5 vragen over de 2020 Kawasaki Z900

Gisteren kreeg testredacteur Nick Enghardt de eerste indruk van de 2020 Kawasaki Z900. Al moet je er op het eerste gezicht goed voor kijken, er is stiekem best veel nieuw. 

Vandaag gaat de eerste test verder en wordt er opnieuw gereden met de Z900 in geüpdatete vorm. Voor het zo ver is belden we even met Catalonië om Nick uit te horen.

Hoe nieuw is nieuw nu je er daadwerkelijk mee gereden hebt?

Best nieuw – maar echt. Het uiterlijk is aangescherpt, met overal waar mogelijk LEDs nu, en het TFT-scherm is ook een aandachtstrekker. Verder zijn het vooral aangestipte punten. Subtiel maar doeltreffend, kun je wel stellen.

Vooruitblik: Kawasaki Z900 2020

Het blok is nu ook Euro 5 goedgekeurd, toch?Wat betekent dat voor hoe de 948cc viercilinder aan het gas hangt?

Als eerste indruk voelt het als een oude bekende. Nog altijd is het blok krachtig en enthousiast. Alleen waar de vorige best bruusk oppakte vanuit gesloten gas, gaat dat nu veel minder lomp, terwijl het topvermogen gespaard bleef en het middengebied zelfs opgekrikt wordt.

Maar goed dat Kawasaki er nu ook rijmodi en tractieregeling opgezet heeft dan?

Nou, klaarblijkelijk was dat een verzoek vanuit de consument, terwijl het niet eens per se nodig was… Maar, anno nu is het een beetje gesneden koek; het hoort erbij! Al flikkerde het TC-lampje vandaag meer wel dan niet, aangezien het fris en her en der nattig was. De gemonteerde Dunlop Sportmax Roadsmart 2-banden zijn absoluut een verbetering ten opzichte van de Dunlop Sportmax D214s op de oude. Onder de omstandigheden die we vandaag troffen, kwamen ze gewoon nooit echt op bedrijfstemperatuur. Zonde, want het rijwielgedeelte zelf is duidelijk tot meer in staat dan de banden toestaan!

Maar goed, de Z900 kan natuurlijk ook geen uitblinker zijn in alles. Prijs zal wel flink omhoog gegaan zijn met al die updates?

Dat eerste klopt, maar snijdt ook meteen een belangrijk punt aan. Banden zijn sowieso erg persoonlijk, maar in dezen geen onoverkomelijk probleem – wat ons bij het tweede punt brengt. Ja, de prijs gaat omhoog ten opzichte van het uitgaande model en nee, niet flink omhoog. 500 euro kost ‘ie meer. Waarvoor je dus verfijning rondom krijgt, een TFT-scherm, Led-verlichting en nieuwe styling. Voor dat geld – 10.499 euro dus – zoek je er toch lekker even de banden bij die jij zelf wilt? Ben je nog steeds goedkoper uit dan bij menig concurrent!

Klare taal! Had je die lezersvragen over de nieuwe Kawasaki Z900 nog weten te beantwoorden, trouwens?

Twee sowieso! We kregen een vraag over het zadel, wat nu inderdaad hoger is. Voorheen was het lagere zadel de standaard, nu is dat de optie. Het nieuwe zadel is niet alleen hoger – was 795 mm, is nu 820 mm – maar ook steviger en anders gevormd. Geeft aardig wat meer ruimte en een minder scherpe kniehoek. Absoluut een verbetering! En op de vraag of je rechtervoet nog altijd tegen de uitlaatdemper komt, kan ik met mijn maat 46 stellen van wel, maar hinderlijk vond ik het geen moment.
Nu gauw weer opstappen. Nog een paar uurtjes testen en dan gauw naar Nederland terug. Videoverslag volgt snel, evenals de uitgebreide test in MOTO73!

De eerste beelden van Nick op de 2020 Kawasaki Z900

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.

Ik meld me hierbij aan voor de volgende mailinglijsten:




Vul een geldig emailadres in
Dat adres bestaat al in ons bestand
The security code entered was incorrect
Dank voor je aanmelding

Gerelateerd

REAGEER OP DIT ARTIKEL