 mét ABS, duizend euro meer dan het ABS-loze model. Het gemak van de fiets is in combinatie met het ABS bijzonder geschikt voor onze regenachtige ‘speciale omstandigheden’. Voor een supersportrijder die door weer en wind rijdt, lijkt de CBR een ideale optie. Wanneer volgt de concurrentie nou eens met zo’n remsysteem?

Veel punten op de openbare weg worden er natuurlijk gescoord door het ABS-systeem. Echt top en op straat zorgt het voor rust en veiligheid.

Gemaakt voor
Types die graag lekker uitwaaien. De windbescherming is op de Honda namelijk allesbehalve royaal. Pluspunt: als je stevig doorrijdt, neemt de winddruk de belasting op je polsen weg.

Motor
De CBR600RR moet het meer hebben van zijn handelbaarheid dan van zijn gretigheid. Het motorblok doet zijn werk prima, maar tot 6000 toeren lijkt het een beetje ingedut. Pas vanaf 7000 toeren begint de power echt zoden aan de dijk te zetten. Het eindschot valt een beetje tegen.

Voorzichtige trendsetter
In het wereldje van de supersports is de CBR nog altijd de enige met een gecombineerd rem- en ABS-systeem. Daarmee loopt Honda geheel uit de maat, maar scoort het wel al jaren punten.

Bekijk hier de technische gegevens (en die van 10.000 andere motoren!)

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?