Test Honda CRF1100L Africa Twin 2020

Na wereldwijd ruim 87.000 Africa Twins verkocht te hebben, vond Honda het tijd voor een reuzensprong voorwaarts. Hier links zie je de nieuwe Africa Twin Adventure Sports waar-ie zich thuis voelt: ver weg van huis.

Zowel het basismodel als de Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports kreeg flink wat extra ademruimte. Het blok meet niet langer 998 cc, maar 1084 cc. Honda koos niet voor een dikke boring, maar ging voor een langere slag en focust daarmee duidelijk op koppel en een sterk middengebied. Door onder andere de cilinderwanden in aluminium uit te voeren, is het motorblok twee-en-halve kilo lichter geworden. Ook de hoek van de injectoren werd aangepast voor een meer directe verstuiving in de cilinders met dubbele bougies. Zowel cilinderkop als gasklephuizen zijn nieuw en het in- en uitlaattraject werd gewijzigd met een nieuwe klep in de uitlaat, grotendeels lijkend op die in de Fireblade met als fijn bij-effect een extra diepe grom bij lage toerentallen. Dit alles gaat natuurlijk gepaard met nieuwe settings voor de ECU. Het extra vermogen wordt extra dik aangezet door kortere versnellingen. Een kleinere koppelingsdiameter en lichtere veren maken de koppeling lichter te bedienen.

Over het karakter van het blok geen zorgen: de 270-graden-krukas staat nog steeds garant voor die lekker oneven ontstekingsinterval met bijbehorende sound.

De alleswetende IMU

Dat de Africa Twin een stuk pittiger is dan voorheen, mag duidelijk zijn. Prettig is dan ook de nieuwe IMU, het meetinstrument van Bosch weet altijd precies hoe de motor over z’n assen beweegt en welke krachten een rol spelen. Dit systeem werkt samen met de ride-by-wire en de berijder kan kiezen uit tal van rij-modi, waarbij twee user-modi geheel naar eigen smaak zijn in te stellen. Zo heeft de wheelie control drie standen, kun je kiezen uit vier vermogensniveaus, drie niveaus van motorrem en zeven standen voor de traction control. Fijne bijkomstigheid: de voorgeprogrammeerde rijmodi zijn ook deels aan te passen. Traction control is overigens geheel uit te schakelen. ABS niet, maar wel op het achterwiel.

Ook specifiek voor de DCT-rijders brengt de IMU goed nieuws: het systeem heeft nu bochtendetectie en past het gedrag van de automatische koppeling daarop aan. Meer informatie hebben we hier niet over, maar we denken dat het systeem nu niet meer zo gauw zal schakelen in de bocht.

Nieuw gekleurd lichter frame

Extra vermogen en een nieuwe IMU betekent ook nieuwe krachten op het rijwielgedeelte, en daarom nam Honda het frame flink onder handen. Dat is hertekend en zou nu een groter offroad-potentieel bezitten. De hoofdbalken zijn dunner en rechter, en de voorste gekruiste buis is zelfs verdwenen. Dit frame is 1,8 kilo lichter dan het oude! Kijk, dat schiet op. Mooier is het ook, want in de diverse kleurstellingen heeft Honda gekozen voor het meespuiten van het hoofdframe. Gewaagd, maar het ziet er gelikt uit.

Opvallend is ook het nieuwe subframe, dat nu aan het hoofdframe is geschroefd. Dat is offroad een flinke sprong voorwaarts, in vergelijking met het oude, integraal bevestigde, uit stalen buizen opgetrokken subframe, dat bovendien 40 millimeter breder was.

Nog meer gewichtsbesparing zien we in de swingarm. Dit nieuwe aluminium exemplaar is een halve kilo lichter dan voorheen. De verbeterde stijfheid zorgt volgens Honda voor meer tractie en extra feedback. Hoe ze dat weten? Nou, ze zijn uitgegaan van het design van de CRF450R-swingarm.

Al deze gewichtsbesparingen maken de Africa Twin in totaal vier kilo lichter dan het 2019-exemplaar.

Showa EERA

Bij het basismodel is de bekende Showa-vering weer van de partij. Honda heeft de setting gewijzigd, zowel voor als achter. Het grote nieuws vinden we bij de Adventure Sports-uitvoering. Die krijgt voor 2020 het nieuwe Showa EERA-systeem als primeur. EERA staat voor ‘Electronically Equiped Ride Adjustement’ en dat betekent natuurlijk dynamische demping. Dit systeem past de demping aan op de geselecteerde rijmodus, biedt extra comfort bij lagere snelheden en verzorgt stabiliteit bij hoge snelheid. Input krijgt het systeem niet alleen van de IMU, maar ook van slagsensoren op de rijwiel-ophanging. Ook dit systeem is berekend op flinke offroad-activiteit.

Sta je stil met de Africa Twin, dan kun je de veervoorspanning van de schokdemper elektronisch instellen met vier voorgeprogrammeerde settings: solo, solo met bagage, met duo en met duo én bagage. Ook hierin biedt Honda een user-modus die je naar eigen smaak kunt instellen, met 24 keuzes voor de veervoorspanning. Opgelet: dit is geen optie op de Adventure Sports, maar standaardkost.

Accessoires en prijzen

Ook qua mogelijkheden om je Africa Twin aan te kleden heeft Honda niet stilgezeten. Vooral qua bagage-opties is er vooruitgang geboekt, met bijvoorbeeld een 42-liter-topkoffer uit aluminium of een 58-liter-topkoffer van plastic. Hoewel het zadel standaard in hoogte instelbaar is, kun je ook nog kiezen voor hogere en lagere zadels. Deze blijven dan instelbaar.

Een gewone Africa Twin kost € 16.858,-. Wil je deze met DCT, dan betaal je € 18.158,-. De Adventure Sports is vanzelfsprekend een stukje prijziger: € 21.058,- zonder DCT en € 22.358,- mét.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.

Ik meld me hierbij aan voor de volgende mailinglijsten:




Vul een geldig emailadres in
Dat adres bestaat al in ons bestand
The security code entered was incorrect
Dank voor je aanmelding

Gerelateerd

REAGEER OP DIT ARTIKEL