woensdag 4 december 2024

Test 2023 Honda CB750 Hornet: De leukste thuis

Test 2023 Honda CB750 Hornet. Er zijn geen zekerheden meer. Wat in de 20ste eeuw vanzelfsprekend was, heeft op de valreep van 2022 een totaal andere insteek. Er is nu godbetert een elektrische Ford Mustang, de Dakar-rally wordt in Saudi-Arabië verreden en Honda’s iconische CB600-vierpitter maakt zijn rentree als een 750cc-twin.

Fotografie: Zep Gori , Honda

Laat het duidelijk zijn, dat de Dakar niet meer naar Dakar rijdt, vinden we al bij al niet zo erg. Die elektrische Mustang? Ach, er is nog een V8-model ook. Maar met aanpassingen aan de Hornet moet je toch uitkijken. Je raakt aan een icoon.

TestlocatieMojacar, Spanje
TestomstandighedenZonnig
Temperatuur22°
Testkilometers230
BijzonderhedenHonda blaast zijn iconische Hornet nieuw leven in, maar doet dat met een tweecilinderblok.

Van deze test is ook een video gemaakt. Bekijk de video hier.

Op papier oogt de nieuwe CB750 alvast mooi. 92 pk, 75 Nm en een rijklaar gewicht van 190 kg. Maar vooral opvallend is de prijs van 8.999 euro. Voor een kwaliteits-Honda. Dat zijn cijfers waar je hart sneller van gaat kloppen. Maar er is wel eens vaker een hemelsbreed verschil geweest tussen wat op papier wordt aangekondigd en wat je in het echt voelt tijdens een testrit. Honda’s 755cc-paralleltwin is immers volledig nieuw. Geen opgeboorde versie van de 500cc-twin of een variant van de 750 waarmee de NC-reeks aangedreven wordt. Voor aanvang van de test, konden we ons wel een ruw idee vormen van hoe de motorfiets zou sturen – het is immers een middenklasse naked – maar dat blok was een groot vraagstuk. Eentje waarop we ondertussen het antwoord kennen. Jij ook, als je de volgende regels leest.

Test Bimota KB4: Vier(de) in lijn

Hart en ziel

Om maar met de deur in huis te vallen: het nieuwe blok is méér dan het hart van de nieuwe 2023 Honda CB750 Hornet, het is er ook de ziel van. De twin doet meer dan vermogen leveren, hij biedt ook karakter. De vrees dat dit blok door zijn hoge vermogen ook piekerig van aard zou zijn, bleek ongegrond. Op de lege, bochtige wegen van de Spaanse siërra’s toonde de paralleltwin zich niks minder dan uitmuntend. Sterk onderin en daarna gaat het in één rechte lijn naar de piek van het vermogen. Kracht in overvloed over de hele (rechte) vermogenskromme dus en dat wil zeggen dat je bijzonder schakkellui kunt rijden. Onze gids ging er vanaf het begin wel erg stevig tegenaan. Automatisch ga je dan intensief schakelen om het sportieve ritme aan te kunnen houden. Maar na een paar kilometer begon het te dagen dat je beter een versnelling minder terugschakelt op de Hornet dan op de doorsnee middenklasse naked. Omdat de Honda ook vlot door accelereert in een hogere versnelling. Het gaat net zo snel vooruit, maar je hoeft niet op te schakelen of shortshiften. En ook dat schakelen kostte trouwens niet al te veel tijd, Honda heeft een perfect werkende quickshifter in zijn optiepakket. Zonder hier al te diep in te gaan op de drie optiepakketten van de Hornet, geven we wel mee dat we zonder twijfel die quickshifter er bij zouden kopen. Die kost 290 euro en dat kan er nog wel bij.

2023 Honda CB750 Hornet

Net een 600

Terug naar het rijden en het verrassend hoge tempo dat de Hornet aankon. Met dank aan de sterke paralleltwin, maar ook het rijwielgedeelte scoort hoge ogen. Het is wat wennen aan een 750 met een 160-achterband. Het oogt wat iel, maar het blijkt wel de juiste keuze. De Hornet is een toonbeeld van wendbaarheid. Omdat-ie rijklaar ook amper 190 kg op de weegschaal brengt, heb je op het vlak van sturen de indruk dat je met een 500 cc op pad bent. Maar dan wel eentje met 92 pk en 75 Nm en een alom aanwezig koppel. Het resultaat van die combinatie laat zich raden. De Hornet zoemt weer als een volleerde pretmaker over de wegen. Nee, we hebben de vierpitter uit het origineel niet gemist.

De standaard afstelling van de 41mm-upsd Showa is goed. En dat is mooi meegenomen, want de vork is niet instelbaar. Achteraan gingen we voor iets meer veervoorspanning. Daarna was de achterschokbreker top. Mooi zo.

Duotest Kawasaki Z900 SE vs Yamaha MT-09 SP

De juiste prijs

De iets harder ingestelde monoshock deed niks af van het comfort maar verhoogde lichtjes het sportieve potentieel. De 2023 Honda CB750 Hornet biedt een goed compromis tussen comfort en sportiviteit. Kan het beter? Ongetwijfeld. Op de bovenste plank in de Öhlins-fabriek ligt nog één en ander dat de Showa’s overtreft qua werking en instelbaarheid. Brembo kan zonder twijfel beter bieden dan de dubbele schijven met Nissin-klauwen die er nu op zitten. Alleen: Showa en Nissin deden het tijdens deze test gewoon goed met een juiste combinatie van kracht en doseerbaarheid. Honda heeft niet geprobeerd de ultieme naked te bouwen. Ze willen met de Hornet een zo goed mogelijke motorfiets uitbrengen tegen de scherpst haalbare prijs. En daarin zijn ze geslaagd.

