donderdag 3 oktober 2024

Test 2022 Energica Experia: het nieuwe toeren?

Test 2022 Energica Experia. Een nieuw segment uitvinden, het is niet iedereen gegeven. Al scheelt het een hoop als je onontgonnen terrein kan aanboren: Energica produceert sinds enkele jaren hoogkwalitatieve elektrische motorfietsen, en is nu met z’n Experia toe aan ‘s werelds eerste ‘Green Tourer’. Een toermotor met een elektromotor dus. Of dat voor de nodige – eh – vonken zorgt, konden we testen in de Dolomieten.

Fotografie: Energica

TestlocatieDolomieten, Italië
TestomstandighedenHeerlijk zomerweertje.
TemperatuurGoed 25 graden.
Testkilometers65 kilometer
BijzonderhedenDe allereerste elektrische touringmotor – ofwel Green Tourer’ – ter wereld.

Waarom rijden we de 2022 Energica Experia?

Als de toekomst dan toch elektrisch lijk te gaan worden, dan willen we wel eens voelen hoe we binnenkort op reis zullen vertrekken.

Wie ooit het geluk heeft gehad om de Dolomieten op de motor te verkennen, weet wat dat betekent: de ene (haarspeld)bocht na de andere, hoogtemeters vreten dat het een lieve lust is, in een door rotspartijen geboetseerd, majestueus landschap dat het haar op je armen steeds opnieuw de hoogte in jaagt. Kippenvel. Exact het effect waar de routeplanners van Energica op gehoopt hadden. Het hoofdkwartier van het elektromotormerk ligt – helaas voor hen – niet in deze geweldige bergketen, maar in Modena, het absolute Mekka voor fans van sportwagens. Da’s dik drie uur of 280 kilometer rijden van de testlocatie van vandaag, wat ons tot een eerste vraagstuk van de dag verleidt: waren we hier op één acculading op de Energica Experia ook terecht gekomen? Als we de technische specs van de Experia even bekijken, dan zou het in theorie mogelijk moeten zijn: de eerste échte elektrische toermotor van het merk zou bij ‘urban’ gebruik immers tot 420 kilometer actieradius halen. Wat bij gemengd gebruik naar een eerder realistische 222 km (WMTC) zakt, en ‘buiten de stad’ verder wordt ingedamd tot 208 km. Rest ons enkel de route aan te passen naar ‘snelwegen vermijden’ en de pols in bedwang te houden, toch? Misschien een antwoord dat we je in de toekomst kunnen geven, want vandaag staan de Experia’s voor het gemak opgelijnd in Selva di Val Gardena, in het hartje van de Dolomieten. Kwestie van meteen aan het leuke werk te kunnen beginnen. Andiamo, ragazzi!

Test 2022 Zero SR: Super Relax

Begeerlijke pels

De beelden uit het persbericht van amper enkele weken geleden hadden ons al tot een goedkeurende frons-en-knik verleid, maar de 2022 Energica Experia oogt ook van vlakbij uiterst ravissant. Van het ranke profiel (met dank aan het nieuwe frame en de herziene stapeling van motor en accu), over de appetijtelijke (en enige) kleurstelling met de stickers netjes onder de lak, tot het scherpe lijnenspel dat lijkt ontstaan tijdens een stormachtige nacht tussen de BMW S1000XR en de Ducati Multistrada. Een pareltje, het dient gezegd. Alles zit netjes weggewerkt, de materiaalkeuze laat weinig te wensen over en ook het dashboard krijgt een grondige makeover ten opzichte van z’n oudere broertjes. Knap werk. Aanvankelijke aantrekking is één ding, maar wat er onder die begeerlijke pels zit, is uiteraard belangrijker. Daar verrast Energica toch enigszins. Allereerst komt het met een volledig nieuw platform. Daarin maken een 22,5 kWh accu (de grootste op de motormarkt), een nagelnieuwe, kleinere en tegen de klok in draaiende (voor lagere inertie) Permanent Magnet Assisted Synchronous Reluctance Motor – PMASynRN voor de vrienden, én een volledig nieuw frame het mooie weer. Het geheel is een stuk hoger opgestapeld en een stuk smaller en verder naar achteren geplaatst. Waarbij het zwaartepunt een stuk gunstiger komt te liggen dan de vorige generatie Energica’s.

Het maximale vermogen uit die nieuwe unit bedraagt 102 pk (80 pk continu vermogen) en het koppel zakt aanzienlijk van 215 Nm op pakweg de Eva Ribelle naar ‘amper’ 115 Nm. Nog steeds ruim voldoende om de rijder bij de minste draai aan het gashendel richting de staart van deze 260 kg wegende motorfiets te lanceren. Geen klachten, verre van. Al is het wel een flinke klus om de Experia van z’n zijstandaard te tillen en je in het op 847 mm geposteerde zadel te hijsen. Het zadel zelf is gelukkig niet al te hoog en lekker smal – net zoals het frame overigens – waardoor ook dit motorische onderdeurtje makkelijk met beide voeten vlak op de grond steunt. Kan, gezien het gewicht, allerminst kwaad.

