dinsdag 14 mei 2024

Test Triumph Scrambler 1200 X & XE 2024

Triumph maakt zijn grote Scrambler klaar voor modeljaar 2024. De nieuwe 1200 X richt zich nu meer op straatrijders, terwijl de XE gericht blijft op offroadfans. Triumph heeft de elektronica en componenten van beide motoren gestandaardiseerd en de prijzen aanzienlijk verlaagd.

Het plezier van motorrijden neemt meestal toe met de temperatuur en de blauwe lucht. Hoe intensiever de zon straalt, hoe groter over het algemeen de opwinding en bereidheid om kilometers af te leggen, bochten te verslinden of grappen uit te halen in het terrein. Zo beschouwd staan de seinen op groen voor Triumph en de nieuwe Scrambler-modellen 1200 X en 1200 XE. De thermometer toont een veelbelovende 18 graden als we ’s ochtends in Torremolinos in de shuttlebus stappen. Een half uur later, wanneer we uitstappen bij het Adventure Experience Center van het Britse merk in Alhaurin de la Torre, is het nog twee graden warmer. Tegen het einde van de dag zal het 23 graden zijn. Dus optimale omstandigheden om voor het eerst exclusief kennis te maken met dit nieuwe, zware Scrambler-duo en ze uitgebreid te testen – op de weg en offroad.

Tijdloze scrambler-look

Triumph exploiteert wereldwijd drie Adventure-centra. Naast het centrum in Andalusië, waar ook motorverhuur mogelijk is, zijn er nog twee in Wales en in de Verenigde Staten. Alle drie hebben dezelfde missie: klanten de mogelijkheid bieden om onder deskundige begeleiding en instructie de Adventure-motoren van Triumph te testen – de Tiger 900, Tiger 1200 en de Scrambler 1200 XE – onder optimale omstandigheden op het eigen Adventure-terrein en tijdens begeleide, meerdaagse tours.

Steile hellingen, zacht en hard zand, grindpaden, springheuvels, scherpe bochten, rotsachtige passages – al deze elementen zijn te vinden op het enorme testterrein nabij de luchthaven van Malaga. Voor onze ongeveer 45 minuten durende rit staan beide modellen klaar bij het zwartgeverfde Triumph-trainingscentrum – de nieuwe Scrambler 1200 X en de sterk vernieuwde 1200 XE. Twee motoren die eruitzien alsof ze voor altijd zijn gebouwd. Geen wonder dat Daniel Craig alias James Bond in zijn laatste blockbuster No Time To Die op dit geweldige model vertrouwde.

De korte aluminium spatborden, de stevige hielbescherming, de lampbeugels, de aluminium tankdop in Monza-stijl, de roestvrijstalen tankband, zelfs de handbeschermers (standaard bij de XE): elk onderdeel straalt perfectie en aandacht voor detail uit die maar zelden en bij weinig fabrikanten zo consequent te vinden is. Alles wat er op deze Triumph uitziet als aluminium of metaal, is dat daadwerkelijk ook. Daarbij hoort de klassieke scrambler-houding met breed stuur, slanke tank en dubbele uitlaatpijpen van roestvrij staal net onder het lange zadel. Wat een stijlicoon!

King of Cool zou er dol op zijn

Steve McQueen, The King of Cool, de gezegende peetvader van alle ruige mannen en in 2021 naamgever van de razendsnel uitverkochte Scrambler XE-uitvoering, zou waarschijnlijk verliefd zijn geworden toen de Scrambler 1200 in 2018 voor het eerst werd gepresenteerd. Het jaar daarop kwam hij op de markt als technologisch vlaggenschip van Triumph: armlange, instelbare Öhlins-achterschokdempers, turn-by-turn-navigatie via het digitale instrumentenpaneel, GoPro-actiecamera-bediening via de verlichte bedieningselementen op het stuur, een zesassige IMU en uitschakelbaar bochten-ABS, plus een nieuwe, koppelgeoptimaliseerde versie van de beproefde Bonneville parallel-twin – en dit allemaal met die onvergelijkbare look gebaseerd op de in 2006 geïntroduceerde 900cc-scrambler. Maar dan nu met hogere zithoogte. Hiermee had en heeft de 1200 Scrambler visueel een echt uniek kenmerk – en doet me sterk denken aan mijn eerste grote liefde, de Malaguti Cavalcone RC 80. Maar genoeg gepraat – op naar de motor! En eerst op de nieuwe 1200 X, de straatgerichte opvolger van de 1200 XC.

