Harley-Davidson Street Bob

Goedkope Harley-Davidson

Naast zijn image van The Living Legend draagt Harley-Davidson tevens met zich mee dat het een duur merk is. Maar dat is behoorlijk aan het veranderen. HD scherpt de prijzen al een aantal jaren aan. Met de huidige dure Japanse yen en de lage stand van de dollar worden de verschillen zelfs nog kleiner. De goedkoopste Big Twin heb je al voor 14.995 euro.

Customizen staat voor iets aanpassen aan de wensen van de klant. Daarmee kun je dus diverse kanten uit. Je kunt een motorfiets customizen door er allerlei glimmende accessoires aan te monteren of juist je fiets minimaliseren door bijvoorbeeld de spatborden af te zagen en te ontdoen van andere ‘overbodige’ onderdelen. Dat laatste raakte erg in zwang in de jaren ’70. Uiteraard haakte Harley-Davidson in op de wensen van de klant.Het huidige retroresultaat in de serie Dyna is een Street Bob die voor het modeljaar 2009 opnieuw een restyling heeft ondergaan. Dat kun je goed zien aan het nog hoger afgezaagde achterspatbord met retro achterlicht. Om de Bobber verder een minimalistisch uiterlijk te geven zijn wielen met zwart gelakte velgen gemonteerd. Nieuw is ook het zwart en zilverkleurige blok met matte cilindervinnen. Qua uiterlijk dan. Aan de techniek is niets veranderd. Dat het een Dyna is blijkt uit vaste kenmerken als de accu onder het zadel, de zichtbare achterdempers en de klassieke Fat Bob-tank met daarop de zeer herkenbare HD-console. Daarin is een nieuwe snelheidsmeter met zilverkleurige wijzerplaat gemonteerd. Gebleven is de 1584 cc grote Twin Cam met sequentiële elektronische brandstofinjectie (ESPFI) en de Cruise Drive-zesversnellingsbak. Het vermogen van die twin wordt door de Amerikaanse fabrikant nog steeds niet opgegeven. We schatten het iets boven de 50 pk. Wel willen ze kwijt dat de Street Bob een koppel heeft van 123 Nm bij 3125 toeren per minuut. Dat laatste cijfer geeft hoop voor de acceleratie. Dus laten we de Bob snel starten en hem de straat opsturen.

Lekker zadel
Even denk je dat het indrukken van de startknop geen gewenst resultaat zal hebben, maar dan ontwaakt de V-twin met een ouderwetse klap uit zijn ruststand. Omdat het blok in rubbers is opgehangen ligt het lekker te stampen onder het zadel en voel je goed dat de machinerie aan het werk is. Wegscheuren in de eerste versnelling gaat goed als je de 123 newtonmeters aanspreekt. Met grote klappen gaat de Bob ervandoor. Schakelen gaat met de zesbak en het licht te bedienen koppelingshendel moeiteloos en soepel. En elke keer word je weer getrakteerd op een heerlijke acceleratie. Nou ja, tot en met de vijfde gang. De hoogste versnelling, die aangegeven wordt door een groen cijfertje 6 op de klok, is echt een soort overdrive. Veel trekkracht vertoont de twin dan niet meer, maar hij loopt wel lekker rustig door. Wat uiteraard gunstig is voor het brandstofverbruik en het milieu. Met je voeten op de rubberen steunen zit je enigszins hangend aan het mini apehanger stuur. Best wel een comfortabele situatie op het lekkere solozadel waarmee de Street Bob is uitgerust. Deze houding wordt iets minder prettig als je Bob de sporen geeft en de rijwind bot op je bast komt te staan. Dan moet je je echt vasthouden aan het stuur. Maar dat weet je als je op een customized bike rijdt. Je kiest ervoor, of niet. Hetgeen natuurlijk ook geldt voor het feit dat je twee keer een 0 scoort in ons rapport als je niet achterop kunt zitten en op dat stukje spatbord achter tevens geen bagage mee kunt nemen. Wie mooi wil zijn moet pijn lijden als hij met zijn rapport thuiskomt. Maar dat kan een echte Bobber niets schelen, want die weet dat zijn Dyna Street Bob er niet alleen goed uitziet, maar ook hartstikke lekker rijdt.

Tekst: Arie Blokland, foto’s: Jacco van de Kuilen

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?