2022 Energica Experia

R van achteruit

Eenmaal achter het hoge ruitje postgevat, toont het dashboard een geruststellende 99 procent lading, wat volgens de boordcomputer goed moet zijn voor 292 kilometer. Een berekening die vermoedelijk rekening houdt met wat de vorige testrijders de afgelopen dagen hebben uitgevreten qua verbruik, en bijgevolg een mooie uitgangspositie.

Net zoals z’n op brandstof tuffende concurrenten, beschikt de 2022 Energica Experia ook over meerder rijmodi. Je kan uit maar liefst zeven (!) opties kiezen, waarvan vier voorgeprogrammeerde modi (Eco, Wet, Urban en Sport) én nog eens drie volledig instelbare rijmodi. Afhankelijk van je keuze kan je in de weer met tractiecontrole en regeneratie, in respectievelijk zes en vier niveaus. Ruim voldoende om de Experia helemaal naar je hand te zetten, lijkt ons. We kaartten zonet al even het fikse gewicht aan bij stilstand of traag manoeuvreren, maar daar heeft Energica een gedeeltelijke oplossing voor: er zit immers een achteruit op de Experia, zoals je die ook op (erg) zware toermotoren zoals de Honda Gold Wing aantreft. Even de rem aantrekken, enkele seconden op de startknop drukken en in plaats van het groene pijltje dat doorgaans waarschuwt dat de Experia klaar is voor vertrek, toont het dashboardje een ‘R’ voor ‘reverse’ of achteruit. Niet dat je vervolgens met de volle 115 Nm achteruit wordt gekatapulteerd, overigens. Een heerlijk slakkengangetje – maximaal 4 km/u – helpt je makkelijk in het beoogde parkeervak of uit je garage. Mooi zo.

Zonder remmen

Maar goed, Energica wil ons over de roemruchte Sella Ronda sturen, dus tik ik ‘m voor het gemak in de Urban-setting – zeg maar de standaardmodus op de meeste concurrenten – in combinatie met de regeneratiemodus in standje B1. Een minimale setting, waarbij je amper het remmende vermogen voelt. Aanvankelijk rijden we bergop en laat die modus toe om de bochtensnelheid op peil te houden, maar al snel ruil ik ‘m in voor het veel nuttigere B3. Daarbij regenereert/remt de motor een stuk meer af, wat er bergaf zelfs voor zorgt dat je enkel de achterrem er nog even bijneemt om een bocht te ronden. Ook als je desbetreffende knik in de weg met een flinke snelheid bent begonnen. Heerlijk, dit gevoel! En goed voor de accu, waar onder die regeneratie weliswaar geen percenten bijkomen, maar de actieradius in kilometers wel aanzienlijk groeit. Opvallend, ietwat irritant als achterrijder (maar eigenlijk vooral logisch) is dat de remlichten oplichten als je het gas lost. Op de apex streel je het gashendel licht, waarna het heerlijk potente blok je in alle souplesse en middels een perfect lineaire opbouw richting volgende bocht lanceert. Geweldig. Niks mooier dan een diep van onder in de toeren brullende uitlaatdemper, op zo’n moment, maar de oerkracht van deze elektrokrachtpatser maakt veel goed. En het mechanische gehuil neem je er maar bij.

2022 Energica Experia in de de juiste ‘versnelling’

Meer wennen is het aan de actieradius, die – in tegenstelling tot de exemplaren op een benzinemotor – meer van richting verandert dan de doorsnee beleidsmaker. Zeker als we ‘m na de Passo Gardena, en net voor de Passo Sella, even in de Sport-modus klikken. De Experia is dan wel kwieker qua reacties – zowel bij openen als sluiten van het gashendel, maar ook de resterende procenten lading lopen – eh – sportief terug. Dus schakelen we al snel weer richting Urban, da’s ruimschoots voldoende voor de uitdaging van de dag. Nadat we ook de Passo Pordoi en de Passo Campolongo verorberd hebben, dalen we af naar het startpunt. Daar toont de tripmeter amper 61 kilometer aan, waarbij de accu nog bijna driekwart vol is. Sta ons toe even advocaat van de duivel te spelen: nee, 60 kilometer is niet voldoende om sluitende conclusies te trekken. En als Energica écht het potentieel van z’n torrmotor had willen laten zien, dan hadden ze ons wel laten rijden tot de accu onder de 5 procent was gedoken. Aangezien dat niet het geval was, kunnen we enkel een voorzichtige conclusie trekken: goed 60 kilometer over 25 %, dat geeft – inclusief hoogtemeters en sportieve rechterpols – een theoretische actieradius van ruwweg 240 kilometer. Dus aardig in de buurt van de geclaimde cijfers. Daarbij zal je net een tikkeltje vaker moeten opladen dan je met je benzinetoermotor moet tanken, maar met de beloofde, zorgeloze 1.200 laadcycli (ofwel goed voor een kwart miljoen kilometer) zit het wel snor.