Geen compromis

Je moet trouwens altijd een beetje uitkijken als je een motorfiets een goede prijs-kwaliteit-verhouding toedicht. Je zou kunnen denken dat er beknibbeld werd op de afwerking, uitrusting of het gebruikte materiaal. Dat is hier niet het geval. De Hornet biedt een ruime keuze uit mappings, met in elk van de vier rij-modi drie parameters: het vermogen, de motorrem en de mate van tractiecontrole. In de vierde modus, ‘User’ kun je elke parameter afzonderlijk instellen en daarbij ook nog de tractiecontrole uitschakelen.

Dat is vooral handig voor wie het zo nu en dan nodig vindt een wheelie te trekken. De 2023 Honda CB750 Hornet vraagt daar bij wijze van spreken om. Maar een motorrijder die weet dat de ogen van ‘Nederland’ op hem of haar gericht zijn, laat dat beter uit het hoofd. Hou je je voorwiel aan de grond, kun je piekfijn aflezen hoe de Hornet zich in cijfers gedraagt op het goed af te lezen tft-kleurenscherm. Of je zoekt je heil in één van drie optionele pakketten. Daarin ligt een focus op sport-, stijl- of touring-kwaliteiten. Het is goed dat die packs er zijn, want de Hornet is een motor die je haast verplicht om een persoonlijke toets aan te brengen. Striping op de wielen, tanktas, klein windschermpje, andere stuurgewichten… de mogelijkheden zijn groot, de prijzen ook hier betaalbaar en de kwaliteit en pasvorm zijn gegarandeerd. Wedden dat er maar weinig Hornets zullen rondrijden die helemaal standaard zijn?

2023 Honda CB750 Hornet

Klaroengeschal

De slotsom na twee dagen testen is dat de Hornet zijn rentree maakt met klaroengeschal. We hoorden na de statische voorstelling tijdens een motorshow in Keulen – ondertussen al weer ruim twee maand geleden – dat er hier en daar getwijfeld werd aan het uiterlijk. Nu valt erover geuren en smaken niet te twisten, maar feit is wel dat de motor er in het echt impressionanter uitziet dan op foto. Met name de gele en witte uitvoering vielen goed in de smaak. Het neemt niet weg dat de koplamp meer op die van de originele Hornet had mogen lijken dan op het exemplaar van de huidige CB500. Koester je verleden, zogezegd. Maar dat is dan ook het enige punt(je) van kritiek. Voor het overige doet de Hornet wat je er mag van verwachten en de Honda biedt zelfs wat extra. Knap.

Conclusie 2023 Honda CB750 Hornet

Een motor moet begeesteren. Hij moet je zin geven om te gaan rijden -ook als het weer eens tegenzit of als je humeur net als de barometer op onweer staat. Zelfs als je hem door en door kent, moet hij bij een acceleratie een glimlach op je lippen toveren. En hij moet je ook blijven uitdagen om een betere rijder te willen worden. De Honda CB750 Hornet doet dat alles en nog wat meer. Het is wellicht niet de motor met de hoogste fun-factor op de markt, maar het is ontegensprekelijk de frivoolste motor uit het Honda-gamma. De Hornet is wat ons betreft zelfs tot ‘De Leukste Thuis’ bestempeld. Honda had zo’n guitige klant in z’n familie nodig. Er dreigde immers naast de onomstreden degelijkheid ook een beetje een breed gespreide au sérieux in de line-up te sluipen. De Hornet brengt de speelsheid terug in de rangen van Honda. Omdat de twin niet beperkt blijft tot dit model, kunnen we nauwelijks wachten om een been te gooien over de Transalp. Die maakt gebruik van hetzelfde, heerlijke Unicam-blok en gooit en er een adventure-pakket bovenop. De kerstman is vroeg dit jaar!

Pluspunten 2023 Honda CB750 Hornet

  • Prijs
  • Sterk en lineair blok
  • Wendbaarheid
2023 Honda CB750 Hornet
Thierry Sarasyn
Thierry Sarasyn
Thierry Sarasyn is al jarenlang actief in de motorbranche als journalist in België. Hij is vooral bekend als oprichter van de online site motornieuws.be en hoofdredacteur van Motor Magazine België.

GEBRUIKERSSCORE

Ben jij eigenaar van dit type en jaartal motorfiets? Doe dan mee met de gebruikersscore. Vul onderstaande velden in zodat andere geïnteresseerden nog meer informatie hebben voor dat ze eventueel tot aankoop overgaan.

Deel jouw ervaring met dit model met andere motorrijders

Motorblok
Stuureigenschappen
Vering en Demping
Remmen
Comfort
Afwerking
Uitrusting
Verbruik
Prijs/Kwaliteit

Gebruikers die hun ervaring hebben gedeeld (0)

Er zijn nog geen ervaringen van eigenaren/gebruikers van deze motor.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen