woensdag 11 december 2024
4.5 van 5

Yamaha Ténéré 700 2019 Test

Eigenaren en gebruikers doe mee!

Yamaha gaat terug naar de allroadbasis met een lichte, eenvoudige en in alle opzichten toegankelijke motorfiets. Het is verfrissend dat hij werkelijk he-le-maal niets heeft. Geen tractioncontrol, rijmodi, wheeliecontrol, launchcontrol, verstelbaar windscherm, verwarmd zadel of heuvelrem. Niets van dat alles: het levert meer ruimte op voor pure charme en dat begint al bij de prijs. De Ténéré 700 is wonderschoon en ook nog eens heel erg betaalbaar. Anno 2023 betaal je voor een 2019 Yamaha Ténéré tweedehands bij de dealer gemiddeld €11,250.-

Automatisch sportief

Het tweecilinderblok uit de Tracer 700, MT07 en XSR700 is ook gebruikt in de Ténéré 700. Yamaha nam het niet zomaar over, de twin heeft een ander in- en uitlaattraject en een andere mapping. Bovendien heeft de motor een andere (kortere) eindoverbrenging waardoor hij altijd alert en gretig op het gas reageert. Precies wat je wenst in het zand. De tweecilinder voelt en klinkt krachtiger dan de cilinderinhoud van 698 cc doet geloven. De trekkracht en soepelheid van dit blok zijn onwaarschijnlijk. Probeer het zelfs eens om het te geloven als je me niet gelooft. Tussen de 3000 en 8000 tpm trekt het blokje er echt stevig aan. Het licht zelfs het voorwiel op eigen kracht en zonder het bewust te willen meet je jezelf een sportieve rijstijl aan. Een korte droge tik selecteert de volgende versnelling en de snelheid schiet rap omhoog. Toch gaat het blok ondanks al het gassen zuinig om met benzine: 1:22 is haalbaar.

Bekijk de videotest van de Yamaha Ténéré 2019

Indrukwekkend

Het is lastig om minpunten van de motor te benoemen. De knipperlichten lieten zich zwaar bedienen, maar zeer waarschijnlijk zat de schakelaar vol stof. Het rechter carterdeksel drukt tegen de kuit, maar echt irritant kan het maar niet worden. Het dashboard is flexibel opgehangen, trilt daardoor op topsnelheid en het LCD-scherm is niet eenvoudig afleesbaar in staande positie. Want gestaan hebben we. Yamaha schotelt ons een route van 350 kilometer voor waarvan de helft offroad. De Ténéré’s stonden op standaardbanden met normale bandenspanning.

Het maakt het des te indrukwekkender wat de motorfiets allemaal in zijn mars heeft. Zowel op de weg als er naast heb je de handen niet vol aan deze motor, maar ontpopt hij zich tot je beste vriend. Waar je knokt met een in alle opzichten zware allroad, neemt de Ténéré 700 je juist aan de hand. Zelfs zonder elektronica redt hij regelmatig je vege lijf. Het 21”voorwiel rolt offroad eenvoudig over grote stenen en de lange wielbasis zorgt voor een geruststellende stabiliteit op snelle grindpaden. Het lage gewicht en de smalle bandjes helpen op straat dan weer met het snelle, maar vooral probleemloze omgooien.

Verbazingwekkend

Road en offroad zitten elkaar niet in de weg op deze motorfiets. Een liefhebber van onverharde paden prijst zich gelukkig met veerwegen van 210 mm (voor) en 200 mm achter, de smalle zestien liter tank, voetsteunen vol grip, het smalle zadel op een respectabele 875 mm hoogte en de spaakwielen in het juiste diameter. Het ABS gaat er ook op grindpaden niet af, aan ABS ben ik nogal gehecht. Hopelijk ontwikkelt Yamaha een offroad-ABS dat het achterwiel ongemoeid laat, maar aan de voorzijde ingrijpt.

De straatrijder prijst zich ook gelukkig met de zestienliter tank want levert een fijne actieradius op. Het smalle rallywindscherm beschermt nog verbazingwekkend goed. Het zadel bekeek ik voorafgaand aan de test met de nodige argwaan omdat het zo smal is. Van mijn achterste kreeg ik desondanks geen last, maar ik hou toch een slag om de arm omdat we zoveel kilometers op de voetsteunen hebben gestaan. De geringe breedte van het zadel heeft een aangename consequentie: ondanks de zithoogte van 875 mm komt iemand van 1.80 meter toch met de voeten bij de grond.

Verrassing

De Ténéré 700 is een verrassing van jewelste. Een mens zou bijna vergeten hoe leuk het is om op een lichte, uiterst betaalbare, speelse en verdraaid goede motorfiets te rijden. Ik kan iedereen het gevoel aanraden en dus raad ik ook iedereen de Ténéré 700 aan.