Test 2022 Kawasaki Ninja H2 SX SE: Haantjesgedrag

Alles opgeteld is zo’n elektromotor eigenlijk ideaal toegesneden op toerwerk: steeds de juiste ‘versnelling’, altijd koppel voorhanden, en je stoort dal- noch bergbewoner tijdens je aanval op de bolletjestrui. De ophanging is dan wel duidelijk aan de stijve kant om het vrij potige gewicht van deze machine op te vangen, maar ze is wel comfortabel én stabiel genoeg voor een pittige rit. Je zet ‘m doodeenvoudig op de juiste rijlijn, sturen doet-ie (gezien z’n gewicht bij stilstand) verrassend kwiek en met de instelbare motorrem op ‘B3’ (de hoogste regeneratiestand) hoef je ook bergaf vaak de remmen niet aan te raken om de volgende bocht aan te snijden. Moet je wel in de remmen, dan is het fijn om te merken dat ook die zich met het nodige gevoel en dito doortastendheid laten bedienen. Fijn pakket. Opvallend afwezig is evenwel een parkeerrem. Dus als je ‘m op een helling parkeert, moet je rekenen op goed geluk om ‘m nadien niet in een ravijn aan te treffen. Dat soort dingen valt zeker op een toermotor – met de nodige hoogtemeters op de planning – toch niet te versmaden.

2022 Energica Experia

Geduld

Wie na dit testverslag zit te popelen om de 2022 Energica Experia zelf in huis te halen zal nog even geduld moeten hebben. De eerste exemplaren van deze Launch Edition (inclusief cruisecontrole, handvatverwarming, vier USB-oplaadpoorten én een kofferset)  worden pas in september 2022 bij de dealers verwacht. Daar zal hij € 25.590,- moeten kosten, zónder BTW. Tellen we daar nog de nodige belastingen bij op, dan tikt de Energica Experia af op € 31.658,90. Wie nog meer geduld heeft, kan een koopje doen met een aangekondigde ‘goedkopere’ versie (€ 28.995,-), die anno 2023 op de markt zou komen.

Conclusie 2022 Energica Experia

Afgezien van het potige gewicht bij stilstand of traag manoeuvreren, het gepeperde prijskaartje, de noodzakelijkheid van extra (snel)laadinfrastructuur en het ontbreken van een parkeerrem, valt er amper iets te klagen over deze allereerste elektrische toermotor. Al zie ik ‘m vooral als de motor die je achter op de trailer zet, richting bergen snelt en ‘m daar z’n ding laat doen. Met die actieradius ben je in pakweg de Dolomieten wel een dagje – of tot z’n minst tot een ruime, ontspannende middagpauze – zoet en op het speelplezier valt amper af te dingen. Dat of een rol als ideale commuter. Daar zijn we nog niet uit. Dus testrijden in september die hap!

Pluspunten 2022 Energica Experia

  • Knappe verschijning
  • Heerlijk soepel en krachtig blok
  • Ophanging en remmen presteren geweldig

Minpunten 2022 Energica Experia

  • Afwezigheid handrem
  • Zwaar om van de zijstandaard te tillen
  • Over de actieradius kunnen we niks zeggen…

Stekkertijd

Goed nieuws: je kan je Energica Experia opladen middels alle gangbare laadmethoden. Aan de gelijkstroom snellader (niveau 3 modus 4) laadt de accu bij met 6,7 km per minuut. Dus na een uur laden heb je 402 kilometer ‘peut’ hebt. En na een uur en drie minuten (voor de pietjes precies) bereik je de theoretische maximumlading van 420 kilometer. Wie minder tijd heeft, kan in 40 minuten tot 80% snelladen. Geen snellaadpaal in de buurt of thuis? Dan brengt de thuisstekker soelaas met een flink lagere 63,5 km per uur. Oftewel: in goed 6,5 uur is de batterij vol. Rest alleen nog de vraag of er in Nederland – en Europa – voldoende snellaadpalen zijn om zonder zorgen (en met de nodige laadpauzes in het achterhoofd) een reisje richting de Dolomiten te beginnen…

2022 Energica Experia

GEBRUIKERSSCORE

Ben jij eigenaar van dit type en jaartal motorfiets? Doe dan mee met de gebruikersscore. Vul onderstaande velden in zodat andere geïnteresseerden nog meer informatie hebben voor dat ze eventueel tot aankoop overgaan.

Deel jouw ervaring met dit model met andere motorrijders

Motorblok
Stuureigenschappen
Vering en Demping
Remmen
Comfort
Afwerking
Uitrusting
Verbruik
Prijs/Kwaliteit

Gebruikers die hun ervaring hebben gedeeld (0)

Er zijn nog geen ervaringen van eigenaren/gebruikers van deze motor.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen