Getest > Kawasaki Z750R ABS

Motorblokken met een maatje meer voelen zich ietwat verheven boven de zeshonderdjes, maar mogen qua specificaties slechts in de schaduw van de elitaire duizends staan. Heeft zo’n middenklasser uiteindelijk wel recht van spreken? De Kawasaki Z750R ABS draait alweer een paar jaartjes mee en komt een heel eind met zijn ervaring. Kijk ’m daar toch rustig toeren tussen de eiken en de zonnebloemen, over ’s heeren wegen, door het platteland en door de polder. Het uitzicht is rijkelijk, geen kuipruit of pontificaal geplaatst dashboard dat ook maar iets van het blikveld opeist. Puur genieten, toegankelijk en makkelijk. En dat toegankelijke heeft een dubbele betekenis. Hij is het niet alleen in de omgang, maar vooral ook in de aanschafprijs. Want die bedraagt net geen € 10.000. Een redelijk bedrag waarvoor je toch maar mooi een middenklasser in de schuur hebt staan. Al is het maar om je buurman, zo iemand die een greep in de arbeidersklasse heeft gedaan, de ogen uit te steken. Ha!

Het is maar lastig om echt storende zaken te ontdekken aan de Kawa. Hij gaat alweer een aantal jaren mee, waardoor de kinderziektes er inmiddels wel uit zijn. Het uiterlijk is nog steeds actueel, wat mede te danken is aan de scherpe lijnvoering waarmee hij in 2007 opnieuw werd gedefinieerd. Het oorspronkelijke silhouet uit 2004 is met een geoefend oog nog steeds te herkennen en dat is in het geval van de Z750R een compliment. Ook het dashboard gaat al de nodige jaren mee. En waarom zouden ze ‘m bij Kawasaki ook vervangen? Een versnellingsindicator ontbreekt, maar verder hebben we weinig te klagen. Het enige vreemde is dat je op de Kawasaki maar over één tripstand beschikt, terwijl dat er normaal toch echt twee zijn. Qua lichaamshouding word je wat naar voren gedirigeerd, maar de zit tegen de tank aan is redelijk ruim bemeten. Ook de tankinhoud zelf is overigens ruim te noemen. Met 18,5 liter (!) en een snelwegverbruik van zo’n 1 : 16,5 heeft de Z750R een flinke actieradius die de driehonderd kilometer overtreft.

De Kawasaki heeft een kort lontje als het op de koppeling aankomt, wat ‘m in de snelle starts een ware luchtvaarder maakt. Zeker ook doordat het blok van de matzwarte Japanner wel van wanten weet, sterk over de gehele linie, met een constante donkere grom uit het vooronder. Het zorgt ervoor dat de Z750R niet alleen agressief oogt, ook in de omgang en qua vocale klank toont hij de nodige bravoure. Wel is het in het eerste bochtenwerk even worstelen met het rijwielgedeelte.  Ondanks zijn actieheldenvoorkomen voel je op de Kawasaki namelijk goed dat het rijwielgedeelte al de nodige jaren achter de rug heeft. Het voelt allemaal wat looiig en moeilijk aan en de balans is ver te zoeken, ook na het nodige gepiel met vering en demping. Dit in tegenstelling tot het motorblok dat wél geheel in balans is. Geen vervelende trillingen en een vermogensopbouw die kan wedijveren met de nieuwste fietsen. Daarbij is het geluid dat de Z750 produceert ook nog ’s bijzonder goed. Goed zicht in de spiegels en een ruime zit, die zelfs voor lange personen goed bemeten is. Dat zorgt er ook nog ’s voor dat je er prima mee kunt toeren.

De constante donkere grom zorgt ervoor dat de Z750R niet alleen agressief oogt, ook in de omgang en qua vocale klank toont hij de nodige bravoure.

Gemaakt voor
Bikkels die een motor willen die bij hen past. De scherpe vouwen en lijnen dwingen respect af, als de gegroefde kop van een profbokser. De geteste versie met matzwarte accenten ziet er extra ruig uit.

Motor
Brok gebalde agressie dat van wanten weet. Vreet de concurrentie met huid en haar op en laat dat weten met een diepe grom uit de krochten van zijn ziel. Lust wel een slok, maar dankzij de enorme tank red je het makkelijk tot aan Hazeldonk, ook als je in Pieterburen woont. Trilt niet, fijne toerder.

Niet voor mietjes
Deze Kawa vraagt een groot hart en een stevige hand om bereden te worden zoals het hoort. De riante zitpositie zorgt ervoor dat je dat ook lang volhoudt. De radiale rempartij mist een beetje gevoel, maar doet zijn werk prima. Het gemonteerde ABS grijpt kordaat in als het moet.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?