Zoals altijd hebben beide modellen een voorwiel van 21-inch en achterwielen van 17-inch. De spaakwielen maken het gebruik van tubeless banden mogelijk. Met een veerweg van respectievelijk 170 mm en 200 mm aan de voor- en achterkant en een zithoogte van respectievelijk 820 mm en 840 mm, lijkt de nieuwe 1200 X vergeleken met het vorige XC-model bijna tam. Als middelgroot persoon slinger je je been gewoon over het fantastische zadel en sta je probleemloos met beide voeten op de grond. Bij het eerste contact wordt al snel duidelijk dat de 1200 X liever asfalt heeft dan grindpaden. Dit wordt ook bevestigd door de gemonteerde Metzeler Karoo Street-banden; de 1200 XE rijdt op Metzeler Tourance-banden die meer geschikt zijn voor offroad-ritten. Natuurlijk presteert ook de 1200 X goed in licht terrein, want hij is immers een scrambler. Maar zijn kracht ligt in vlak terrein. De progressieve vering is daarop afgestemd.

Gestandaardiseerde componenten

Triumph heeft grotendeels dezelfde onderdelen toegepast op het Scrambler-duo. Beide hebben nu een upside-down-voorvork van Marzocchi met een diameter van 45 mm. De voorvork is volledig instelbaar bij de 1200 XE, terwijl de 1200 X dat niet heeft. Maar dat hoeft ook niet. De dempers werken perfect. Hoe meer je remt, des te minder geven de Italiaanse voorpoten van de 1200 X toe. Bij de 1200 XE veren ze lineair: ze duiken soepel en gelijkmatig in, wat voordelig is bij offroad-ritten. Achter worden nu ook bij beide modellen veerelementen van Marzocchi gebruikt: stereoschokdempers met piggyback-reservoir en instelbare veervoorspanning bij de 1200 X en een volledig instelbare met piggyback-reservoir bij de 1200 XE. Het verschil met de hoogwaardigere Öhlins-voorgangers zal waarschijnlijk alleen opgemerkt worden door enduro-wereldkampioenen…

Het koppel en de manier waarop het vermogen wordt afgegeven, maken simpelweg gelukkig. De beproefde 1,2-liter twin bouwt vroeg druk op. Het maximale koppel is nu eerder beschikbaar en blijft langer aanwezig (110 Nm bij 4.250 tpm), hetzelfde geldt voor het vermogen (90 pk bij 7.000 tpm). Tot ongeveer 120 km/u speelt de wind het spel mee met de rijder. Pas vanaf 130 km/u voel je dat de wind druk uitoefent op je borst en neemt het geluid van de wind toe in je helm. Triumph geeft een topsnelheid aan van 176 km/u. Om die snelheid redelijk ontspannen te bereiken, moet je je hoofd naar beneden houden en je buik op de 15-liter tank (voorheen 16 l) leggen en vasthouden! Het kaarsrechte, comfortabel stevig gevoerde zadel biedt geen ondersteuning aan de achterkant. Optioneel kan een transparante tourruit druk van de borst wegnemen.

Verbeterde warmteafvoer

Triumph heeft opnieuw verbeteringen aangebracht in de warmteafvoer van de uitlaat. Een goede beslissing. De herontworpen, plattere katalysator biedt nu onder andere meer doorstroming, waardoor er minder warmte wordt afgegeven in het middelste gedeelte van het uitlaatsysteem. Het blijft natuurlijk wel warm ter hoogte van je knieën; dat is helaas de prijs voor deze stijlbepalende, verhoogde dubbele uitlaatpijpen. De zes versnellingen schakelen soepel omhoog en omlaag, mede dankzij de koppelingsondersteuning. Schakelen is echt leuk.

Net als de XE heeft nu ook de standaarduitvoering van de 1200 X een zesassige IMU. Een echt veiligheidspluspunt. De Inertial Measurement Unit regelt de tractiecontrole en het bochten-ABS op basis van de hellingshoek en coördineert hun samenspel met de rijmodi. De 1200 X heeft vijf rijmodi, terwijl de 1200 XE er zes heeft. De XE heeft ook een Off-Road Pro-modus, waarin alle elektronische rijhulpmiddelen kunnen worden uitgeschakeld. In het klassieke offroad-rijprogramma (X en XE) blijven het voorwiel-ABS en de tractiecontrole actief. Ze grijpen echter later en gematigder in; hierdoor is gecontroleerd driften met het achterwiel mogelijk. Erg leuk – zelfs voor offroad-beginners!

Onverslaanbaar in het terrein

Bij de Scrambler 1200 XE draait alles om echte offroad-prestaties. Met het comfort van een premium terreinwagen veegt hij bijna alles weg wat de ondergrond te bieden heeft: scheuren, kuilen, kleine kraters, randen, bobbels, kinderkopjes, grind – maakt niet uit. De berijder bevindt zich daarbij hoog boven de weg: een zithoogte van 870 mm en veerwegen van 250 mm aan beide zijden stellen de persoon aan het brede stuur in staat om een uitstekend zicht te hebben op wat er voor hem of haar ligt. Het ongelooflijke gemak waarmee de 1200 XE zich door het terrein manoeuvreert, is gewoon indrukwekkend. De staande rijpositie is uitstekend; zelfs zittend passen ook motorrijders van twee meter in het rijdersgedeelte.

Triumph had vanaf het begin al een grote stempel gedrukt met de remmen (Brembo M50): Nu heeft de XE aan de voorkant Brembo Stylema-remklauwen met vier zuigers en twee 320mm-remschijven – dit is supersportwaardige technologie, chapeau! Achter werkt bij beide modellen een enkele remschijf van 255 mm met een zwevende remklauw van Nissin. De 1200 X vertraagt ook voor met Nissin-technologie. Hier zorgen twee zwevend opgehangen 310mm-remschijven en dubbele zuiger remklauwen voor uitstekende remprestaties en een fijn doseerbare drukpunt.

Moderne connectiviteit

Het geluid van de Scrambler is typisch Triumph. Het trekt net zoveel aandacht als het uiterlijk van de motorfiets – stoer, aanwezig, robuust maar nooit opschepperig. Heerlijk gentleman-achtig, zoals het hoort bij een Britse twin. Elke versnelling, elke terugschakeling, elke acceleratie wordt akoestisch ondersteund. Een geweldige compositie. Het geluidsniveau voor de buitenwereld blijft binnen de perken: stationair 91 dB(A), rijdend 75,6 dB(A) – daar valt echt niets tegen in te brengen, zeker niet vanuit het oogpunt van een motorrijder.

Qua uiterlijk heeft Triumph voorzichtig aanpassingen gedaan aan zijn Scrambler-icoon: kleinere LED-richtingaanwijzers, compacter achterlicht – laten we het finetuning noemen, inclusief de herziene luchtinlaat en uitlaatbochten. Nieuw is de ronde instrumentencluster van de 1200 X: qua functionaliteit doet het denken aan de Triumph Tiger Sport 660. Bovenaan toont een LCD-display de rijparameters, onderaan neemt een TFT-display onder meer de turn-by-turn-navigatie via smartphone en MyTriumph-app over. De 1200 XE vertrouwt nog steeds op het beproefde en uitgebreide display met talloze configuratiemogelijkheden.

De bedieningselementen van de 1200 X en 1200 XE verschillen qua uiterlijk en bedieningslogica. De menustructuur van de 1200 X is eenvoudiger, het display is discreet zwart. Dit past goed bij de minimalistische stijl van de motorfiets. Zoals gebruikelijk biedt Triumph volop eigen accessoires: meer dan 60 onderdelen zijn beschikbaar, voornamelijk bagage- en verfraaiingsonderdelen. De maximale belading bedraagt 210 kilogram, dus er kan behoorlijk wat meegenomen worden – hoewel slechts aan één kant een zijtas kan worden gemonteerd. Ach ja, dat ziet er sowieso cooler uit.

Plus

+ Volledig instelbare vering

+ Vroeg beschikbaar koppel

+ Hoog veiligheidsniveau (IMU)

+ Zeer coole uitstraling

+ Slimme connectiviteit

Min

– Bagage slechts aan één zijde te monteren

Conclusie

Triumph heeft het profiel van het Scrambler 1200-duo geoptimaliseerd. De 1200 X is nu meer gericht op straatgebruik, terwijl de 1200 XE trouw blijft aan zijn offroad-karakter. Beide zijn stoer, technisch geavanceerd en gemaakt met de typische kwaliteit van Triumph. Maar het hoogtepunt is de prijsdaling van enkele honderden euro’s. De prijzen beginnen nu bij € 16.995,- voor de 1200 X. De XE kost € 18.595,-

Tekst: Ralf Bielefeldt | Foto’s: Triumph/Kingdom Creative

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen