Marathonmotor: Honda CBF600SA

Tekst en fotografie Peter van der Sanden Dagelijks werkpaard Léon Mastenbroek hoort met zijn Honda CBF600SA niet tot de meest avontuurlijke motorrijders van Nederland. Maar dat maakt hem niet minder een doorgewinterde motorrijder. Met ruim 20.000 kilometer per jaar steekt hij ver boven het jaargemiddelde van de Nederlandse motorrijder uit. De motor wordt zomer en winter gebruikt, maar dat is de Honda na 240.000 kilometer nog niet aan te zien. Gaan motorrijden was voor Léon Mastenbroek (45) nooit een vanzelfsprekendheid. Rijden op twee wielen zat niet in de familiegenen. Van brommer naar motor was bij de inwoner van het Zuid-Hollandse ...
Tekst en fotografie Peter van der Sanden Dagelijks werkpaard Léon Mastenbroek hoort met zijn Honda CBF600SA niet tot de meest avontuurlijke motorrijders van Nederland. Maar dat maakt hem niet minder een doorgewinterde motorrijder. Met ruim 20.000 kilometer per jaar steekt hij ver boven het jaargemiddelde van de Nederlandse motorrijder uit. De motor wordt zomer en winter gebruikt, maar dat is de Honda na 240.000 kilometer nog niet aan te zien. Gaan motorrijden was voor Léon Mastenbroek (45) nooit een vanzelfsprekendheid. Rijden op twee wielen zat niet in de familiegenen. Van brommer naar motor was bij de inwoner van het Zuid-Hollandse Ouddorp (met twee ‘d’s’) nooit een punt. Voor zijn werk als systeembeheerder moest Léon van Ouddorp naar Rotterdam, wat voor dagelijks fileleed zorgde. ‘Mijn vrouw werkt in de zorg en het was vaak zo dat als ik weer eens in de file had gestaan we elkaar ’s avonds niet eens zagen, omdat ik te laat thuis kwam en zij al weg was naar haar werk. Met een motor zou ik (bij file) de reistijd met bijna een uur kunnen verkorten. Zo ontstond in 2006 het idee om mijn motorrijbewijs te gaan halen. Dat lukte zonder problemen, maar daarna was het nog maar de vraag of ik motorrijden echt leuk zou gaan vinden. Ik heb wel een brede smaak als het om vormen van vervoer gaat. Ik heb zelfs een tijdje een ligfiets gehad.’ Met een al wat oudere Yamaha Diversion 600 is Léon aan zijn motoravontuur begonnen. In vier jaar tijd reed hij zo’n 60.000 kilometer met de Yamaha. ‘Op zich een prima motortje, maar niet echt geschikt om er in de winter mee door te rijden. De remmen konden niet goed tegen de pekel en zo waren er meer problemen, die de Yamaha niet “wintervast” maakten. Ik wist ondertussen wel dat ik motorrijden leuk vond, ook al was het maar gewoon voor woon-werkverkeer. Samen met de eigenaar van de motorzaak waar ik altijd kom, VP Motorsport in Sommelsdijk, ben ik op zoek gegaan naar een opvolger voor de Yamaha. Een motor met cardan leek me wel iets, maar dan kwam ik al snel in een segment dat boven mijn budget lag. Wilco (van VP Motorsport) bracht me op het idee een Honda CBF600SA aan te schaffen en dan eentje met carburateurs, omdat de eerste generatie CBF600 met injectie niet direct een succes was. Er werd een bijna nieuwe Honda CBF600SA (vier jaar oud, 5.000 km) gevonden. Voor net geen 5.000 euro werd ik de eigenaar van deze bijna nieuwe motor.’ Oliespoor Léon Mastenbroek zocht een betrouwbare motor die hem gemakkelijk door de files en de wintermaanden kon loodsen. Na negen jaar intensief gebruik, gemiddeld 25.000 kilometer per jaar, heeft de Honda aan alle verwachtingen voldaan. ‘Ik breng de motor één keer per jaar weg voor een grote beurt. Dan wordt de olie ververst en komen er nieuwe banden op. Tussendoor worden olie en filters niet vervangen. Na 240.000 kilometer verbruikt de motor nog steeds geen druppel olie.’ Een en ander wil niet zeggen dat er nooit problemen zijn geweest. ‘In 2017 reed ik terug van mijn werk op de A15 toen een auto achter me begon te seinen. In m’n spiegel zag ik een ontzettende rookontwikkeling en ik ben direct gestopt op de vluchtstrook. Ik had een lang vloeistofspoor achtergelaten. Na even “proeven” wist ik dat het olie was. Alles zat eronder.’ Einde verhaal motor? ‘De ANWB is gekomen en die kon niks anders doen dan alleen een gigantische olielekkage constateren. Een afsleper uit Tiel heeft me toen met de motor thuis gebracht. Wilco van VP Motorsport heeft de motor gehaald en vroeg me om de motor te starten om eens te kijken. Gelijk een grote plons olie over de stoep in de tuin. Bij hem in de werkplaats werd het euvel snel gevonden. Op de Honda zit een K&N-filter met een zeskant aan de voorkant om hem gemakkelijk te kunnen demonteren. Die zeskant was gescheurd. Later bleek dat met een productiefout te maken te hebben gehad, het was al vaker voorgekomen. Alle schade is netjes door K&N vergoed, ze hadden er echt werk van gemaakt. Naar verluidt is het probleem daarna ook structureel opgelost. Ik maak daarom ook nog steeds gebruik van K&N-filters.’ Aanrijding Toen Léons werkplek verhuisde van Rotterdam naar Den Haag betekende dat nog meer dagelijkse kilometers en nog meer files. Léon: ‘Met de auto of met het openbaar vervoer zou het bijna niet te doen zijn om iedere dag van Ouddorp naar Den Haag te gaan, maar met de motor is het goed te doen. Al blijft het wel altijd oppassen in de file. Laatst nog zag een automobilist (die gezellig zat te kletsen met zijn medepassagier) me over het hoofd. De schade viel mee, voetsteun eraf gereden. En ik hield de motor wonderwel overeind. Al veel eerder, ik had de motor toen ruim een jaar, stopte ik voor een oranje stoplicht wat de achteropkomende automobilist (ook een motorrijder) niet had verwacht. Het gevolg was een schadepost van 1.500 euro, gelukkig gedekt door de verzekering. Zelf bleef ik ongedeerd.’ Toen Léon zijn Yamaha verruilde voor de Honda was het vooral de vraag of de Honda wel voldoende winterproof zou zijn. Na 240.000 kilometer is het antwoord volmondig ‘ja’. ‘De problemen die ik voorheen bij de oude Yamaha had met de remmen zijn de Honda totaal onbekend. Ook de ketting (35.000 km) en banden gaan lang mee. Bij aanschaf heb ik een Scottoiler laten monteren, maar dat apparaat begint nu wat te haperen. Ook zijn er bij aanschaf een paar sliders gemonteerd. Die hebben hun nut al bewezen. Natuurlijk zijn er de afgelopen tien jaren wel wat akkefietjes geweest. De voorvorkkeerringen zijn een keer lek geweest. Er hadden toen – en dat is natuurlijk achteraf gepraat – meteen stofhoezen gemonteerd moeten worden, maar dat is niet gebeurd. Met als gevolg dat later (met bijna twee ton op de teller) de binnenvorkpoten, geleidebussen en keerringen moesten worden vervangen.’ In 2017 kreeg Léon te maken met vreemde elektrische storingen. De motor viel soms plotseling stil, sloeg dan weer aan en de verlichting deed soms gek. ‘Na het nodige zoekwerk bleek dat te maken te hebben met een defecte kabelboom onder het zadel. Met het motorblok is nog nooit iets aan de hand geweest. Het enige zwakke punt, als ik er dan toch een moet noemen, is de accu. Die is net iets te zwak voor deze motor. Als de motor niet gelijk start, wat gelukkig zelden het geval is, is de accu meteen leeg. Ik heb daarom altijd een startkabel onder de buddy paraat.’ Op de brug Het is een koude ochtend als Léon met zijn Honda van Ouddorp naar het Brabantse Volkel komt gereden om daar zijn motor bij MotorNL-expert Van Sleeuwen Motoren aan een grondige inspectiebeurt te laten onderwerpen. ‘Het is een oude versleten motor’, had Léon vooraf gemeld, maar dat blijkt mee te vallen. De hoge kilometerstand is absoluut niet aan de motor af te zien en ook tijdens zijn proefritje valt Van Sleeuwen niets op dat niet door de beugel kan. ‘De motor loopt lekker soepel, remt goed, stuurt goed en veert goed’, aldus Van Sleeuwen. ‘Ik heb de motor de afgelopen week wel een keer goed gepoetst, want meestal ziet de motor er zo niet uit’, aldus de eigenaar.  Op de brug begint Van Sleeuwen met de controle van de remmen. De schijven voor zijn bij 160.000 kilometer een keer vervangen en zijn nu nog prima. De schijf achter is nog de originele. ‘Niet vreemd’, zegt de eigenaar ‘want de achterrem gebruik ik bijna nooit.’ Tegelijk met de remschijven zijn destijds ook de balhoofdlagers vervangen. Léon: ‘Ik had toen niet gemerkt dat er iets met het balhoofdlager aan de hand was, maar na vervanging merkte ik wel dat mijn motor veel beter stuurde.’ Het balhoofdlager dat er nu in zit is nog prima. Afgezien van een achterwiellager zijn er nog geen andere lagers vervangen. Het is opmerkelijk hoe soepel het voorwiel draait. Je zou op z’n minst kunnen verwachten dat de remklauwen niet meer helemaal soepel functioneren, maar dat is niet het geval. Best opmerkelijk voor een motor die negen pekelwinters achter de kiezen heeft. De originele verlichting is onlangs vervangen door leds. ‘Dat had ik veel eerder moeten doen. Ik merk nu heel goed dat automobilisten me in de file veel beter zien. Dat zorgt voor extra veiligheid.’ De rvs-uitlaat ziet er van voor tot achter nog prima uit. Léon: ‘Ik dacht afgelopen jaar dat de uitlaat stuk was omdat die ineens veel meer herrie begon te maken. Maar het bleek de pakking bij de cilinder te zijn. Het heeft de monteur flink wat moeite gekost om de uitlaatbouten los te krijgen, maar het is gelukt.’ De laatste reparatie aan de Honda betreft twee nieuwe spiegels. De steunen zaten vol roest terwijl roestvorming elders, behalve bij de duosteps, binnen de perken is gebleven. Hoewel de Honda nog best een paar jaar mee zou kunnen, heeft Léon toch besloten om zijn CBF600SA van de hand te doen. ‘Door deze motor heb ik vertrouwen in het merk Honda gekregen, vandaar dat ik een nieuwe Honda heb besteld: een CB500X. Of deze net zo betrouwbaar is als de CBF600SA zal de toekomst uitwijzen. Mijn oude Honda is afgeschreven, bij inruil krijg ik er amper iets voor terug. Geeft niet. Ik heb alle kosten (onderhoud, brandstof en afschrijving) gemakkelijk kunnen betalen van de reiskostenvergoeding die ik van mijn baas krijg. Misschien wordt de CBF600SA straks als leenmotor ingezet bij VP Motorsport. Dat zou mooi zijn, want dan kunnen veel mensen nog even genieten van deze fijne motor.’ MERKENCLUBEr is geen specifieke club voor Honda CBF600-bezitters. Wel een Engelstalige Honda CBF600 Owners Group op Facebook. REPARATIES EN PROBLEMEN45.000 km valschade na aanrijding73.000 km radiateurfan gerepareerd82.500 km voorvorkkeerringen vervangen116.400 km achterwiellagers vervangen135.500 km accu vervangen135.600 km koppelingskabel vervangen160.300 km balhoofdlagers en remschijven164.700 km reparatie kabelboom174.700 km thermo switch radiateurfan vervangen197.000 km binnenpoten, geleidebussen en keerringen voorvork vervangen210.000 km uitlaatpakkingen vervangen239.000 km spiegels vervangen MAN EN MOTORNaam Léon MastenbroekWoonplaats OuddorpLeeftijd 45 jaarBeroep systeembeheerderRijdt sinds 2006Aangeschaft 2010 (5.078 km)Nieuwprijs € 8.060,- (met ABS)Dagwaarde € 500,-Rijstijl toerGebruik woon-werkverkeerBrandstofverbruik 1:20Olieverbruik nihilOnderhoud motorzaakBouwjaar 2004Kilometerstand 240.242 RICHTPRIJZEN BIJ MOTORZAAK 2004 circa € 3.000,-2005 circa € 3.300,-2006 circa € 3.600,-2007 circa € 3.900,-2008 circa € 4.200,-2009 circa € 4.500,-2010 circa € 4.600,-2011 circa € 4.800,- GEMONTEERDE ACCESSOIRES- Scottoiler- Oxford-handvatverwarming- stofhoezen voorvork- sliders EERDER IN MOTO734/2004 introductietest9/2004 vergelijkingstest GOED OM TE WETEN In 2004 kwam Honda met de CBF600 op de proppen. Als CBF600S (met tophalf) of als CBF600 (naakt). In 2004 waren veel motoren al uitgerust met injectie, maar Honda had voor dit model bewust gekozen voor carburateurs (lager brandstofverbruik). De tegenhanger van de CBF600 is de Honda Hornet (CB600F, wat qua typeaanduiding wel eens voor verwarring zorgt). De CBF600 moet het niet van zijn topvermogen hebben, maar veel meer van zijn souplesse en allroundgebruik. De zithouding is ontspannen. De CBF600 behoort tot de meest betrouwbare motorfietsen die Honda ooit heeft geproduceerd. De CBF600 was er eerst zonder en later ook met ABS.

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,99 per maand.

MotorNL Digitaal €2,99 per maand

Maandelijks opzegbaar

Alle artikelen uit MOTO73, Promotor en Classic & Retro lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen of de (downloadbare) bladerbare PDF magazines.

Promotor €67,50 per jaar

Dus nog geen €5,60 per maand

10 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Het beste magazine voor toerrijders valt iedere maand weer bij je in de bus. Motortests, leuke routes om zelf te rijden, producten en meer. Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MOTO73 €93,50 per jaar

Dus nog geen €7,80 per maand

22 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Iedere twee weken krijg je de laatste motortests, achtergrondverhalen, columns en sportnieuws direct op je deurmat. Maar daar houdt het niet op! Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Visueel ingestelde allround creative die sinds 2014 actief is in de motorbranche. Brengt voor MotorNL offline en online samen.

Misschien vind je dit ook interessant?