Test en tekst: Ad van de Wiel
 

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

TESTREDACTEUR SCORE

Motorblok
Stuureigenschappen
Vering en Demping
Remmen
Comfort
Afwerking
Uitrusting
Verbruik
Prijs/Kwaliteit

GEBRUIKERSSCORE

Ben jij eigenaar van dit type en jaartal motorfiets? Doe dan mee met de gebruikersscore. Vul onderstaande velden in zodat andere geïnteresseerden nog meer informatie hebben voor dat ze eventueel tot aankoop overgaan.

Deel jouw ervaring met dit model met andere motorrijders

Motorblok
Stuureigenschappen
Vering en Demping
Remmen
Comfort
Afwerking
Uitrusting
Verbruik
Prijs/Kwaliteit

Gebruikers die hun ervaring hebben gedeeld (2)

AG
Alexander Gideonse
29/06/2023

Trouwe rakker

Totaalscore(4.5 van 5)
Motorblok (4 van 5)
Stuureigenschappen (5 van 5)
Vering en Demping (4 van 5)
Remmen (5 van 5)
Afwerking (5 van 5)
Uitrusting (4 van 5)
Verbruik (4 van 5)
Prijs/Kwaliteit (5 van 5)
Comfort (5 van 5)
Ja, je rijdt dan wel geen Bemer gs 1200 maar ik voel me toch wel king off the road.. Je zit lekker recht en je kan ook lekker staan. Wel wat aan/uit reactie, .door wat tussen gas los je dat op. Mensen reageren over het algemeen vrolijk tegen jou op deze motor en je laat ook heel wat nekjes draaien en veel positieve reacties.
RB
Ronald Brandsma
31/03/2023

Als ik maar één motor mocht hebben, dan bleef de T7

Totaalscore(4 van 5)
Motorblok (5 van 5)
Stuureigenschappen (5 van 5)
Vering en Demping (3 van 5)
Remmen (4 van 5)
Afwerking (4 van 5)
Uitrusting (4 van 5)
Verbruik (5 van 5)
Prijs/Kwaliteit (4 van 5)
Comfort (4 van 5)
Waarom, omdat de T7 overal plezier geeft. Op een korte of lange toerrit, offroad, en in de garage om naar te kijken. Al die verhalen over te kleine tank: in Marokko heb je met enig plannen ook genoeg aan 200km actieradius, en de T7 haalt zuinig alstieis altijd heel veel meer. Even de kleine minpuntjes van de motor: hij is wel relatief licht(er), maar ... het gewicht zit hoog. Dus als hij (bijna) plat gaat, heb je er een hele kluif aan. En dan moet je m ook niet volhangen met zware valbeugels, middenbok en koffers (wat offroad sowieso niet goed is voor je frame! Het standaardzadel zit echt niet lekker op een lange rit. De veerpoot achter was na 10K al helemaal niet goed meer (>10mm veerweg zonder demping). Je kunt nog ca 80 km rijden als hij aangeeft dat ie leeg is, juist in het bereik waar het belangrijk wordt heb je er dus niks aan. De fabriek doet erg weinig vet in de multilink en andere lagers: dat heb ik preventief even over gedaan. Ik ben 1,78 en op uitdagende ritten in Pyreneeën, Alpen en Dolemieten geef ik toch voorkeur aan 2cm verlagen van de motor: dan durf en kan ik toch meer. Waar eenvoudig mogelijk gewicht bespaard. Vind m niet retesnel maar alles wat ie kan doet ie zo lekker dat je altijd plezier hebt. Problemen: 0. Aanpassingen van belangrijk naar minder: duozit vervangen door rekje met zadeltas eraan vast (klik je er compleet af voor naar het hotel), Motea valbeugel, Touratech veerpoot en vorkveren, spiegels met RAM gewrichten, Touratech screen verstelling, Acerbis handbeschermers, handvatverwarming, Lion accu, Evans lichtere en watervrije koelvloeistof, tailtidy, GBraching engine protectors, voorste zadel met de 'Tenere 700 seat hack' nu zonder gereedschap verwijderbaar, LED knippers, Akrapovic, Poll Tares stickerset, ColorClusterz dashflip. Verbetertips voor Yamaha: zadel, benzinemeter in lage bereik, schokdemper, beetje meer vet zo links en rechts, afschroefbaar achterframe? Rigoureus beter: Het blok wat compacter in de hoogte maken Al met al blijft het een aanrader

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen

Yamaha gaat terug naar de allroadbasis met een lichte, eenvoudige en in alle opzichten toegankelijke motorfiets. Het is verfrissend dat hij werkelijk he-le-maal niets heeft. Geen tractioncontrol, rijmodi, wheeliecontrol, launchcontrol, verstelbaar windscherm, verwarmd zadel of heuvelrem. Niets van dat alles: het levert meer ruimte...Yamaha Ténéré 700 2019 Test